Gå til innhold

Munnherpes?

Anbefalte innlegg

Gjest herpesmannen??

Jeg er en mann som nettopp har fått munnherpes, eller store sår i og rundt munnen. Legen sa at det var herpes, men ikke noe mer.

Kan munnherpes smitte til kjønnsorganet, og hvilke symptomer får det? Det er ikke så mye innformasjon på nettet, men hvis du kunne svart hadde det vært deilig. Vil munnherpes utvikle seg til genitalherpes, og virke på samme måte? Hvor ofte vil jeg få tilbakefall?

All hjelp blir satt STOR pris på!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103577-munnherpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kølle anka

herpes ja...

det vil ikke utvikle seg til genitalherpes med mindre du blir smittet. munnherpes og genitalherpes virker på samme måte, med samme symptomer og resultat. herpes er smittsomt og du kan faktisk smitte deg selv. dersom du tar deg selv på munnen og så tar en annen plass på kroppen, kan du risikere å smitte det området på kroppen fingrene var i kontakt med. Det skal riktig nok noe til, men det er lurt å være obs. herpes er et virus som ligger i dvale i kroppen, og "våkner" som et utbrudd i form av betente sår med væske i. På grunn av at herpes går i dvale i nerveceller, kan du ikke bli kvitt herpes. på den andre side, har 2 av 3 nordmenn munnherpes, eller forkjølelsessår som det også kalles. Det finnes kremer du kan smøre deg med som reduserer utbruddet og reduserer tiden utbruddet varer.

Herpes er som sagt ganske smittsomt, og dersom du har en partner, bør du passe deg for kyssing og oralsex osv. i perioder med utbrudd. munnherpes smitter og blir genitalherpes ved oralsex. 1 av 10 nordmenn har genitalherpes.

Hvor ofte man får tilbakefall er veldig individuelt... noen har en gang i måneden, noen har 2-3 ganger i året, og noen får ikke tilbakefall.

faktorer som kan være med å bestemme tilbakefall og gjentatte utbrudd kan være dårlig immunforsvar og stress. Det er derfor mange får forkjølelsessår når de blir syke.

personlig har jeg ikke herpes, men har lest en del om det for å vite hvordan jeg skal forholde meg til kjærestens munnherpes. Hvis du ikke finner noe info om herpes på internett, ser du på alle de gale plassene. du kan for eksempel søke oppe til høyre her på doktoronline, eller prøve lommelegen.no, eller sykehusets informasjonssider eller andre sider som tar for seg helse og samliv. dette kan være siden som tv2, sol.no, startsiden.no osv, som har faste rubrikker for slike ting.

jeg vil råde deg til å finne ut og undersøke litt om herpes, slik at du er klar over smitte og behandling osv. det kan også være betryggende på partneren din hvis du kan fortelle litt om slike ting

lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103577-munnherpes/#findComment-598709
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...