bart Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 hei jeg er en ung kvinne på 35 som antagelig har hjertenevrose hva tror du jeg er plaget med hjertebank og ekstraslag som bekymrer meg veldig kommer stort sett i stressede situasjoner da raser hjertet avgårde i 120-130 og innimelom ekstraslag. Av og til bare ekstraslag uten hurtig puls. Av og til når jef våkner raser også hjertet av gårde. panikken griper tak i meg og det gjør det ikke bedre. er det sannsynlig at det er noe galt med hjertet eller er det psykisk. for ordens skyld kan jeg nevne at jeg har vært til ekg vanlig og belastningekg samt ultralyd og rtg av hjertet alt normalt blodtrykk er helt finn 100 over 60. kan du være snill og svare meg om det er grunn til bekymring eller skal jeg prøve å slå meg til ro med at hjertet er helt friskt.takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10368-hjertebank/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bart Skrevet 21. november 2000 Forfatter Del Skrevet 21. november 2000 hei jeg er en ung kvinne på 35 som antagelig har hjertenevrose hva tror du jeg er plaget med hjertebank og ekstraslag som bekymrer meg veldig kommer stort sett i stressede situasjoner da raser hjertet avgårde i 120-130 og innimelom ekstraslag. Av og til bare ekstraslag uten hurtig puls. Av og til når jef våkner raser også hjertet av gårde. panikken griper tak i meg og det gjør det ikke bedre. er det sannsynlig at det er noe galt med hjertet eller er det psykisk. for ordens skyld kan jeg nevne at jeg har vært til ekg vanlig og belastningekg samt ultralyd og rtg av hjertet alt normalt blodtrykk er helt finn 100 over 60. kan du være snill og svare meg om det er grunn til bekymring eller skal jeg prøve å slå meg til ro med at hjertet er helt friskt.takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10368-hjertebank/#findComment-53991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 23. november 2000 Del Skrevet 23. november 2000 hei jeg er en ung kvinne på 35 som antagelig har hjertenevrose hva tror du jeg er plaget med hjertebank og ekstraslag som bekymrer meg veldig kommer stort sett i stressede situasjoner da raser hjertet avgårde i 120-130 og innimelom ekstraslag. Av og til bare ekstraslag uten hurtig puls. Av og til når jef våkner raser også hjertet av gårde. panikken griper tak i meg og det gjør det ikke bedre. er det sannsynlig at det er noe galt med hjertet eller er det psykisk. for ordens skyld kan jeg nevne at jeg har vært til ekg vanlig og belastningekg samt ultralyd og rtg av hjertet alt normalt blodtrykk er helt finn 100 over 60. kan du være snill og svare meg om det er grunn til bekymring eller skal jeg prøve å slå meg til ro med at hjertet er helt friskt.takknemlig for svar. Svar til Bart. Generelt : det er meget sjelden at kvinner har utviklet reell hjertesykdom i 35-årsalderen, med mindre det foreligger medfødt hjertesykdom. De symptomer du beskriver synes helt uskyldige og bør ikke avstedkomme noen engstelse. Det kan godt være at din tendens til rask og bankende puls er psykogent utløst, og når dessuten angsten kommer på toppen vil alle kunne få frekvenser opp i 130-140 pr. min. Jeg ser at du er skikkelig undersøkt og at alle funn er normale. Det eneste som mangler turde være registrering av din hjertevirksomhet når du har dine symptomer, d.v.s. ekstraslag og rask aksjon. Slik registrering er lett å få gjort ved hjelp av en båndspiller som tar opp EKG over et helt døgn, og du kan deretter relatere eventuelle forandringer til det du måtte ha kjent av uregelmessigheter. På den måten kan du få en helt sikker dokumentasjon for at det hele er normalt. Deretter kan du starte den noe langsomme prosessen det er å akseptere situasjonen, bearbeide den psykisk, og dermed redusere, evt. eliminere plagene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10368-hjertebank/#findComment-47938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 23. november 2000 Del Skrevet 23. november 2000 hei jeg er en ung kvinne på 35 som antagelig har hjertenevrose hva tror du jeg er plaget med hjertebank og ekstraslag som bekymrer meg veldig kommer stort sett i stressede situasjoner da raser hjertet avgårde i 120-130 og innimelom ekstraslag. Av og til bare ekstraslag uten hurtig puls. Av og til når jef våkner raser også hjertet av gårde. panikken griper tak i meg og det gjør det ikke bedre. er det sannsynlig at det er noe galt med hjertet eller er det psykisk. for ordens skyld kan jeg nevne at jeg har vært til ekg vanlig og belastningekg samt ultralyd og rtg av hjertet alt normalt blodtrykk er helt finn 100 over 60. kan du være snill og svare meg om det er grunn til bekymring eller skal jeg prøve å slå meg til ro med at hjertet er helt friskt.takknemlig for svar. Svar til Bart. Generelt : det er meget sjelden at kvinner har utviklet reell hjertesykdom i 35-årsalderen, med mindre det foreligger medfødt hjertesykdom. De symptomer du beskriver synes helt uskyldige og bør ikke avstedkomme noen engstelse. Det kan godt være at din tendens til rask og bankende puls er psykogent utløst, og når dessuten angsten kommer på toppen vil alle kunne få frekvenser opp i 130-140 pr. min. Jeg ser at du er skikkelig undersøkt og at alle funn er normale. Det eneste som mangler turde være registrering av din hjertevirksomhet når du har dine symptomer, d.v.s. ekstraslag og rask aksjon. Slik registrering er lett å få gjort ved hjelp av en båndspiller som tar opp EKG over et helt døgn, og du kan deretter relatere eventuelle forandringer til det du måtte ha kjent av uregelmessigheter. På den måten kan du få en helt sikker dokumentasjon for at det hele er normalt. Deretter kan du starte den noe langsomme prosessen det er å akseptere situasjonen, bearbeide den psykisk, og dermed redusere, evt. eliminere plagene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10368-hjertebank/#findComment-54814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
niff Skrevet 28. november 2000 Del Skrevet 28. november 2000 Undertegnede fikk i 1974 diagnosen wpw syndrom dvs hjertebank med høy puls (180) Anfallene som tidligere kom en til to ganger i uken og varte fra noen minutter til timer, er nå blitt erstattet med hyppige etterfølgende anfall som varer fra noen få sekunder til minutter, sjeldnere timer.Dette har forekommet daglig de siste 3 ukene. Anfallene kommer hyppigst om ettermiddagen i forbindelse med måltider. Jeg tar isoptin retard 240 mg + 120mg for høyt blodtrykk og hjertebank samt Zocor 20 mg for kolesterolen . Hva kan den endrede adferden av hjertebanken skyldes? Blodtrykket mitt synker kraftig til 105/70 under anfallene puls 180. Blodtrykket mitt måles hjemme til 135/85 i snitt. Håper på snarlig svar. niff (mann 60 år) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10368-hjertebank/#findComment-56813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 3. desember 2000 Del Skrevet 3. desember 2000 Undertegnede fikk i 1974 diagnosen wpw syndrom dvs hjertebank med høy puls (180) Anfallene som tidligere kom en til to ganger i uken og varte fra noen minutter til timer, er nå blitt erstattet med hyppige etterfølgende anfall som varer fra noen få sekunder til minutter, sjeldnere timer.Dette har forekommet daglig de siste 3 ukene. Anfallene kommer hyppigst om ettermiddagen i forbindelse med måltider. Jeg tar isoptin retard 240 mg + 120mg for høyt blodtrykk og hjertebank samt Zocor 20 mg for kolesterolen . Hva kan den endrede adferden av hjertebanken skyldes? Blodtrykket mitt synker kraftig til 105/70 under anfallene puls 180. Blodtrykket mitt måles hjemme til 135/85 i snitt. Håper på snarlig svar. niff (mann 60 år) Svar til Niff. WPW-syndrom betyr at det foreligger en ekstra, elektrisk ledning i hjertet. Den kan lede impulser raskt, noen begge veier, andre bare èn vei. Som regel forbinder (kortslutter) en slik ledning for- og hjertekamrene, og etablerer en elektrisk bane. En slik ekstra bane gjør det mulig for en elektrisk impuls å gå i en sirkelbevegelse, og hver gang impulsen passerer hjertekamrene, vil disse slå. Dermed vil hjertets frekvens (pulsen) være avhengig av den tiden det tar for impulsen å gå en runde i banen. De elektriske egenskapene i ledningssystemet forandrer seg litt ettersom vi blir eldre, og det er som regel årsaken tilat slike rytmeforstyrrelser endrer karakter med tiden. Hvis dette blir en tiltagende plage for deg bør du sannsynligvis vurderes med henblikk på en ablasjon. Det er en teknikk som går ut på å identifisere ekstraledningen din og ved hjelp av såkalt radiofrekvensenergi "svi" den av, slik at den ikke lenger kan lede impuls. At ditt blodtrykk synker under et anfall er naturlig, fordi hjertet ikke rekker å fylle seg skikkelig opp under en så rask og "kunstig" frekvens. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10368-hjertebank/#findComment-58487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.