KarinH Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Hei! Jeg er en 22 år gammel jente, som i de senere år har hatt problemer med såkalte "likfingre". Fingre og tær blir kritthvite og jeg mister følelsen i dem ved fuktig og kald luft. Av min allmennlege har jeg bare fått beskjed at jeg må trene mer. (Jeg er dog i relativt god form, jeg er slank og ute og sykler eller går hver eneste dag) Det siste året er fingrene mine og tærne mine blitt verre og verre, og jeg er nå nesten konstant fiolett ytterst på tærne, i tillegg til at fingrene mine av og til blir så mørkt fiolette at det ser ut som at jeg har sølt masse med blekk.Det kan da ikke være noe bra dersom blodtilførselen til fingrene mine blir "stengt av" over lengre tid? Tenker litt på plager som kanskje kan komme om mange år, gikt eller noe sånt? Takker på forhånd for svar! -litt bekymret... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103717-likfingre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Dette høres ut som en litt mer alvorlig variant enn det som er normalt. De fleste har helt normal blodgjennomstrømning, kansje økt, en periode etter at fingre/tær har vært hvite. Dette kan medføre smerter hos noen. noen få kan ha effekt av en blodtrykksmedisin som øker blod-strømning i små kar, men dette er ikke vanlig behandling. Har også lest om at noen kan ha effekt av vekselvis kaldt og varmt vann etter et spesielt mønster, for å "trene opp" evnen blodårene har til å utvide seg og trekke seg sammen normalt. Har dessverre ikke klart å "spore opp" denne artikkelen. Vanlige likfingre er tildels arvelig, man har ikke sett at det blir skader i huden av det. I ditt tilfelle, kan kanskje legen din vurdere å få en ekstra undersøkelse hos en karkirurg/sirkulasjonslaboratorium. Disse finnes på de større sykehus. Ventetiden er lang. Det er fritt sykehus-valg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103717-likfingre/#findComment-604867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.