Angela1365380318 Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Du spurte meg for en stund siden på foreldre-småbarn da det var snakk om barnevært, ppt ol om jeg trodde det alltid var like lett å få hjelp eller om jeg bare har vært heldig? Vel, jeg er ikke sikker jeg, når det har vært forsjellige problemer og behov for meg og søskene mine så har mamma og klassestyrer (det er snakk om barneskolen her, har ike lengre slike behov) blitt enige om å kontakte ppt også har disse tre sammarbeidet. Det har gjærne vært forsjellige folk innen forsjellige grupper i ppt også, så kansje jeg har vært heldig som har hatt en mor og lærere som stod opp for meg og sørget for at jeg fikk den hjelpen jeg trengte i tide (ikke særlig alvorlig da) slik at problemet ikke utvilket seg. Men jeg kjenner mange andre der hvor det ikke er slik, feks en vennefamilie av oss, sønnen er hjerneskadet, og har fysiske plager og store handicap i tilegg. Her har foreldrene, særlig moren måtte kjempe for han for nebb og klær i alle år! Feks på ungdomsskolen holdt lærerene han med 1.klassingene istedet for at han fikk være med jevnaldrene, komunen ville ikke sende han videre på skole etter 10.kl, mange medisinske og økonomiske vanskligheter moren til tider har kjempet seg syk for. Men hun kan ikke stoppe der, hun er mor og er pliktig til å kjempe for det som er best for barnet. Og for gudsskyld hun og han har rettigheter. Hadde det ikke vært for hennes kamp så hadde han ikke komet så langt i sin utvikling som han har, de hadde ikke fått økonomisk støtte til bil, helgeavlasting, å ta med en ekstra på ferie, taxi til han, spesielle sko ol. De forsjellige statlige instansene prøver hele tiden å nekte de ting, men de har jo rettigheter. Derfor mener jeg at det kan være nyttig å bruke lit ekstra tid for å lære seg disse og kjempe for de, sefølgelig blir det ofte en hard kamp, men det er bedre å kjempe og vinne en å ikke gidde å prøve og dermed tape før man begynner. Men jeg vet at det til tider kan være hardt og umulig, men det er rettigheter -ting vi har krav på fra feks staten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103794-dorthe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Jeg reagerte bare på endel av svarene dine for det virket som du mente at dersom man hadde en rettighet var det bare å si ifra og så ble det slik. Jeg opplever virkeligheten veldig forskjellig og sliter ofte veldig for å få det jeg har krav på selv om jeg sier fra både tydelig og høyt. Og anker gjerne til siste instans og må deretter begynne på nytt igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103794-dorthe/#findComment-598773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angela1365380318 Skrevet 6. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2003 Jeg reagerte bare på endel av svarene dine for det virket som du mente at dersom man hadde en rettighet var det bare å si ifra og så ble det slik. Jeg opplever virkeligheten veldig forskjellig og sliter ofte veldig for å få det jeg har krav på selv om jeg sier fra både tydelig og høyt. Og anker gjerne til siste instans og må deretter begynne på nytt igjen. Ja jeg er fult klar over at det kan være hardt, og som sagt denne moren sliter seg til tider helt ut, men visst ikke hun passer på at sønnen får det han har krev på / det som er best for han, hvem skal da gjøre det? Vi har mange slike harde kamper i familien min også, alt har ikke vært perfekt der, så jeg vet hvordan det er, men selv har jeg vel vært heldig. Skjønner at du kunne begynne å tvile på meg, men jeg tror de fleste som skriver inn på dol for å få råd, gjør det nettop for å få råd og oppmunting. Det ville kansje ødelagt mye på motivasjonen dersom vi sa ikke gidd å prøv å få ppt eller støtekontakt engang, det er så vanskelig og nesten umulig å få til. Jeg prøver å oppmuntre folk til å stå på for sine rettigheter, men sier aldri noe om at det er enkelt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103794-dorthe/#findComment-598790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Ja jeg er fult klar over at det kan være hardt, og som sagt denne moren sliter seg til tider helt ut, men visst ikke hun passer på at sønnen får det han har krev på / det som er best for han, hvem skal da gjøre det? Vi har mange slike harde kamper i familien min også, alt har ikke vært perfekt der, så jeg vet hvordan det er, men selv har jeg vel vært heldig. Skjønner at du kunne begynne å tvile på meg, men jeg tror de fleste som skriver inn på dol for å få råd, gjør det nettop for å få råd og oppmunting. Det ville kansje ødelagt mye på motivasjonen dersom vi sa ikke gidd å prøv å få ppt eller støtekontakt engang, det er så vanskelig og nesten umulig å få til. Jeg prøver å oppmuntre folk til å stå på for sine rettigheter, men sier aldri noe om at det er enkelt.. Jeg gir også gjerne råd her inne. Men noen ganger virker det som om du tror det er bare å be om ting som man har krav på og så får man det. Men dersom du har tatt runden selv noen ganger, forstår jeg at jeg har tatt feil ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103794-dorthe/#findComment-598854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angela1365380318 Skrevet 6. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2003 Jeg gir også gjerne råd her inne. Men noen ganger virker det som om du tror det er bare å be om ting som man har krav på og så får man det. Men dersom du har tatt runden selv noen ganger, forstår jeg at jeg har tatt feil ) Jeg er ikke naiv heller, er fult klar over at sosialkontorene ikke tar i mot alle med åpne armer og blide smil om munnen, ikke kaser de 1000 lapper etter deg når du går heller. Jeg vet at ikke alle leger er like blide 3. gangen du oppsøker de på en uke, og at ikke alle lærere er like imøtekommende og gidder å hjelpe elevene ordentlig. Men man må ikke gi opp av den grunn. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103794-dorthe/#findComment-598867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Jeg er ikke naiv heller, er fult klar over at sosialkontorene ikke tar i mot alle med åpne armer og blide smil om munnen, ikke kaser de 1000 lapper etter deg når du går heller. Jeg vet at ikke alle leger er like blide 3. gangen du oppsøker de på en uke, og at ikke alle lærere er like imøtekommende og gidder å hjelpe elevene ordentlig. Men man må ikke gi opp av den grunn. ;-) Vi er helt enige ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/103794-dorthe/#findComment-598873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.