Ålreiten Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Hei alle sammen.....Sola skinner,og det nermer seg heldigvis sommer...en etterlengtet sommer.Historien min er vanskelig å forkorte,men skal selvfølgelig prøve...Uansett,det hele begynte med brudd i ankelen...den venstre,for litt over tre år siden.Ved røntgen ble det å finne 3 brudd,or operasjon var løsningen for å få dette greit igjen.Operasjonen ble utført,og sakte men sikkert "vendte"eg tilbake til våken tilstand.Det første jeg fikk høre var at intuberingen hadde vært meget hard,for de måtte ha noen slanger ned i halsen.....resultat,4 løse fortenner,og to stift-tenner som brakk......Alder bør vel kanskje opplyses litt om....slutten av 40 årene,da skaden skjedde.....Klajeg kjente med tungen "som er utrolig nysgjerrig" at tenner var løse,noe jeg syntes var råtrist da jeg "hadde" vanlige pe/greie tenner før ankelen brakk.....men ....sier men en gang til.....dette var ikke det eneste.....etter et par dager måtte gipsen taes av,da ankelen hovnet opp så det holdt.Det var isatt "isenkram"i form av stålskinner og skruer for å hjelpe bruddet til å gro riktig.Såret vesket masse,og det ble fslått at det var infeksjon (sykehusinfeksjon,gule staffelikocker(skriver sikkert feil,men dere skjønner nok hva jeg mener))Nå tre år etter jeg fikk infeksjon,har jeg fortsatt åpent sår,og veske som renner fast og trutt....fra et sår som ikke gror.Stålet inne i benet ble fjernet etter et års tid....te var vistnok i seneste laget hørte jeg etterpå.....kontroll ble gjort månedlig fra første operasjon,med jamnlig røntgenbilder.....ca.ett år etter operasjonen fikk jeg vite at det ikke var satt sammen helt riktig.....etter 1800 diklosiltabletter og 40 liter intravenøst,ble det også fastsattat ikke hjalp i det hele tatt......Jeg ble også samtidig med opplysningen om at det var gjort feil,opplyst om at bruskdannelsen,som gjør ankelen eelig også var slitt bort,så spalten mellom leggben og foten et helt sammen.Smerter...? Joda,så det holder,jag har så vondt hver eneste dag at det bare er et under at jeg har holdt ut,selv med sterke vanedannende tabletter.....tar 8 thramadol pr.dag,tidligervet paralgin forte i mengder,for å i det hele tatt klare å fungere litt....det vil si,komme meg fra soverommet til toalettet og tilbake....det er det som er mitt liv nå,og de tre årene som har gått..smertene er for sterke til at jeg skal utvide "ruta".....selvfølgelig noen ganger må det nødvendigvis bli en bytur eller lign.for nødvendige ærend,også kontroller på sykehuset.....som har det samme å si hver gang... er det nesten så det gror".....men det nesten er aldri mer enn bare nesten.....for det lukker seg,for siden å sprekke opp igjen når trykket innenfra blir for stort....vesken må bare ut,så dette regulerer seg selv.Må nevne at ett år før denne skaden var jeg gjennom en hjerteoperasjon "bypass" med 2 infarkt,et ulykken med ankelen og ett etterpå.Har aldri vært dårlig i hele mitt liv før dette,så skjer ALT på en gang.For hjertets del burde jeg ha gått meg noen lometer hver dag,men for benets skyld må jeg holde det rolig,å se kiloene adderes på......det er så jævelig hele situasjonen at jeg kan spy bare av tanken.....Nå over tre år ette skaden,har livet blitt til det værst tenkelige....senga,toalettet,kanskje en matbit på kjøkkenet,eller i senga,som er behageligere for benet.....alt er bedre for benet når det ligger rett ut uten noen belastning...men duverden hvor kjedelig,usosialt,ødeleggende,livet er når mer enn tre år har gått med for å fastslå tre ting på en gang,selv om jeg trodde Kderegg var ensomme om dette "ordtaket".....tenner,feiloperasjon,infeksjon....alt i en og samme operasjon.....Nå fem operasjoner senere,for å prø å få bort infeksjonen,er vi like langt,bare mer lei meg enn noen gang,for at benet aldri blir bedre.....joda de har snakket om å ta det....amputere ankelen for å få bort infeksjonen,om den da ikke er gått for langt allerede.jeg vet den har gått inn i selve benstammen...men har lite greie på hvor farlig dette er,og hvor fort det går vidre,om det det gjør...for jeg antar det ikke holder seg i ro akkurat i ankelen.....Og så mye penger dette har kostet....fra badasjer/rensesett/tabletter/kjøring/med mye mer....vi måtte byttet hus til og med,da vårt nybygde 1 og en 1/2 etg.hus ikke holdt mål for meg etter ulykken.Trappa var umulig,det ble å ake seg på rompa opp og ned,og tt10 mnd.følte jeg at vi burde få alt på en flate....å ha et hus som fungerte så upraktisk som 1 og en halv etg.gjorde for oss,var det betydelig bedre å få alt på en flate.....men tapet ved dette bytte var å miste leieinntekter på nesten 7 tusen i mnd. over 80 tusen kafritt i året.....med 10 mnd.på rompa i trappa,er de 7000 kronene blåbær sammenlignet med det å ta seg fram,eller det å kunne....soverom kjøkken stue og toalett er nå samlet på en flate,før var kjøkken og toalett nede,soverommet var oppe.....Du lurer kanskje på hvorfor jeg skriver dette....jo av mange grunner....kanskje noen har gode råd for å bli kvitt infeksjonen,en annen sak er erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning,hva de kommer til å tilby meg,noe som tar lenger tid enn hva jeg ble forevist.....Framtiden tilsier at jeg ha hjelp med det meste....det går på siste værset bare det å kunne reise meg opp fra en stol eller senga,uten hjelp....det andre benet er overbelastet,og har blitt vendt etter vært.Det å trå ned på mitt ødelagte ben er helt umulig,det bare svartner om jeg belaster det med det minste....det er helt for jævelig for smerter som kom når jeg er nødt til å ta meg fram,selv med krykkebruk selvfølgelig.Sykepleier er hjemme tre ganger pr.uke for tilsyn og skifte på såret,ellers tar vi det selv...eller kona mi,som bare er en engel,som orker å delta i dette lenger,framfor å tjene penger selv......jeg trenger jo hjelp til alt,så hun har valgt å bli hjemme....noe som gir 0 i lønn selvsagt.....men å bli liggende alene i 8-10 timer,er også for jævlig om jeg trenger å ta en tur på toalettet,eller andre ærend.Mat for eks.bad/dusj,jeg må jo i det praktiske daglige liv ha hjelp til det meste....å få på truse/bukse...sokker,nei fy F.. det er for jævlig situasjon å komme opp i,og antagelig blir jeg vel avkortet av pasientskadeerstatningen med smuler for det som har skjedd,jeg er jo bare en hjertepasient fra før,som bare har hatt uliderlige smerter,bundet til senga i over tre år,grisa til alt vi har med infeksjon som renner gjennom bandasjen osv.....og feiloperert,samt fått ødelagt 4 fortenner og to stift-tenner...det blir vel for bagatell å regne.....20% medisinsk invditet,med andre ord,hadde jeg vært 20% til hadde jeg vært dau,for det hadde jeg ikke holdt ut...det er jo flaut å høre slikt....en finger er vel 10%,og bli bundet til senga er 20%....det rimer liksom ikke....forstå seg på det den som kan....Ja som du skjønner jeg trenger gode råd på mange kanter....og mest av alt,tenk om jeg kunne bli frisk.....få igjen muligheten til å gå.....det snakkes nå om å amputere,også om å stive av ankelen,men da bør/må infeksjonen først være borte som jeg ble fortalt...i etterkant var det ikke så viktig....det endrer seg med hva som passer å si hver gang i forhold til status på meg føles det som,og en ting er sikkert....ingen av de legene/ortopedene jeg har vært i kontakt med har hatt samme lærebøker eller eksaminert ut i samme pensum...de har jo alle løsninger,som neste lege/ortiped slår i hjel og sier,for noe tull,det går ikke,hvem har sagt det ???..det er komisk hvor motstridende meldingene er fra de forskjellige spesialister...til og med medisinsk invaliditet er forskjellig fra en til en annen.Nei bør vel slutte av her....kunne skrevet bøker om dette,og sikkert mye jeg har uteglemt,men bare spør,så skal jeg prøve å besvare så godt jeg kan etter beste evne....takknemlig for all hjelp og alle "gode" råd.....jeg trenger de nå,da det går over til sterk depresjon om ikke noe positivt kan skje..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104136-uheldig-kan-vel-si-det-tror-jeg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg hadde tenkt i går at jeg skulle sette meg ned og fortelle folk om uflaksen min de siste dagene, men jeg greier aldri å "matche" deg der, så jeg vil bare si; Kan jeg få lov å presentere deg for "Se og hør"?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104136-uheldig-kan-vel-si-det-tror-jeg/#findComment-601690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
happy1365380345 Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg er målløs......... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104136-uheldig-kan-vel-si-det-tror-jeg/#findComment-602197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ålreiten Skrevet 13. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg hadde tenkt i går at jeg skulle sette meg ned og fortelle folk om uflaksen min de siste dagene, men jeg greier aldri å "matche" deg der, så jeg vil bare si; Kan jeg få lov å presentere deg for "Se og hør"?? Hei og takk for svaret....nei er egentlig ikke så glad for å stå fram med bilde m/m....selv om jeg tviler ikke et sekund på at alt ville få relativ bedre fart,og noe ville skjedd...men ellers takk du....foretrekker privatlivets fred,selv om jeg egentlig vet at jeg burde la historien bli offentlig .......Vennlig hilsen Dennis 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104136-uheldig-kan-vel-si-det-tror-jeg/#findComment-608093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.