Gå til innhold

Stilnoct.. ikke helt ufarlig?


Jente1976

Anbefalte innlegg

Leser om stilnoct andre steder her, og vil bare dele min opplevelse som egentlig er ganske skremmende.

Leser at NHD under tråden "Stilnoct vs. Rohypnol" fra den 19.10.2002 (vet ikke hvordan jeg skal legge inn en link) skriver at stilnoct er et svakt B-preparat, og at det ikke gir en ruseffekt på samme måte som f.eks. rohypnol.

Jeg hadde tidligere hatt rusproblemer (aldri med piller) da jeg fikk stilnoct 10 mg mot innsovninsvansker under min første depresjon. Tok en tbl 10 mg og fikk halusinasjoner (gjenstander begynte å bevege seg, og da jeg så meg selv i speilet kjente jeg meg ikke igjen).

Ved en anledning har venninnen min som jeg sov hos sagt at jeg begynte å kommentere at det var så mange mennesker i rommet. I virkeligheten var det bare meg og henne.

Jeg fikk ofte helt "black out" (husker ingen ting før jeg våkner neste morgen). Jeg ser da tegn på at jeg har vært våken lenger enn det jeg husker selv.

Utrolig tåpelig å fortsette med dem når jeg reagerte slik, men det hadde vel noe med den tidligere rusperioden min å gjøre.

Jeg måtte ihverfall øke dosen for at jeg skulle få sove og de fleste gangene jeg fikk "black out" hadde jeg tatt mellom 20 og 30 mg.

Det toppet seg da jeg ikke fikk sove en kveld og tok to tbl (20mg) isteden for en som lå i dosetten min. Husker ikke mer! Våknet en gang om morgenen av at hele rommet svirret. Av en eller annen merkelig grunn hadde jeg tatt alle tablettene som lå i dosetten for hele uka.

Jeg var ihvertfall ikke suicidal da jeg la meg kvelden før, og nesten alle med. var ikke noe man kunne ruse seg på.

Hva hvis jeg hadde hatt en hel haug med tabletter liggende da? kanskje jeg hadde tatt en alvorlig overdose?

Utrolig skremmende opplevelse! Gikk selvfølgelig rett til legen og fortalte alt og bad han om å aldri skrive ut disse "uskyldige" pillene til meg mer. (Glemte å si at stilnoct også har utløst en mani hos meg før, etter litt kraftig bruk et par kvelder)

Vet at jeg har vært dum og brukt dem på litt feil måte ved å ta større doser, men reagerte kraftig allerede på den første tabletten. Får ikke samme reaksjon hverken på imovane, rohypnol eller apodorm. (Som jo skal være mer alvorlige tabletter.. kanskje ikke imovane men)..

Ville bare advare, og også høre om noen har lignende erfaringer. Disse tablettene bør ihvertfall ikke gis til mennesker med rusproblemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bivirkningene forvirring og hallusinasjoner ved Stinoct står også i Felleskatalogen.

Imovane/Zopiklon kan også ha disse bivirkningene.

Imovane:

"Sjeldnere bivirkninger er angst, uro, hallusinasjoner og anterograd amnesi. Reaksjoner som forvirring, eksitasjon, adferdsforstyrrelser og dysfori er også rapportert."

-----------------------

Stilnoct:

Bivirkninger:

Doserelaterte med individuell sensitivitet (spesielt eldre). Hyppige (>1/100): Svimmelhet, døsighet, hodepine.

Mindre hyppige: Muskelsvakhet, forvirring, amnesi, hallusinasjoner, adferdsendringer, hudreaksjoner, synsforstyrrelser.

Sjeldne (

http://www.felleskatalogen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok Stilnoct opplevde jeg en form for kvasi-hallusinasjoner noen kvelder; hvis jeg så ut i det mørke rommet, ble konturene av tingene til forskjellige vesener, bl a noen små nisser som holdt til ved lenestolen. Jeg sier kvasi-hallusinasjoner fordi dette ikke var skremmende og fordi jeg hele tida visste at dette var innbilning.

Ellers har jeg også funnet ut at man kan få en betydelig ruseffekt av å ta flere sovepiller enn foreskrevet, særlig hvis man også drikker alkohol. Jeg også har våkna og funnet ut at jeg har knaska i meg nesten hele beholdninga kvelden før. Vage minner samt induktive ressonementer forteller meg da at jeg må ha knaska i meg stadig nye piller fordi jeg syns rusen har vært så morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest calestia

de er drit farlige..

jeg har hallusinasjoner innimellom uten piller, men med stilnoct, da tar jeg av.

blir helt rusa, og jeg bruker de ofte for å oppnå det...

jeg blir koko.. flyr, har etegilder, babler med folk, sender sms om koordinater osv..

slett ikke å anbefale nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Jeg vil bare si at jeg har noen av de samme erfaringene med stilnoct. Jeg har aldri hatt rusproblemer, men fikk det nesten pga at jeg begynte med stilnoct, helt til legen stoppet å skrive ut resepter.

Jeg var langt nede. Første gang jeg tok stilnoct fikk jeg hallisunasjoner. Jeg trodde feks hele tiden at noen satt ved siden av meg selv om jeg var helt alene. Fargene forandret seg litt også.

Jeg begynte med høyere dosering og heldigvis stoppet legen min å skrive dem ut. Heldigvis for det for hvis ikke hadde jeg vært et vrak nå. I løpet av de månendene jeg tok stilnockt gikk jeg ned i vekt også.

Disse tablettene bør ikke gies til folk med rusproblemer, de kan til og med skape rusproblemer! Jeg, som aldri har hatt rusproblmeer før fikk det nesten av de tablettene, fordi jeg de gav en rusopplevelse. Skremmende!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 år senere...

Har brukt Stilnoct en periode, å har ikke hatt noen bivirkninger. Sovner på en naturlig måte, våkner uthvilt etter en god nattsøvn på 6-7 timer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker stilnoct fortsatt. Nå er virkningen svakere enn før og jeg har også redusert til en halv tablett før jeg legger meg. Hvis jeg skal tidlig opp tar jeg en hel. I starten fikk jeg litt maniske blackouts. Jeg kunne styre og stelle med ting i en salgs letthetsfølelse. Morgenen etter kunne jeg se innlegg på fb som jeg ikke husket å ha postet osv. Det mest skremmende var at jeg en natt hadde sendt en snap til alle på lista med en selfie. Jeg trodde sikkert jeg så flott ut siden jeg følte meg så bra der og da men når jeg dagen etter fikk flere snap hvor folk lurte på hva som skjer og har du det bra...da så jeg at på denne selfien så jeg helt dopa ut. Ansiktet var oppblåst og øynene smale. Endte med at jeg sletta hele snapkontoen samt stengte fb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig skremmende sånt! Jeg har tatt flere typer sovepiller igjennom årene, men aldri hatt sånne bivirkninger. Imidlertid husker jeg første gangen jeg fikk skrevet ut sovemedisin på slutten av 90-tallet. Legen som skrev resept sa at disse var ganske harmløse. Med tida tror jeg den oppfatningen har endret seg en god del. Kan vel i grunnen ikke si jeg har opplevd rusfølelse av sovemeds, selv ikke Rohypnol (men den har jeg vel og merke tatt hele to ganger under en innleggelse). Jeg blir bare trøtt. 

Utrolig hvor forskjellige vi er. Jeg synes det er veldig bra at man skaper bevissthet rundt sånne skumle bivirkninger, for det kan jo bli svært ødeleggende for de som opplever det. Man burde advares, selv om det er sjeldent iom at det neppe er særlig lurt å fortsette hvis det skjer. Mener forresten å ha hørt et sted at man egentlig bør ta disse Z-hypnotika på sengekanten, fordi de kan gi en paradoksaleffekt hvis man ikke går til ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Skikkelig skremmende sånt! Jeg har tatt flere typer sovepiller igjennom årene, men aldri hatt sånne bivirkninger. Imidlertid husker jeg første gangen jeg fikk skrevet ut sovemedisin på slutten av 90-tallet. Legen som skrev resept sa at disse var ganske harmløse. Med tida tror jeg den oppfatningen har endret seg en god del. Kan vel i grunnen ikke si jeg har opplevd rusfølelse av sovemeds, selv ikke Rohypnol (men den har jeg vel og merke tatt hele to ganger under en innleggelse). Jeg blir bare trøtt. 

Utrolig hvor forskjellige vi er. Jeg synes det er veldig bra at man skaper bevissthet rundt sånne skumle bivirkninger, for det kan jo bli svært ødeleggende for de som opplever det. Man burde advares, selv om det er sjeldent iom at det neppe er særlig lurt å fortsette hvis det skjer. Mener forresten å ha hørt et sted at man egentlig bør ta disse Z-hypnotika på sengekanten, fordi de kan gi en paradoksaleffekt hvis man ikke går til ro. 

Jeg ble manisk og psykotisk av Stilnoct. En gang fikk jeg det under en hypomani, noe som førte til at jeg giret opp 100 hakk og mistet all kontroll i flere timer. 

Snakket ustanselig i full fart, motorisk hyperaktiv, et tankekjør uten like, shoppet på nett for mange tusen kroner, ommøblerte en hel etasje, ringte over 20 personer og bare pratet piss, prøvde å klatre ut et vindu og videre opp på taket 7-8 meter over bakken. Jeg kunne slått meg i hjel. 

På toppen av dette hallusinerte jeg kraftig. Jeg så flere personer og hørte stemmer. 

Aldri mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg ble manisk og psykotisk av Stilnoct. En gang fikk jeg det under en hypomani, noe som førte til at jeg giret opp 100 hakk og mistet all kontroll i flere timer. 

Snakket ustanselig i full fart, motorisk hyperaktiv, et tankekjør uten like, shoppet på nett for mange tusen kroner, ommøblerte en hel etasje, ringte over 20 personer og bare pratet piss, prøvde å klatre ut et vindu og videre opp på taket 7-8 meter over bakken. Jeg kunne slått meg i hjel. 

På toppen av dette hallusinerte jeg kraftig. Jeg så flere personer og hørte stemmer. 

Aldri mer. 

Stilnoct har, gitt at man ikke sovner, noen av de sterkeste psykoseskapende egenskapene som finnes. Etter min mening burde Stilnoct vært avregistrert. Imovane er faktisk en del bedre - om man absolutt må bruke slike medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, issomethingwrong skrev:

Stilnoct har, gitt at man ikke sovner, noen av de sterkeste psykoseskapende egenskapene som finnes. Etter min mening burde Stilnoct vært avregistrert. Imovane er faktisk en del bedre - om man absolutt må bruke slike medisiner. 

Jeg sovnet ikke, for å si det pent. Jeg visste ikke at jeg var hypoman da jeg tok det, og legen skjønte ingenting av reaksjonen. 

Imovane virker mye bedre for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...