Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter mange måneder uten blod i avføringen har jeg de siste ukene hatt en del blod med avføringen et par ganger. Det er ikke smertefullt, men det bekymrer meg likevel at det kommer en del blod.

Jeg fikk dette for første gang for et drøyt år siden. Da hadde jeg også noe som for meg virket som hemorider. De kom av og til og gjorde avføring noe smertefull, men etter at jeg kjøpte en salve (Scheriproct rektalsalve 10g) ble jeg kvitt dette problemet og jeg har nå altså gått mange måneder uten noe som helst blod i avføringen.

Nå kommer det altså blod i avføringen igjen, men dte er ikke smertefullt og jeg kan ikke føle noen hemorider.

Jeg har ikke vært hos lege med dette da det ikke er smertefullt og jeg føler meg som en hypokonder når jeg og spekulerer i om det kan være noe galt. Tanker om endetarmskreft (som jeg har lest er blant de mest vanlige kreftformene for menn) har derimot slått meg og jeg lurer på om dere kan komme med noen råd eller svar på hva dette kan være, og hva jeg bør gjøre.

Jeg er mann, 28 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104436-blod-i-avf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Mest sannsynlig årsak er indre hemorider. Salver vil ikke hjelpe på dette ( geerelt sett virker Shheriproct kun på kløen og smertene som er resultat av ytre hemorider eller sprekker). Friskt blod etter toalett-besøk er typisk hemorider. Blod IBLANDET avføingen og/eller slim kan være tegn på noe mer alvorlig. Blod i avføringen skal generelt utredes. Aktuell undersøkelse vil være at legen din kjenner opp i endetarmen, eventuelt en "rectoskopi" der man titter opp i endetarmen. Dette høres ubehagelig ut, men er en grei undersøkelse. Problemstillingen er vanlig, tror det vil være viktig for deg å være sikker på at det ikke er noe alvorlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104436-blod-i-avf%C3%B8ring/#findComment-604890
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...