Gå til innhold

hydrocele eller noe mer alvorlig?

Anbefalte innlegg

Gjest utenlandsfarer

Innledningsvis: Jeg er 26 år gammel. Jeg er i grei fysisk form og har en god allmentilstand. Jeg har ingen tidligere "alvorlige" sykdommer, sett bort fra mononukleose (1997) og vanlige barnesykdommer.

Jeg har i en tid hatt en "klump" foran og litt lateralt på den venstre testikkelen. Det virker som om det "sitter i" epididymis. Til tider har jeg hatt sporadiske stikkende smerter, ofte med stråling opp i magen. De siste månedene har det vært lite smerter. Palpering er ikke smertefullt, men ubehagelig. Klumpen har ikke vokst siden jeg oppdaget den for ca 10 mnd siden.

Jeg bor for tiden i Ungarn, og var hos urolog her for ca 6 mnd siden. Etter fysisk undersøkelse kunne han ikke finne noe unormalt. Jeg insisterte da på at han skulle foreta en ultralydsundersøkelse. Etter undersøkelsen diagnostiserte han meg med hydrocele.

At han ikke fant "klumpen" ved fysisk undersøkelse gjorde at jeg har tvilt på hans kunnskaper, og jeg er derfor fortsatt bekymret for at det kan være noe annet (les. kreft).

Spørsmålet mitt er vel egentlig firedelt.

1. Kan smerter av den typen jeg beskriver være relatert til kreft?

2. Er det mulig å se forskjell på hydrocele og kreft med ultralyd.

3. Er det mulig å ta en biopsi av testikkelen uten å fjerne den, eller er det for risikabelt?

4. Kan hydrocele behandles, eller er det noe jeg må leve med?

Ser frem til svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104465-hydrocele-eller-noe-mer-alvorlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager LITT sent svar. Her må jeg svare deg som en kvinnelig allmennpraktiker.( Les; du burde kanskje spurt en mannlig urolog). Disse kan ringes til fra utlandet, særlig om når spørsmålsstilleren har såpass kunnskap som du tydeligvis har. Spørsmålene dine er gode.

1) smerter stråler ikke oppover, oftere nedover.

2) Smerter og en kul i en testikkel skal man alltid være 100% sikker på hva er.

3) En GOD utfører av ultralyd burde klare å se forskjell på kreft og hydrocele( ikke alle gode ).

4) Noen klumper er der bare innimellom; det vet du best selv. Dersom du kjenner "noe" samtidig med at legen IKKE kjenner noe er grunn til å tvile på legen.

5) Man fjærner ikke en testikkel uten å være ganske sikker på at det er kreft. Det finnes flere måter å finne ut dette på enn biopsi, som (såvidt jeg vet ) ikke er vanlig på en testikkel. Man klarer seg forøvrig godt med bare en testikkel.

6)Hydrocele er noe helt annet enn "noe" i epidydimis; som forøvrig ikke sitter lokalisert der du nevner.

7) Alle sykdommer i de mannlige kjønnsdeler kan behandles. "Å leve med det" samtidig med at man er trygg på at det ikke er noe galt, er i seg selv en behandling.

Konklusjon; Kaster ballen litt tilbake til deg. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt kontakt med en norsk urolog, eventuelt bedt om "second opinion" hos en annen ungardk lege. Disse er oftest flinke.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager LITT sent svar. Her må jeg svare deg som en kvinnelig allmennpraktiker.( Les; du burde kanskje spurt en mannlig urolog). Disse kan ringes til fra utlandet, særlig om når spørsmålsstilleren har såpass kunnskap som du tydeligvis har. Spørsmålene dine er gode.

1) smerter stråler ikke oppover, oftere nedover.

2) Smerter og en kul i en testikkel skal man alltid være 100% sikker på hva er.

3) En GOD utfører av ultralyd burde klare å se forskjell på kreft og hydrocele( ikke alle gode ).

4) Noen klumper er der bare innimellom; det vet du best selv. Dersom du kjenner "noe" samtidig med at legen IKKE kjenner noe er grunn til å tvile på legen.

5) Man fjærner ikke en testikkel uten å være ganske sikker på at det er kreft. Det finnes flere måter å finne ut dette på enn biopsi, som (såvidt jeg vet ) ikke er vanlig på en testikkel. Man klarer seg forøvrig godt med bare en testikkel.

6)Hydrocele er noe helt annet enn "noe" i epidydimis; som forøvrig ikke sitter lokalisert der du nevner.

7) Alle sykdommer i de mannlige kjønnsdeler kan behandles. "Å leve med det" samtidig med at man er trygg på at det ikke er noe galt, er i seg selv en behandling.

Konklusjon; Kaster ballen litt tilbake til deg. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt kontakt med en norsk urolog, eventuelt bedt om "second opinion" hos en annen ungardk lege. Disse er oftest flinke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...