Gå til innhold

Bronkitt - hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Gjest selje

Jeg har alltid vært plaget med bronkitt, med enkelte lungebetennelse iblant. Jeg har litt astma. Dette, samt min tendens til overforsiktighet/sykdomsbekymrethet, har ført til mye antibiotikabruk, Nå har opprydding i medisinbruken samt bedret immunforsvar gjort at jeg ikke ofte trenger antibiotika mer.

Men nå har jeg hostet (gult og ekkelt) i snart to uker. Gikk til lege tidlig i løpet, fem i senkning, litt bronkittlyd, men ikke mye. Kjenner meg ikke tungpustet, men hoster og snørrer som sagt gult og mye på andre uka. Jeg er slapp og uvel, men har ikke hatt feber.

Det virker som en virus, idet den liksom svinger så veldig, allmenntilstanden, mener jeg. Mine gamle reaksjonsmåter maser på at jeg skal gå og få antibioita, eller i alle fall ta blodprøve/røntgen. Mitt mer fornuftige jeg sier til meg at to uker må minst påregnes med en virusbronkitt.

Hva sier du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104571-bronkitt-hvor-lenge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

-selje.

Nyere arbeider/publikasjoner viser at bronkitter som oftest ikke bør behandles med antibiotika. Det er selvsagt unntak, men svært ofte viser blodprøvene når dette er riktig.

Har man astma og står på astmamedisiner, rådes man ofte til til å øke bruken av disse medikamentene for en periode i en slik situasjon. Pass ellers på å drikke rikelig, idet en god væskeballanse virker gunstig på slimet som hostes opp. Det blir mindre seigt og kommer lettere opp. Men hvis denne type råd ikke fungerer, må man selvsagt ta ny kontakt med legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104571-bronkitt-hvor-lenge/#findComment-606793
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...