amethyst Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg har fått sånn fryktelig elveblest for ca en uke siden. Jeg var ute og gikk, det var ganske varmt, og det blåste ganske kraftig. Så plutselig begynte jeg å klø veldig rundt omkring, spesielt på lårene, og 10 minutter senere så jeg helt grusom ut. Jeg hadde hvite vabler på størrelse med halve egg nedover lårene, på rumpa og magen. Jeg fikk også vabler i ansiktet og halsen og armene, men de var ikke fullt like store. Jeg var kvalm og uvel og fikk en fryktelig hodepine. Er dette normalt?? Jeg fikk tatt en Zyrtec og etter halvannen time så gav symptomene seg. Dagen etter så jeg plutselig at jeg ble veldig rød og hissig der som vablene hadde vært. Men nå var det altså bare utslett. Jeg gikk til hudlegen min, han tittet på det og sa det var typisk elveblest. Jeg fikk medisiner (Tefast 180mg) som jeg skulle ta daglig. Det har jeg gjort, men ca 3-4 timer før jeg skal ta tabletten så kommer utslett og vablier tilbake for fullt. Det er akkurat som om det bare ligger og venter på å bryte ut. Fingrene mine hovner opp, og de begynner å klø - det er sånn jeg vet at et utbrudd starter. Jeg har hatt et par episoder av elveblest tidligere for noen år siden også, men det gikk ganske fort over. Pga eksem har jeg gått til hudlege og tatt alle mulige allergitester. Jeg har tatt prikktest på sykehuset og har gått med lapper på ryggen i 2 døgn. Resultatet var at jeg ikke var allergisk for noen ting som helst! Hva kommer da dette av? Og hvorfor kommer det om våren, og hvorfor er det så hissig akkurat i år? Bør jeg få sterkere medisiner? Er kvalme, tetthet i brystet/svelg (ikke pusteproblemer) og hodepine vanlig i forbindelse med elveblest? Er det vanlige bivirkninger ved Tefast? (Jeg føler meg dårlig og uggen når jeg tar tablettene også - i tillegg til at jeg blir trøtt av dem) Jeg er kvinne og 28 år, bor på vestlandet (hvis det har noe å bety). Jeg leser jo at elveblest ofte kan komme av nøtter etc. men jeg har jo testet for alt som finnes og er altså ikke allergisk mot noe overhodet. Jeg syns liksom det er litt uholbart å få beskjed fra legen om at dette er bare noe jeg har - og pass på å ring 113 derson du under et utbrudd plutselig ikke får puste.... Kan jo også nevne at eksemet (ble sagt å være atopisk) har blitt litt bedre etter jeg begynte med Telfast. håper på snarlig svar, for dette gjør meg litt smågal! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104772-elveblest-men-uten-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
happy1365380345 Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg hadde elveblest for en tid tilbake, ikke vabler slik som deg, men mer denne brenneslelignende typen. Jeg hadde også ille vondt i hodet, trang i svelget og tungpusta. Ellers leste jeg i felleskatalogen at en av bivirkningene av medikamentet du får er tungpusthet. Så leste jeg i et innlegg fra en lege her at man kan prøve høye doser c-vitaminer 750-1000 om dagen. Det funka. Utslettet er faktisk borte og jeg har fått igjen nattesøvnen min Det virker jo ikke som om denne elveblesten du har er relatert til allergi, da du er utredet på dette. Prøv c-vitaminer!. Kjøp på apoteket 250 mg og ta 3- 4 stk i løpet av dagen. Verdt et forsøk og dessuten helt ufarlig. Utslettet forverrer seg som regel hvis du blir varm, vet ikke om det gjelder deg. Men en dusj i kaldt vann noen ganger daglig kan faktisk også hjelp, selv om det jo ikke høres spesielt fristende ut Håper du blir bedre snart, for jeg vet hvor slitsomt dette er, hele almenntilstanden blir dårlig... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104772-elveblest-men-uten-allergi/#findComment-608670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amethyst Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Jeg hadde elveblest for en tid tilbake, ikke vabler slik som deg, men mer denne brenneslelignende typen. Jeg hadde også ille vondt i hodet, trang i svelget og tungpusta. Ellers leste jeg i felleskatalogen at en av bivirkningene av medikamentet du får er tungpusthet. Så leste jeg i et innlegg fra en lege her at man kan prøve høye doser c-vitaminer 750-1000 om dagen. Det funka. Utslettet er faktisk borte og jeg har fått igjen nattesøvnen min Det virker jo ikke som om denne elveblesten du har er relatert til allergi, da du er utredet på dette. Prøv c-vitaminer!. Kjøp på apoteket 250 mg og ta 3- 4 stk i løpet av dagen. Verdt et forsøk og dessuten helt ufarlig. Utslettet forverrer seg som regel hvis du blir varm, vet ikke om det gjelder deg. Men en dusj i kaldt vann noen ganger daglig kan faktisk også hjelp, selv om det jo ikke høres spesielt fristende ut Håper du blir bedre snart, for jeg vet hvor slitsomt dette er, hele almenntilstanden blir dårlig... Takk for tipsene! Det der med C-vitaminer skal jeg prøve ut med en gang! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104772-elveblest-men-uten-allergi/#findComment-609153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
happy1365380345 Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Takk for tipsene! Det der med C-vitaminer skal jeg prøve ut med en gang! :-) Bare hyggelig Ja prøv, det er verdt ett forsøk og c-vitaminer har vi jo bare godt av 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104772-elveblest-men-uten-allergi/#findComment-609308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Kjære amethyst For det første - elveblest av den typen du beskriver er så godt som aldri utløst av allergi. Det som skjer i kroppen er imidlertid omtrent det samme som skjer ved en allergisk reaksjon - men reaksjonen utløses ikke av allergifremkallende stoffer. Hva som er årsaken til slik elveblest er ofte vanskelig å finne ut av. Når elveblest dukker opp plutselig og så kommer og går over lengre tid kaller vi det kronisk elveblest eller kronisk urtikaria. Årsakene kan være mange; varme, kulde, trykk er såkaldte fysikalske årsaker. Ellers er det slett ikke uvanlig at psykiske forhold har betydning - stress i forbindelse med arbeid/familieliv er ikke så rent sjelden utløsende for en periode med elveblest. Den som lever et hektisk liv har ofte nytte av å prøve å roe det ned litt. Men mange ganger finner man ikke noen umiddelbare årsaker til utbruddet av elveblest - da er det viktig å behandle symptomene best mulig. Antihistaminer (Telfast er et antihistamin) har noe effekt, men ikke alltid veldig overbevisende. Noen har nytte av å kombinere antihistamin med en leukotrienantagonist, Singulair heter den eneste leukotrienantagonisten på markedet i Norge. I noen tilfeller må man ty til en kortisonkur. Det er ikke farlig å bruke dobbel dose antihistamin - dvs to tabletter Telfast 180 mg (en morgen og en kveld) i stedet for en - noen ganger er det nødvendig for å få god nok virkning. Det er få bivirkninger med Telfast, men søvnighet og munntørrhet kan forekomme. På den annen side, selve elveblesten er en systemisk reaksjon og kan også gi almensymptomer som generell utilpasshet, kvalme og hodepine. Elveblesten har en tendens til å forsvinne like plutselig som den kom, men det kan ta noe tid. Men med noe mer medisiner og kanskje en liten omlegging av livsstilen skulle den kunne holdes noenlunde i sjakk. Jeg vet at det er forferdelig slitsomt å ha elveblest som kommer og går - den eneste trøsten er at sjansene er veldig store for at den forsvinner om ikke så alt for lenge. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104772-elveblest-men-uten-allergi/#findComment-609737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.