Gå til innhold

ut på tur...


august1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisann, jeg lurer på hvordan det er å reise med fly når en er 5 måneder på vei (til Sør-Afrika) for både meg og barnet?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Flyreisen i seg selv skulle ikke by på noe problem, så lenge du stadig er oppe og strekker på beina. Ved lange flyturer, er det alltid en fare for blodpropp, og gravide er litt spesielt utsatt, uten at man skal si at det er snakk om noen egentlig risiko. Selve oppholdet i Sør-Afrika får du selv vurdere om er hensiktsmessig for både deg og barnet. I deler av Afrika finnes sykdommer som vi absolutt ikke bør få når vi går gravide, samtidig som du ikke kan ta de vaksinene som man vanligvis tar før en slik reise. Hvis noe skulle inntreffe når du er der, har du oversikt over sykehusstandard, evt. forsikringsordning etc. Dette er ting du sikkert har tenkt igjennom nøye, men jeg tar likevel sjangsen på å minne deg på enkelte alvorlige aspekter ved utenlandsreiser i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Flyreisen i seg selv skulle ikke by på noe problem, så lenge du stadig er oppe og strekker på beina. Ved lange flyturer, er det alltid en fare for blodpropp, og gravide er litt spesielt utsatt, uten at man skal si at det er snakk om noen egentlig risiko. Selve oppholdet i Sør-Afrika får du selv vurdere om er hensiktsmessig for både deg og barnet. I deler av Afrika finnes sykdommer som vi absolutt ikke bør få når vi går gravide, samtidig som du ikke kan ta de vaksinene som man vanligvis tar før en slik reise. Hvis noe skulle inntreffe når du er der, har du oversikt over sykehusstandard, evt. forsikringsordning etc. Dette er ting du sikkert har tenkt igjennom nøye, men jeg tar likevel sjangsen på å minne deg på enkelte alvorlige aspekter ved utenlandsreiser i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...