Gå til innhold

p-pille start og spørsmål..


Gjest plym

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg har sluttet på p-piler for 3 mnd. siden av div. grunner.

Skal nå starte opp igjen, men lurer på noen ting.

Må jeg begynne ved neste mens begynnelse, eller kan jeg begynne når som helst.

Blir det kluss med tanke på mensen, dersom jeg starter opp midt mellom to menstrasjoner?.

Jeg skal til syden snart , og tenkte at jeg kunne bruke pilla for ikke å få mensen i syden, eller må jeg få meg mens-utsettende piller og begynne på p-piller når mensen kommer etter at jeg har kommet hjem igjen?

Fint om noen som har greie på dette kan svare.

PS før jeg sluttet hadde jeg gått på p-piller i 10 år.

Hilsen fra usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Tror nok at du skal bruke pillene som om det var første gang, dvs ikke ta hensyn til at du har brukt pillene før når det gjelder når du skal starte.

Det gjelder forskjellige ting for ulike piller, men stort sett er det slik at du skal begynne på pillene første dag av mensen, da er de mest sikre, og du slipper å lage krøll i syklusen. Men hvis du vil kan du starte midt i syklusen også, men da er de ikke sikre før du starter på det andre pillebrettet (noen er sikre etter 14 dager).

Så hvis det er viktig for deg å ikke få mensen i det hele tatt, så bør du begynne nå. men hvis det er viktig å starte riktig - og å være sikker fra første pille -og det ikke gjør noe med et par dager med mens (det blir skjelden noe særlig av den mensen når du begynner på pillene første mensdag)så ville jeg ventet på mensen.

Til en senere gang; du bør ikke ha pauser i pillebruken, det øker sjansene for bivirkninger i forhold til hvis du går på pillene hele tiden uten små opphold. Bivirkningene skjer stort sett under de første månedene når du bruker pillen etter opphold, eller første gang du bruker pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar til plym

Hvis du starter med p-pille mer enn to dager etter mensens start, er du først sikker etter 8 dager. Den første mens etter du startet med pillen vil komme i pille-pausen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nanook

Svar til plym

Hvis du starter med p-pille mer enn to dager etter mensens start, er du først sikker etter 8 dager. Den første mens etter du startet med pillen vil komme i pille-pausen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Siden sikkerheten av pillen ikke er noe problem her nå i første runde ( selv om det selvfølgelig er grunnen til at jeg bruker dem ), fordi jeg kan bruke annen prevensjon nå; så betyr det at selv om jeg begynner nå ( mellom to menstrasjoner) så vil ikke mensen komme igjen før jeg kommer til de pillefrie dagene?

Da vil pillen altså virke mens-utsettende mens jeg er i syden?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...