Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest kalina

Jeg har en jobb der jeg har ansvar for, samt har mye å gjøre med ganske mange klienter. Noen av disse må jeg besøke på et kollektiv der de bor. På dette kollektivet hadde det vært fryktelig smart om jeg hadde et godt forhold til lederen...men den gang ei.

Nå har det seg sånn at denne lederen, som jeg først møtte for et par mndr siden, tydligvis ikke har fått så godt inntrykk av meg. Hvorfor? Fordi jeg påpekte noe jeg trodde hun hadde gjort feil i fht lovverket, men som det viste seg at hun hadde rett i. Jeg var ikke påståelig da jeg sa det, men sa at jeg "lurer på om det kan være feil..".. Hun ble ganske sur for at jeg trodde og synset så feil, og jeg ba ydmykt om unnskyldning. Noe hun godtok. Trodde jeg.

Det hun når har gjort, er å kontakte en av mine nærmeste kollegaer og fortelle om hans "påståelige, inkompetente kollega"...Min kollega har fortalt dette til meg, hvorpå jeg ringte denne dama og sa at dette var svært uprofft. Hadde hun noe usnakket med meg, kunne hun vel ta det med meg direkte og ikke baksnakke meg til min kollega. Jeg fikk høre at jeg overreagerte og tålte jo ingenting. Sant nok, dette var utrolig barnslig av denne dama, men drit i.

Så går det litt tid, og min kollegavenn kommer til meg igjen og forteller en hel lang remse som denne dama nå har lirt av seg til min kollega om meg. Jeg var aggresiv, inkompetent, påståelig og skikkelig dust som hadde bedt henne slutte å snakke om meg til andre.Det gjorde jo hun som hun ville med...?

Jeg ble sint for dette, men denne gang gadd jeg ikke si fra. Det når jo ikke inn likevel.

Hva gjør man når man blir svartmalt og baktalt av samarbeidspartnere som man har gjort en feil overfor? Er det mennesker som ikke tåler å bli "korrigert"..?(selvom jeg i dette tilfellet tok feil, da..)

I tillegg blir jeg litt irritert på min kollega som ikke stopper denne baksnakkingen :-(

Hva ville du gjort? Mye mulig jeg burde gjort ting helt annerledes. Kanskje burde jeg ikke ringt og satt henne på plass første gang hun baktalte, men...Jeg syns det var uprofft.

Hva syns dere?(Nå, får jeg vel pepper...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun høres ut som en skikkelig kjerring, og med mindre hun er over deg i systemet og har muligheten til å gjøre livet jævla surt for deg, så hadde jeg satt henne på plass en gang for alle. Ikke over telefonen. Tropp opp, gjør det foran hennes kollegaer, og få henne til å framstå som den idioten du ser henne som. Dette krever selvsagt kløkt, og ikke en kjerring som hutrer og skriker mens tårene triller, men gode argumenter og en sikker stemme som framstiller dama, foran sine kollegaer, som den bitchen hun er.

Lykke til.

Når det er sagt så må det sies at man i framtiden vokter sine ord litt mer enn hva du gjorde. Man går ikke simpelthen bort til en person man møter for første gang og drar fram at man tror hun bryter loven/forskriftene. Den er for drøy. Du burde tenkt deg om to ganger før du uttalte seg til henne. For øvrig ikke bare fordi du kunne ta feil, men fordi det er lov til å føle seg fram en smule før man indirekte påstår at en kollega gjør en dårlig jobb. For det gjorde du, selv om dette selvsagt ikke var din intensjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-609796
Del på andre sider

Gjest kalina

Hun høres ut som en skikkelig kjerring, og med mindre hun er over deg i systemet og har muligheten til å gjøre livet jævla surt for deg, så hadde jeg satt henne på plass en gang for alle. Ikke over telefonen. Tropp opp, gjør det foran hennes kollegaer, og få henne til å framstå som den idioten du ser henne som. Dette krever selvsagt kløkt, og ikke en kjerring som hutrer og skriker mens tårene triller, men gode argumenter og en sikker stemme som framstiller dama, foran sine kollegaer, som den bitchen hun er.

Lykke til.

Når det er sagt så må det sies at man i framtiden vokter sine ord litt mer enn hva du gjorde. Man går ikke simpelthen bort til en person man møter for første gang og drar fram at man tror hun bryter loven/forskriftene. Den er for drøy. Du burde tenkt deg om to ganger før du uttalte seg til henne. For øvrig ikke bare fordi du kunne ta feil, men fordi det er lov til å føle seg fram en smule før man indirekte påstår at en kollega gjør en dårlig jobb. For det gjorde du, selv om dette selvsagt ikke var din intensjon.

Takk for svar. Jo..*bøyer meg i støvet*, jeg er klar over at jeg var litt vel krass overfor henne, men jeg var vel nokså sikker på at hun brøt lovverket, da... :-/ Liten tabbe av meg, for jeg kjente henne ikke og visste jo ikke hvordan hun ville reagere. Men jeg VAR faktisk nokså forsiktig da jeg sa det, da...Men greit nok. Jeg tar den til etterretning.

Forøvrig er det vel ikke så lurt å sette noen på plass fremfor hennes kollegaer? Da blir jo JEG like uproff som henne (?)...Men jeg ser poenget, men jeg syns DEt var litt drøyt, da ;-)

Vi får se. Mulig jeg bare driter i hele greia, men det er bare så synd at jeg må forholde meg på et profesjonellig nivå overfor denne dama fremover også :-/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-609816
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jo..*bøyer meg i støvet*, jeg er klar over at jeg var litt vel krass overfor henne, men jeg var vel nokså sikker på at hun brøt lovverket, da... :-/ Liten tabbe av meg, for jeg kjente henne ikke og visste jo ikke hvordan hun ville reagere. Men jeg VAR faktisk nokså forsiktig da jeg sa det, da...Men greit nok. Jeg tar den til etterretning.

Forøvrig er det vel ikke så lurt å sette noen på plass fremfor hennes kollegaer? Da blir jo JEG like uproff som henne (?)...Men jeg ser poenget, men jeg syns DEt var litt drøyt, da ;-)

Vi får se. Mulig jeg bare driter i hele greia, men det er bare så synd at jeg må forholde meg på et profesjonellig nivå overfor denne dama fremover også :-/

Njæ... Dersom hun er den bitchen du beskriver og overhodet ikke klarer å legge dette lille utsagnet bak seg, så er det vel rett og slett ikke så mye annet man kan gjøre enn å fortelle henne hvor landet ligger.

Men stikkordet her er selvsagt saklighet, sånn at du nettopp slipper det å falle ned på hennes nivå. Hun oppfører seg ikke profesjonelt, noe du må vise at du er når du snakker med henne.

Dersom du klarer dette på en saklig måte er det hun som vil komme ut som svarteper her. Helt fortjent, for øvrig.

Baksnakking er tross alt en uting, noe de fleste er enige i. Du skal vise at du hever deg over den slags og går rett på problemet, altså henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-609828
Del på andre sider

For all del skjell henne ikke ut foran hennes kolegaer, da blir jo hennes påstander om deg riktige. Og galt blir bare verre.

SDD reagerer (som vanlig) etter innfallsmetoden. Umodent og eplekjekk.

Snakk med din egen overordnet om saken, og prøv og få til en medarbeidersamtale, hvor dere er tre sammen. Deg selv, personen som du har problemer med og en nøytral tredjepart.

Legg frem dine egne FØLELSER i saken, si at du blir oppriktig lei deg og fortvilet over at deres samarbeid skulle få en så dårlig start.

Ved å innvolverer dine egne følelser unngår du at motparten går i forsvar eller angriper deg. Kjent taktikk fra transaksjonsanalysen.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-609851
Del på andre sider

Syns du fikk gode råd av tilt.

Hvis du skal snakke med sjefen din foreslår jeg at du snakker om konflikten som et felles problem. Si "vi" ikke "du".

- Jeg føler at "vi" ikke samarbeider, isteden for å si "Jeg føler at DU motarbeider meg". -

Det siste fører bare til mer uvennskap og at sjefen får mer i mot deg. Ikke snakk dritt om sjefen eller involver andre, men sørg for å alliere deg med andre ansatte.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-609882
Del på andre sider

For all del skjell henne ikke ut foran hennes kolegaer, da blir jo hennes påstander om deg riktige. Og galt blir bare verre.

SDD reagerer (som vanlig) etter innfallsmetoden. Umodent og eplekjekk.

Snakk med din egen overordnet om saken, og prøv og få til en medarbeidersamtale, hvor dere er tre sammen. Deg selv, personen som du har problemer med og en nøytral tredjepart.

Legg frem dine egne FØLELSER i saken, si at du blir oppriktig lei deg og fortvilet over at deres samarbeid skulle få en så dårlig start.

Ved å innvolverer dine egne følelser unngår du at motparten går i forsvar eller angriper deg. Kjent taktikk fra transaksjonsanalysen.

Lykke til

Jupp, du har rett. Jeg er bråkjekk og umoden når jeg ber henne konfrontere dama med problemet.

Du derimot, som ber henne løpe til sjefen og sladre pga litt baksnakking, du er utrolig moden!

Husker du hvordan det var når du var liten og noen av vennene dine løp til læreren og sladra fordi noen andre barn var slemme?

Ingen fikk vite om sladringa og ungene ble ikke erta for det. Ikke sant?

Man må bare se ironien i at det var du som tok ordet "umoden" i din munn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-609916
Del på andre sider

Jupp, du har rett. Jeg er bråkjekk og umoden når jeg ber henne konfrontere dama med problemet.

Du derimot, som ber henne løpe til sjefen og sladre pga litt baksnakking, du er utrolig moden!

Husker du hvordan det var når du var liten og noen av vennene dine løp til læreren og sladra fordi noen andre barn var slemme?

Ingen fikk vite om sladringa og ungene ble ikke erta for det. Ikke sant?

Man må bare se ironien i at det var du som tok ordet "umoden" i din munn.

Du er og blir utrolig. Sammenligne en arbeidskonflikt med "slemme barn"

Du undervurderer jo voksne folk noe aldelse forferdelig. Hva er det slags omgangskrets du egentlig vanker i?

Jeg arbeider med bl.a organisasjonskultur, og har arrangert en del kurser i konfliktløsning. Men det er SVÆRT skjelden vi får inn kursdeltakere med en så destruktiv holding som det du legger for dagen. Heldigvis.

Med dine evner til konfliktløsoing er det nok best for alle at du jobber alene om natta foran en dataskjerm. Bli voksen SDD, du dummer deg ut

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-610460
Del på andre sider

Du er og blir utrolig. Sammenligne en arbeidskonflikt med "slemme barn"

Du undervurderer jo voksne folk noe aldelse forferdelig. Hva er det slags omgangskrets du egentlig vanker i?

Jeg arbeider med bl.a organisasjonskultur, og har arrangert en del kurser i konfliktløsning. Men det er SVÆRT skjelden vi får inn kursdeltakere med en så destruktiv holding som det du legger for dagen. Heldigvis.

Med dine evner til konfliktløsoing er det nok best for alle at du jobber alene om natta foran en dataskjerm. Bli voksen SDD, du dummer deg ut

mvh

Jeg sammenligner med slemme barn og synes det er enda verre å løpe til sjefen når man er voksen.

Sånt gjør man opp seg imellom. Voksne mennesker klarer stort sett å løse konflikter uten å måtte ty til hjelp fra en tredjeperson.

Det er du som undervurderer voksne. Ikke jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-610470
Del på andre sider

Jeg sammenligner med slemme barn og synes det er enda verre å løpe til sjefen når man er voksen.

Sånt gjør man opp seg imellom. Voksne mennesker klarer stort sett å løse konflikter uten å måtte ty til hjelp fra en tredjeperson.

Det er du som undervurderer voksne. Ikke jeg.

Dette blir vi nok ikke enig om, ikke noe poeng for meg heller:-)

Men du burde studere litt på temaer som medarbeidersamtaler og internkontroll. Vil nok helt sikkert tro at for kalina vil dette være kjente begreper. Arbeidsfeltet hennes tilsier det.

No helt annet med data og dolnerder som deg da vet du SDD :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-610477
Del på andre sider

Annonse

Dette blir vi nok ikke enig om, ikke noe poeng for meg heller:-)

Men du burde studere litt på temaer som medarbeidersamtaler og internkontroll. Vil nok helt sikkert tro at for kalina vil dette være kjente begreper. Arbeidsfeltet hennes tilsier det.

No helt annet med data og dolnerder som deg da vet du SDD :-)

Jeg er en ikke-ferdig siviløkonom med gode karakterer i organsiasjon og ledelse, organiasjonspsykologi og andre ledelsesfag, så jeg føler ikke at jeg trenger å studere det noe nærmere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-610479
Del på andre sider

Denne sjefen din er en inkompetent leder. Mulig hun har de kvalifikasjoner som skal til i forhold til faget sitt, men som leder kommer hun def. til kort.

Du har overhode ikke gått over streken. Enhver organisasjon skal være glad for at de har våkne medarbeidere som deg, som setter spørsmålstegn ved ulike ting - uten å være arrogant, påståelig eller kranglete.

Klart det skal være rom for diskusjoner i en bedrift. Klart det skal kunne stilles kritiske spørsmål. Det er sånn bedriften vokser, det er på den måten man forhåpentligvis klarer å ta de riktige beslutningene.

Personlig mener jeg SDD er på ville veier. Jeg heller mer mot tilits svar, skjønt jeg har stor forståelse for at det kan være vanskelig å forholde seg mer til en SÅ uprofesjonell sjef.

Sjefen din gjør ikke jobben sin når hun baksnakker og "legger seg ut med" de ansatte i gangene. Hennes jobb er å få alle ansatte under seg til å dra lasset sammen, til å motivere og legge ting til rette et godt arbeidsmiljø. Hun skal selvfølgelig ta tak i problemer i forhold til ansatte, men det skal ikke skje på gangene og det skal IKKE skje i samtale med andre ansatte, i form av baksnakking.

Jeg foreslår at du får denne andre kollegaen med deg - ha han/henne i ryggen slik at ting ikke bare blir påstander fra din side.

Gå til din leders overordnede igjen - sammen med kollegan din som også er din dokumentasjon - også legger du frem det du har på hjertet.

Forhold deg rolig og legg frem fakta i forhold til hva som har skjedd/hva som har blitt sagt, og hvordan du reagerer på dette.

Det er viktig at dette foregår ryddig og skikkelig, både av hensyn til deg, men også arbeidsmiljøet generelt. Ikke tillat at arbeidsplassen skal bli en plapreplass hvor alle baksnakker alle. Si klart ifra hva du mener om din leders opptreden og hvilke endringer du forventer skal skje.

Og vær innstilt på å legge ting bak deg - skvære opp og starte på ny frisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-610516
Del på andre sider

Gjest kalina

Denne sjefen din er en inkompetent leder. Mulig hun har de kvalifikasjoner som skal til i forhold til faget sitt, men som leder kommer hun def. til kort.

Du har overhode ikke gått over streken. Enhver organisasjon skal være glad for at de har våkne medarbeidere som deg, som setter spørsmålstegn ved ulike ting - uten å være arrogant, påståelig eller kranglete.

Klart det skal være rom for diskusjoner i en bedrift. Klart det skal kunne stilles kritiske spørsmål. Det er sånn bedriften vokser, det er på den måten man forhåpentligvis klarer å ta de riktige beslutningene.

Personlig mener jeg SDD er på ville veier. Jeg heller mer mot tilits svar, skjønt jeg har stor forståelse for at det kan være vanskelig å forholde seg mer til en SÅ uprofesjonell sjef.

Sjefen din gjør ikke jobben sin når hun baksnakker og "legger seg ut med" de ansatte i gangene. Hennes jobb er å få alle ansatte under seg til å dra lasset sammen, til å motivere og legge ting til rette et godt arbeidsmiljø. Hun skal selvfølgelig ta tak i problemer i forhold til ansatte, men det skal ikke skje på gangene og det skal IKKE skje i samtale med andre ansatte, i form av baksnakking.

Jeg foreslår at du får denne andre kollegaen med deg - ha han/henne i ryggen slik at ting ikke bare blir påstander fra din side.

Gå til din leders overordnede igjen - sammen med kollegan din som også er din dokumentasjon - også legger du frem det du har på hjertet.

Forhold deg rolig og legg frem fakta i forhold til hva som har skjedd/hva som har blitt sagt, og hvordan du reagerer på dette.

Det er viktig at dette foregår ryddig og skikkelig, både av hensyn til deg, men også arbeidsmiljøet generelt. Ikke tillat at arbeidsplassen skal bli en plapreplass hvor alle baksnakker alle. Si klart ifra hva du mener om din leders opptreden og hvilke endringer du forventer skal skje.

Og vær innstilt på å legge ting bak deg - skvære opp og starte på ny frisk.

Tusen, tusen takk for alle god råd, folkens! :-) Godt med tilbakemeldinger.

Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre her..enda. Har jo noen alternativer å tygge på nå. Spørs om jeg lar være å involvere min sjef i dette, da blir det så stor sak liksom. Men å konfrontere denne samarbeidspartneren som lar det gå sport i å baktale meg, det bør jeg kanskje gjøre. Med mindre hun da finner på å baktale meg atter en gang hvis jeg gjør det da..Og det orker jeg bare ikke. Jeg tåler en støyt, men syns det er litt kjipt og kanskje også sårende å bli kallt inkompetent, hårsår etc etc... :-( Kanskje jeg bare bør la denne dama seile sin egen sjø og heller ha et iskaldt helt super-formellt forhold til henne?? Men samarbeidet blir vel da bare pyton :-( Får tenke gjennom alle deres gode råd. Tusen takk iallefall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105043-kollega-dilemma/#findComment-610856
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...