Gjest ringo Skrevet 16. mai 2003 Skrevet 16. mai 2003 Begynte for noen uker siden å sove dårlig, svettet om natta og hadde en del hetetokter om dagen. Er 47 år og i god form. De to siste gangene har menstr. vært uregelmessig etter mange års helt regelmessig mens.Jeg kjøpte Tofupill og er nå etter tre uker helt kvitt disse symptomene. Noen sier at Tofupill har like mange skadelige bivirkninger som vnl.østrogen. Kan dette stemme ? Dersom jeg kutter ut Tofupill og disse plagene kommer tilbake er det da ikke sannsynlig at jeg holder på å komme i overgangsalderen ? Bør jeg evt. gå til legen og prøve å få østrogen med de mange bi-virkningene dette kan ha ? Kan Tofupill gjøre noen skade dersom jeg ikke er kommet i overgangsalderen ? 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 20. mai 2003 Skrevet 20. mai 2003 Synes du kan få tatt blodprøver som viser OM du er i overgangsalder, høres slik ut. Kjenner ikke til Tofupill. Det er mye omdiskutert om Soya-produkter, eller "naturlige østrogener" virker, eller om de også kan gi bivirkninger. Ca 1/3 har såpass plager med hetetokter at hormoner kan være på sin plass, i noen år. Mammografier bør da gjøres, samt det bør undersøkes at det ikke er mye blodpropp eller brystkreft i familien din. Dessværre finnes det ikke NOEN behandling som er helt uten bivirkning. Risiko-vurdering, samt ditt eget velvære er det som må avgjøre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.