Gå til innhold

Overgangsalder 2 ?

Anbefalte innlegg

Gjest ringo
Skrevet

Begynte for noen uker siden å sove dårlig, svettet om natta og hadde en del hetetokter om dagen. Er 47 år og i god form. De to siste gangene har menstr. vært uregelmessig etter mange års helt regelmessig mens.Jeg kjøpte Tofupill og er nå etter tre uker helt kvitt disse symptomene. Noen sier at Tofupill har like mange skadelige bivirkninger som vnl.østrogen. Kan dette stemme ? Dersom jeg kutter ut Tofupill og disse plagene kommer tilbake er det da ikke sannsynlig at jeg holder på å komme i overgangsalderen ? Bør jeg evt. gå til legen og prøve å få østrogen med de mange bi-virkningene dette kan ha ? Kan Tofupill gjøre noen skade dersom jeg ikke er kommet i overgangsalderen ?

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Synes du kan få tatt blodprøver som viser OM du er i overgangsalder, høres slik ut. Kjenner ikke til Tofupill. Det er mye omdiskutert om Soya-produkter, eller "naturlige østrogener" virker, eller om de også kan gi bivirkninger.

Ca 1/3 har såpass plager med hetetokter at hormoner kan være på sin plass, i noen år. Mammografier bør da gjøres, samt det bør undersøkes at det ikke er mye blodpropp eller brystkreft i familien din.

Dessværre finnes det ikke NOEN behandling som er helt uten bivirkning. Risiko-vurdering, samt ditt eget velvære er det som må avgjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...