Gå til innhold

Urinveisinfeksjoner etter fødsel


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Etter at jeg fikk mitt andre barn for seks mnd siden har jeg hatt urinveisinfeksjon to ganger. Infeksjonene har heldigvis gått tilbake av seg selv ved at jeg har drukket mye vann. Før denne fødselen hadde jeg aldri hatt urinveisinfeksjon. Moren min mener at livmoren kan ha "sunket" litt, slik at jeg lettere får slike infeksjoner. Er det hold i dette??

En undrende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at jeg fikk mitt andre barn for seks mnd siden har jeg hatt urinveisinfeksjon to ganger. Infeksjonene har heldigvis gått tilbake av seg selv ved at jeg har drukket mye vann. Før denne fødselen hadde jeg aldri hatt urinveisinfeksjon. Moren min mener at livmoren kan ha "sunket" litt, slik at jeg lettere får slike infeksjoner. Er det hold i dette??

En undrende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg er litt usikker på hvordan dette henger sammen, men jeg har også hørt at enkelte er mer plaget med urinveisinfeksjoner etter fødselen enn før. Jeg foreslår at du kontakter forum for gynekologi. Uansett, så tror jeg at det har sammenheng med at det av en eller annen grunn blir liggende urin igjen i blæren din etter at du har tisset, og at det derfor blir fortere infeksjon. Knipeøvelser skal man alltid være nøye med etter en fødsel, og spes. hvis man har problemer med å holde på urinen, eller hvis man føler at man små-skvetter mye og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg er litt usikker på hvordan dette henger sammen, men jeg har også hørt at enkelte er mer plaget med urinveisinfeksjoner etter fødselen enn før. Jeg foreslår at du kontakter forum for gynekologi. Uansett, så tror jeg at det har sammenheng med at det av en eller annen grunn blir liggende urin igjen i blæren din etter at du har tisset, og at det derfor blir fortere infeksjon. Knipeøvelser skal man alltid være nøye med etter en fødsel, og spes. hvis man har problemer med å holde på urinen, eller hvis man føler at man små-skvetter mye og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også opplevd. Har aldri hatt UVI før, men etter fødselen hadde jeg to infeksjoner "på rappen". jeg la inn spørsmål her på DOL under forum for infeksjoner, og fikk et veldig bra svar der. Overskriften var "UVI etter fødsel". Du kan jo lese det og se om det svarer på noe av det du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også opplevd. Har aldri hatt UVI før, men etter fødselen hadde jeg to infeksjoner "på rappen". jeg la inn spørsmål her på DOL under forum for infeksjoner, og fikk et veldig bra svar der. Overskriften var "UVI etter fødsel". Du kan jo lese det og se om det svarer på noe av det du lurer på!

Tusen takk for hjelpen! Jeg har lest svaret du fikk fra legen - og fikk iallefall bekreftet at det er ganske vanlig å få dette problemet etter en fødsel... Takk igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...