Gå til innhold

"Urin i knærne" og uklart syn

Anbefalte innlegg

Steven1365380521

Jeg skriver for en kvinne i Afrika. Hun er vel snart 70 år gammel. Hun har allerede vært hos leger. Det virker ikke som de kan gjøre så mye, men jeg vet heller ikke hvor gode de legene er. Hun skriver at de har funnet urin i knærne hennes. Hun sier at hun kjenner kramper i knærne hele tiden, som om man stakk henne inni der. Noen ganger når det er varmt om dagen, ser hun ikke klart, det er først om kvelden at hun kan se bedre igjen.

Hvis jeg husker riktig, fikk hun en diagnose for revmatisme for noen år siden, men jeg vet ikke om dette er noe annet.

Hva feiler det henne, og hva kan hun gjøre? Finnes det noen medisiner hun kan ta mot dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105468-urin-i-kn%C3%A6rne-og-uklart-syn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest agine

Urinsyre-gikt. Det heter vel gout på engelsk.

Smertene kommer fra små krystaller som dannes inne i kneet. Etter det jeg husker kan det bli bedre hvis hun endrer diett. Søk på "gout" på nettet.

Med vennlig hilsen

Hun må kutte ut alkohol, kjøtt, sardiner, makrell, erter, bønner osv. for å få mindre urinsyre i kroppen. Det gjør vondt når urinsyra skal skilles ut av kroppen igjen, krystallene er spisse i begge ender. Det kan bli betennelser i leddene fordi krystallene perforerer leddhinna. Det er en smertefull tilstand. Synet kan være gråstær.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Urin finnes ikke i knærne. Tipper at det er urinsyre de mener, og at hun har urinsyregikt. Podagra er navnet på folkemunne. Det finnes medisiner som reduserer urinsyrenivået i kroppen. Øyeplagene hennes kan være grå stær, eller grønn stær. Dette bør sjekkes av en øyelege.

Steven1365380521

Urin finnes ikke i knærne. Tipper at det er urinsyre de mener, og at hun har urinsyregikt. Podagra er navnet på folkemunne. Det finnes medisiner som reduserer urinsyrenivået i kroppen. Øyeplagene hennes kan være grå stær, eller grønn stær. Dette bør sjekkes av en øyelege.

Takk. Kan du være snill å gi navnene på de medisinene som kan brukes?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...