Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er mann 36 år og noe overvektig. Jeg har den senere tid følt "luft" smerter i brystet. Dette kan vare i et minutt til fler, samtidig som det kan gi ubehag lenger. Av og til er det også litt stivt / ømt i nakken hovedsaklig på venstre side. Noen ganger når jeg ligger på rygg og strekker armen rett ut på siden får jeg en stikkende smerte i brystet. Noe som forsvinner vist jeg forandrer stiling på armene.

Jeg sliter med vekten, så fort jeg har slanket meg går jeg opp igjen. Jeg føler meg til tider veldig oppblåst i magen.

Jeg har til tider litt stressende jobb (ingeniør) samt at jeg har tre barn (11, 3 & 2 år) Jeg går regelmissige turer på rundt en time. AV og til blir jeg veldig tungpustet når jeg løper i trappene på jobben, men dette kan variere fra dag til dag.

Er dette noe jeg bør undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105589-hjerteproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til XL 10.

Det du beskriver gir ikke umiddelbart mistanke om hjertesykdom. Det hele bærer mer preg av å være muskulært betinget. Du er i denne sammenheng relativt ung, og med mindre du tilhører en familie med stor forekomst av hjerte-kar-sykdom, vil sannsynligheten for at du har hjertesykdom være særdeles liten.

At du blir tungpusten når du løper i trappene er neppe uvanlig, spesielt på grunn av din overvekt (som du ikke angir med tall). Hvis du raskt går opp i vekt etter å ha "slanket deg", betyr det at du nærmest systematisk gjør alvorlige kostfeil. Vær klar over at de fleste (alle ?) såkalte slankekurer i det lange løp medfører vektøkning. Du må legge om livsstilen radikalt med hensyn til inntak av mat/kalorier og fysisk aktivitet, og ikke satse på sporadiske "kurer".

Skulle dine ukarakteristiske småplager forandre karakter vil det være fornuftig å ta det opp med din lege med henblikk på en generell undersøkelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105589-hjerteproblem/#findComment-622240
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...