XL10 Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg er mann 36 år og noe overvektig. Jeg har den senere tid følt "luft" smerter i brystet. Dette kan vare i et minutt til fler, samtidig som det kan gi ubehag lenger. Av og til er det også litt stivt / ømt i nakken hovedsaklig på venstre side. Noen ganger når jeg ligger på rygg og strekker armen rett ut på siden får jeg en stikkende smerte i brystet. Noe som forsvinner vist jeg forandrer stiling på armene. Jeg sliter med vekten, så fort jeg har slanket meg går jeg opp igjen. Jeg føler meg til tider veldig oppblåst i magen. Jeg har til tider litt stressende jobb (ingeniør) samt at jeg har tre barn (11, 3 & 2 år) Jeg går regelmissige turer på rundt en time. AV og til blir jeg veldig tungpustet når jeg løper i trappene på jobben, men dette kan variere fra dag til dag. Er dette noe jeg bør undersøke nærmere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105589-hjerteproblem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Svar til XL 10. Det du beskriver gir ikke umiddelbart mistanke om hjertesykdom. Det hele bærer mer preg av å være muskulært betinget. Du er i denne sammenheng relativt ung, og med mindre du tilhører en familie med stor forekomst av hjerte-kar-sykdom, vil sannsynligheten for at du har hjertesykdom være særdeles liten. At du blir tungpusten når du løper i trappene er neppe uvanlig, spesielt på grunn av din overvekt (som du ikke angir med tall). Hvis du raskt går opp i vekt etter å ha "slanket deg", betyr det at du nærmest systematisk gjør alvorlige kostfeil. Vær klar over at de fleste (alle ?) såkalte slankekurer i det lange løp medfører vektøkning. Du må legge om livsstilen radikalt med hensyn til inntak av mat/kalorier og fysisk aktivitet, og ikke satse på sporadiske "kurer". Skulle dine ukarakteristiske småplager forandre karakter vil det være fornuftig å ta det opp med din lege med henblikk på en generell undersøkelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105589-hjerteproblem/#findComment-622240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.