Gå til innhold

Høyt blodtrykk og plutselige blodtrykksfall

Anbefalte innlegg

indiana1365380522

Jeg er 52 år og har brukt blodtrykksregulerende (Diovan) midler i 6-7 år. Veier 88 kg, er 163 cm høy, spiser mye grønnsaker, sykler og forsøker stadig å gå ned i vekt.

Ved noen sjeldne anledninger har jeg fått et plutselig blodtrykksfall. Første gang etter et opphold i boblebad.

I det siste har jeg fått det flere ganger uten noen spesielle anledninger. Jeg bor i Spania og det kan jo bli litt varmt i solen.

Jeg måler trykket jevnlig og det pleier å ligge på 180-200 over 95-100. I dag følte jeg meg plutselig veldig uvel og tenkte kanskje jeg hadde veldig høyt blodtrykk, men så viste deg seg at det bare var 135 over 61.

Hva gjør jeg i slike situasjoner ? Er det farlig ?

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Indiana.

Ditt alvorligste problem er overvekten. Du har en BMI (body mass index) på litt i overkant av 33, og da nærmer du deg en vekt som i løpet av ganske kort tid vil gi deg komplikasjoner. Disse kan bestå i økende blodtrykk og hjerteproblem, pulsåreforandringer i flere organer : hjerne, nyrer og hjerte, utvikling av sukkersyke, degenerasjonsforandringer i ledd (knær, hofter, rygg), etc. For å opprettholde en BMI på over 33 MÅ du gjøre grove kostfeil, og det er all grunn til at du omgående søker hjelp til å legge om ditt kosthold og din mosjon. Selvsagt som en permanent holdningsforandring, og ikke som en eller annen "slankekur", som så godt som alltid ender med vektøkning i det lange løp.

Slik starthjelp vil du kunne få flere steder her hjemme, men jeg vet ikke hvordan det er i Spania. Det landet har også et stort antall overvektige, så jeg vil anta at flere institusjoner også der er innrettet på å bistå personer med slike problemer. Det er ganske urealistisk at du vil kunne oppnå normale blodtrykk slik din BMI er idag.

At du varierer endel i blodtrykk er ganske naturlig, særlig hvis du ofte utsettes for store temperaturforandringer. Temperatursvingninger vil påvirke de perifere pulsårene dine på en slik måte at motstanden i karsystemet øker (ved kulde) og minsker (ved varme), og i takt med dette vil ditt blodtrykk kunne gjøre slike hopp du beskriver.

Nøkkelen til det hele er ditt vektproblem, som i løpet av få år vil kunne bli av langt alvorligere karakter hvis du ikke får gjort noe med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...