indiana1365380522 Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg er 52 år og har brukt blodtrykksregulerende (Diovan) midler i 6-7 år. Veier 88 kg, er 163 cm høy, spiser mye grønnsaker, sykler og forsøker stadig å gå ned i vekt. Ved noen sjeldne anledninger har jeg fått et plutselig blodtrykksfall. Første gang etter et opphold i boblebad. I det siste har jeg fått det flere ganger uten noen spesielle anledninger. Jeg bor i Spania og det kan jo bli litt varmt i solen. Jeg måler trykket jevnlig og det pleier å ligge på 180-200 over 95-100. I dag følte jeg meg plutselig veldig uvel og tenkte kanskje jeg hadde veldig høyt blodtrykk, men så viste deg seg at det bare var 135 over 61. Hva gjør jeg i slike situasjoner ? Er det farlig ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105604-h%C3%B8yt-blodtrykk-og-plutselige-blodtrykksfall/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Svar til Indiana. Ditt alvorligste problem er overvekten. Du har en BMI (body mass index) på litt i overkant av 33, og da nærmer du deg en vekt som i løpet av ganske kort tid vil gi deg komplikasjoner. Disse kan bestå i økende blodtrykk og hjerteproblem, pulsåreforandringer i flere organer : hjerne, nyrer og hjerte, utvikling av sukkersyke, degenerasjonsforandringer i ledd (knær, hofter, rygg), etc. For å opprettholde en BMI på over 33 MÅ du gjøre grove kostfeil, og det er all grunn til at du omgående søker hjelp til å legge om ditt kosthold og din mosjon. Selvsagt som en permanent holdningsforandring, og ikke som en eller annen "slankekur", som så godt som alltid ender med vektøkning i det lange løp. Slik starthjelp vil du kunne få flere steder her hjemme, men jeg vet ikke hvordan det er i Spania. Det landet har også et stort antall overvektige, så jeg vil anta at flere institusjoner også der er innrettet på å bistå personer med slike problemer. Det er ganske urealistisk at du vil kunne oppnå normale blodtrykk slik din BMI er idag. At du varierer endel i blodtrykk er ganske naturlig, særlig hvis du ofte utsettes for store temperaturforandringer. Temperatursvingninger vil påvirke de perifere pulsårene dine på en slik måte at motstanden i karsystemet øker (ved kulde) og minsker (ved varme), og i takt med dette vil ditt blodtrykk kunne gjøre slike hopp du beskriver. Nøkkelen til det hele er ditt vektproblem, som i løpet av få år vil kunne bli av langt alvorligere karakter hvis du ikke får gjort noe med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105604-h%C3%B8yt-blodtrykk-og-plutselige-blodtrykksfall/#findComment-622258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.