Gå til innhold

Sykmelding/Ikke gitt beskjed om fravær

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg har vært sykmeldt noen uker (Sykmelding fornyet ca. hver 14. dag) har jeg kommet i en kjedelig situasjon overfor arbeidsgiver;

Min sykmelding gjaldt t.o.m. en søndag og mandag var jeg hos legen. Sykmeldingen ble da forlenget for 14. dager. Arbeidsgiver var informert pr. telefon om at sykmeldingen sannsynligvis ble forlenget og jeg sendte den nye sykmeldingen pr. post onsdag. (Sykmeldingen som gikk ut søndag inneholdt ingen dato for friskmelding). Fredag mottar jeg et brev med en advarsel fra arbeidsgiver vedr. ugyldig fravær!

Jeg trodde at en sykmelding som ikke inneholder friskmeldingsdato ble betraktet som fortsatt løpende. Er ikke dette riktig? (Ja, jeg vet at sykmelding skal sendes samme dag, men jeg regnet ikke med at dette var noe problem siden jeg hadde gitt muntlig beskjed... P.g.a helligdag ville heller ikke sykmeldingen ha kommet noe fortere frem selv om jeg hadde postet den samme dag).

Noen som vet hvilke rettigheter jeg faktisk har? Synes dette er fortvilende, særlig siden jeg aldri er borte uten å ha en svært god grunn for det.

På forhånd takk for hjempen

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg er glad jeg ikke jobber samme plassen. Det er en selvfølge, synes jeg at arbeidsgiver må se på sykemeldingen at du ikke er friskemeldt. Det er jo en del leger som ikke skriver friskmelding da, men alikevel.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html

Se om du finner noe her. Hadde ikke tid å lete mer, må gå hjem.

Lykke til!

Jeg er glad jeg ikke jobber samme plassen. Det er en selvfølge, synes jeg at arbeidsgiver må se på sykemeldingen at du ikke er friskemeldt. Det er jo en del leger som ikke skriver friskmelding da, men alikevel.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html

Se om du finner noe her. Hadde ikke tid å lete mer, må gå hjem.

Lykke til!

Takk for svar, Kizza! Har lett og lett, men jeg finner ikke noe regelverk omkring dette! Blir sååå glad dersom noen vet noe om dette!

Kizza1365380506

Takk for svar, Kizza! Har lett og lett, men jeg finner ikke noe regelverk omkring dette! Blir sååå glad dersom noen vet noe om dette!

Som sagt, måtte jeg gå fra jobb isted. Skal rett og slett spørre personalsjefen imorgen. Jobber i fylkeskommunen, men reglene er vel de samme skulle jeg tro.

Hold ut!! :o)

Som sagt, måtte jeg gå fra jobb isted. Skal rett og slett spørre personalsjefen imorgen. Jobber i fylkeskommunen, men reglene er vel de samme skulle jeg tro.

Hold ut!! :o)

Flott, Kizza! Reglene er garantert de samme. Det er bare det at min arbeidsgiver ikke akkurat kan betraktes som ekspert... (Min sjef er rett og slett temmelig sur fordi jeg skaper problemer for ham ved å være sykmeldt!)

Hilsen

Kizza1365380506

Flott, Kizza! Reglene er garantert de samme. Det er bare det at min arbeidsgiver ikke akkurat kan betraktes som ekspert... (Min sjef er rett og slett temmelig sur fordi jeg skaper problemer for ham ved å være sykmeldt!)

Hilsen

Det er det verste jeg har hørt. Ja, min mann kan heller ikke sykemelde seg men det er jo helt uhørt. Ingen kan hjelpe for at de blir syk og etter 14 dager blir jo alle utgifter refundert så hva er problemet liksom?

Idioter som bare tenker penger, hva skal det bli av dette landet! Unnskyld, mitt hjertesukk.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg vet at du kun skal varsle arbeidsgiver innen utløpet av første sykedag. Da har du tre dager på deg (egenmeldingsdagene) til å skaffe sykmelding.

Når det er helg vil jeg mene det er nok å varsle arb giver på tirsdag at sykmelding er på vei, og at de får den på onsdag. At det ikke står friskmeldingdato spiller ingen rolle, når det senere kommer attest som har friskmeldingsdato. Du må altså til legen minst en gang til for å få friskmelding, og så levere den, hvis du skal gjøre det riktig. Du har en logisk plikt til å informere arb giver om når du evt kommer på jobb igjen. Legene vet alt dette, så spør dem.

Jeg vet at du kun skal varsle arbeidsgiver innen utløpet av første sykedag. Da har du tre dager på deg (egenmeldingsdagene) til å skaffe sykmelding.

Når det er helg vil jeg mene det er nok å varsle arb giver på tirsdag at sykmelding er på vei, og at de får den på onsdag. At det ikke står friskmeldingdato spiller ingen rolle, når det senere kommer attest som har friskmeldingsdato. Du må altså til legen minst en gang til for å få friskmelding, og så levere den, hvis du skal gjøre det riktig. Du har en logisk plikt til å informere arb giver om når du evt kommer på jobb igjen. Legene vet alt dette, så spør dem.

Arbeidsgiver ble varslet innen utløpet av første sykedag, men dette dreide seg altså om en forlengelse av sykmelding. Pr. telefon var arbeidsigiver informert om at sykmeldingen etter all sannsynlighet ville bli forlenget. Denne informasjonen var også gitt fra en av mine kollegaer som jeg snakket med på telefon fredagen før legebesøket på mandag. (Min sjef er en opptatt mann som det er vanskelig å få tak i pr. telefon og jeg hadde på det tidspunktet ikke tilgang på mail) Problemet mitt er altså at jeg mener jeg har informert så godt det lar seg gjøre og at dette, i beste fall, er svært dårlig lederskap.

Ulv I Faarikaal

Arbeidsgiver ble varslet innen utløpet av første sykedag, men dette dreide seg altså om en forlengelse av sykmelding. Pr. telefon var arbeidsigiver informert om at sykmeldingen etter all sannsynlighet ville bli forlenget. Denne informasjonen var også gitt fra en av mine kollegaer som jeg snakket med på telefon fredagen før legebesøket på mandag. (Min sjef er en opptatt mann som det er vanskelig å få tak i pr. telefon og jeg hadde på det tidspunktet ikke tilgang på mail) Problemet mitt er altså at jeg mener jeg har informert så godt det lar seg gjøre og at dette, i beste fall, er svært dårlig lederskap.

Så lenge du gjør ditt for å informere, så skal det være OK. Bare du til slutt kan dokumentere at du har vært syk og til/fra dato.

Kizza1365380506

Hilsen

Hei igjen!

Beklager at jeg ikke har svart deg før, men altså. Vår personalleder mener at det ikke står noe direkte skriftlig når du skal gi beskjed om videre sykemelding. MEN, arbeidsgiver bør ha kontakt med arbeidstaker og da vil jo vedkommende hele tiden ha kontroll over evt. sykemeldinger. Dersom dette ikke er tilfelle, skal arbeidstaker ved slutten av sykemeldingsperioden gi beskjed om hvordan situasjonen er, eller snarest etter evt. ny sykemelding. Det blir jo sånn som du har gjort. Du har sånt sett retten på din side.

Det var ikke til mye hjelp dette da, men er det ikke alltid sånn når ting skal skje etter skjønn. Da taper vi arbeidstakere som regel alltid. Forlang i allefall at brevet blir fjernet fra akrivmappen din.

Lykke til, klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...