Gå til innhold

Hva ER å sminke seg?

Anbefalte innlegg

Gjest Nebbemor
Skrevet

Når jeg snakker om at en jente sminker seg, så tenker jeg på at det er såpass mye i fjeset at en ikke kan unngå å se at det er 'korrigert'. Feks brun krem (eller foundation som det heter nå), rouge, øyeskygge, eyeliner,mascara, leppestift.

Ikke alt nødvendigvis på en gang. Men iallefall mer enn bare mascara.

Altså, NÅR mener du at en dame er sminket:

Når hun har bare mascara? (Det mener ikke jeg).

Når hun har mascara og leppestift? (Det mener ikke jeg).

Mascara, leppestift og rouge? (Tja, ikke hvis rougen er nær hudens farge kanskje...)

Mascara med eyeliner, leppestift og annet enn hudfarge øyeskygge. (Da mener jeg det begynner å nærme seg)

Når det gjelder bruk av foundation så oppfatter jeg det alltid som å sminke seg.

Selv så bruker jeg ofte ikke noe til hverdags annet enn blank lipgloss. AV og til sper jeg på med mascara. Skal jeg noe om kvelden tar jeg i tillegg litt diskret øyeskygge og rouge. Ingen sminkedokke jeg akkurat.

HVA legger du i å være sminket?

Skrevet

Sminket er noe i det hele tatt malt på.

Oversminket er ekstrem-sminking.

Skrevet

enig

Gjest Nebbemor
Skrevet

Så du mener at du sminker det hvis du tar på bare farget lipgloss du da?

Eller bare mascara?

Skrevet

All påføring av et eller annet i ansiktet som ikke er der fra før. Jeg gjør en unntagelse for myggspray. Under tvil.

Skrevet

Sminke seg betyr at man tar på noe som har farge for å fiffe opp utseende, så jeg synes at både mascara og lebestift er sminke. Og så er det forskjell på dagsminking og kveldssminking. Foundation om dagen er grusomt da ser man ut som et maleri men farget dagkrem kan hjelpe bra uten å synes noe særlig.

Selv bruker jeg 5 minutter på å sminke meg og bruker farget dagkrem, rouge, mascara og eyeliner. Men for tiden er jeg ofte i natura også.

Good Golly!
Skrevet

Når du har tilsatt noe i fjeset med farge som ikke hører hjemme der, er du sminket.

Være seg leppestift, mascara e.l.

Skrevet

Så du mener at du sminker det hvis du tar på bare farget lipgloss du da?

Eller bare mascara?

Ja.

hvis man skal gå i detalj vil jeg kalle mild sminke "naturlig sminket".

Gjest Nebbemor
Skrevet

....tydeligvis jeg da!

Sannsynligvis fordi jeg ikke vil være sminket, så da har jeg valgt å kalle mascara og lebestift for 'ikke sminket'!

Og faktisk så sier jeg til folk at jeg veldig sjelden sminker meg (hehe) - for jeg mener jo full kveldssminke jeg når jeg sier 'sminke meg'.

Jaja, der røk den illusjonen! Det er visst bare meg som har den oppfatningen. Så det er vel bare meg jeg har lurt også...

Skrevet

Så rart spørsmål... alle vet da vel hva å sminke seg er?

Her i vesten skille vi gjerne mellom teatersminke o.l. og sminke som kvinner anvender for 'forskjønning'.

I andre kulturer er sminke en viktig del av ritualer og fester.

Clue1365380406
Skrevet

....tydeligvis jeg da!

Sannsynligvis fordi jeg ikke vil være sminket, så da har jeg valgt å kalle mascara og lebestift for 'ikke sminket'!

Og faktisk så sier jeg til folk at jeg veldig sjelden sminker meg (hehe) - for jeg mener jo full kveldssminke jeg når jeg sier 'sminke meg'.

Jaja, der røk den illusjonen! Det er visst bare meg som har den oppfatningen. Så det er vel bare meg jeg har lurt også...

Ser du på det å ikke sminke seg som bedre og mer beundringsverdig enn å være sminket?? Ser du ned på de som sminker seg mye?

Jeg sminker meg pent hver dag, jeg, og ser ikke oversminket ut selv om jeg bruker mye mer sminke enn deg.

Jeg gjør bare det beste ut av det jeg har, og ser ikke noe galt i det.

Skrevet

Hva jeg legger i det å være sminket? -at man har på seg sminke, selvsagt. lite eller mye, man er sminket.

Gjest Nebbemor
Skrevet

Ser du på det å ikke sminke seg som bedre og mer beundringsverdig enn å være sminket?? Ser du ned på de som sminker seg mye?

Jeg sminker meg pent hver dag, jeg, og ser ikke oversminket ut selv om jeg bruker mye mer sminke enn deg.

Jeg synes sminke er penest når det ikke 'ser' sminka ut hvis du skjønner.

Og, ja, på en måte ser jeg vel ned på de som er oversminka. Hvis du med det mener at jeg tenker 'Fy fader, så stygt!'. For det tenker jeg når jeg møter et oversminka menneske, særlig på dagtid.

Skrevet

Å sminke seg - litt eller mye - er å ha på sminke i ansiktet. Samme hva det er, og om det vises noe særlig eller ikke. Sminke er sminke. Oversminket er noe helt annet. Det er ikke pent. Det skal ikke være det første man legger merke til hos en person.

Gjest Rusle
Skrevet

Om man bruker kun leppestift eller hele pakka, så er det å sminke seg, mener jeg.

Skrevet

Å sminke seg er å påføre seg sminke - ganske enkelt. Og da mascara helt klart er sminke - så har man sminket seg.

Ganske så enkelt.

Gjest papirtiger
Skrevet

Hehe, dette fenomenet har jeg også lagt merke til. Hvor lurt er det å proklamere høyt og tydelig at man nesten aldri sminker seg når man ser sliten og blass ut. Det er ytterst få som ikke kler friske kinn, og lipgloss får de fleste lepper til å se bedre ut.

Ofte er det fristende å svare på slike utsagn med "ja, jeg kan _se_ at du ikke sminker deg" og deretter smile medlidende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...