Gå til innhold

Hvorfor stjeler jeg?


Gjest Tyven19

Anbefalte innlegg

Gjest Tyven19

Når jeg var sånn 2-3 år så pleide jeg å gjemme alle tingene jeg ville ha hos andre i buksene mine.

Senere så hadde jeg en periode i 12 årsalderen (muligens så gammel som 14) der hvor jeg stjelte i butikker. Senere, feks på for et år siden når jeg tenkte tilbake på det så kunne jeg ikke skjønne hvordan jeg hadde turd noe slikt, hva om jeg hadde blitt tatt??

Men nå er jeg i full gang i igjen, det begynte forsiktig, men har bare utviklet seg og utvilket seg, nå tjeler jeg penger fra jobben (200-400 kroner) der hvor jeg jobber (jobber bare et par ganger i uken for jeg går på skolen)

og litt andre ting jeg får lyst på, sjangsen for å bli tatt er veldig små, men jeg skjønner alikevel ikke at jeg tør.

Noen ganger får jeg dårlig samvittighet, andre ganger er jeg redd de har mistanke eller vet noe. Jeg stjeler også litt andre steder, men ikke på butikker og slikt og ikke ting med store verdier.

Spørsmålet mitt er hvorfor stjeler jeg??

Noen ganger så tar jeg meg selv (driver veldig mye med selvanalsyse og kritikk) i å tenke at jeg fortjener tingen jeg tar, andre ganger fordi jeg har lyst på, trenger eller kan gi det bortm til noen andre. Jeg er sterkt underbetalt i jobbene mine, men har pleny av penger så jeg stjeler ikke av fattigdom. Pengene jeg tjener spare jeg.

Hva er galt med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest soIeiI

Jeg nasket litt da jeg var yngre og det gjorde jeg for spenningens skyld. Hadde ikke bruk for det jeg tok, men det var en vannvittig følelse av kick jeg fikk fra jeg tok tingen, til jeg var trygg igjen.

Tror en kan bli litt avhengig av slike kick.

(Det gjelder å finne bedre måter å få kick på i hverdagen..Fart/spenning, opplevelser)

Å stjele fra folk du kjenner og fra jobben MÅ du slutte med, det vil få enorme konsekvenser om du blir tatt.

Du vil bli sett på som et stort nek og ingen av de som merker det har noen slags taushetsplikt. Du kan bli utfryst.

Får håpe at du kan stoppe med dette selv, eller at du blir oppdaget.

Går du i psyk. behandling bør du ta opp problemet.

De har nok hørt lignende historier før, så det er ingen grynn til å skamme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

randolph1365380521

Jeg nasket litt da jeg var yngre og det gjorde jeg for spenningens skyld. Hadde ikke bruk for det jeg tok, men det var en vannvittig følelse av kick jeg fikk fra jeg tok tingen, til jeg var trygg igjen.

Tror en kan bli litt avhengig av slike kick.

(Det gjelder å finne bedre måter å få kick på i hverdagen..Fart/spenning, opplevelser)

Å stjele fra folk du kjenner og fra jobben MÅ du slutte med, det vil få enorme konsekvenser om du blir tatt.

Du vil bli sett på som et stort nek og ingen av de som merker det har noen slags taushetsplikt. Du kan bli utfryst.

Får håpe at du kan stoppe med dette selv, eller at du blir oppdaget.

Går du i psyk. behandling bør du ta opp problemet.

De har nok hørt lignende historier før, så det er ingen grynn til å skamme seg.

Plutselig en dag står de der!

Slutt med engang! Jeg er nesten sikker på at de har deg under oppsikt allerede,det tar ikke lange tiden før firmaet skjønner at noe er galt!

Jeg har aldri gjort det men jeg har avslørt folk som har gjort det det!!!!!!!!!!!

Slutt med engang eller søk hjelp!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyven19

Jeg nasket litt da jeg var yngre og det gjorde jeg for spenningens skyld. Hadde ikke bruk for det jeg tok, men det var en vannvittig følelse av kick jeg fikk fra jeg tok tingen, til jeg var trygg igjen.

Tror en kan bli litt avhengig av slike kick.

(Det gjelder å finne bedre måter å få kick på i hverdagen..Fart/spenning, opplevelser)

Å stjele fra folk du kjenner og fra jobben MÅ du slutte med, det vil få enorme konsekvenser om du blir tatt.

Du vil bli sett på som et stort nek og ingen av de som merker det har noen slags taushetsplikt. Du kan bli utfryst.

Får håpe at du kan stoppe med dette selv, eller at du blir oppdaget.

Går du i psyk. behandling bør du ta opp problemet.

De har nok hørt lignende historier før, så det er ingen grynn til å skamme seg.

Går ikke i behandling nei, og det er ikke så mye på grunn av kicket tror jeg, men fordi jeg har lyst på/ mener at jeg fortjener osv.

Så om sjefen min oppdager at jeg stjeler så kan de andre ansatte også få vite det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke i behandling nei, og det er ikke så mye på grunn av kicket tror jeg, men fordi jeg har lyst på/ mener at jeg fortjener osv.

Så om sjefen min oppdager at jeg stjeler så kan de andre ansatte også få vite det??

Ja, det kan hende de andre får vite det. De lurer sikkert på hvorfor regnskapet ikke stemmer og hvorfor du må slutte å jobbe der. Bare å legge sammen to og to det.

Hvis du mener at du kan stjele alt du vil ha fordi at du fortjener det, så er det altså ikke "normal og godtatt" tankegang. Det vil få deg i trøbbel om du ikke slutter å tenke og handle slik du gjør nå.

Hvis du ikke klarer å slutte på egen hånd kan du oppsøke en lege for henvisning videre eller du kan kontakte en privatpraktiserende psykolog.

Er ikke sikkert du trenger så mange samtalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...