Gå til innhold

Lamictal mot ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest soIeiI

"Re: Lamictal mot AD/HD

Ja, det er nå lovende forsøk på gang med Lamictal mot ADHD.

Forsøkene er såpass vellykkede at dersom mitt barn hadde ADHD, ville jeg prøvd Lamictal først.

- Nils Håvard Dahl, psykiater"

Hva tenker dere om dette?

Verdt å prøve?

Lamictal er et medikament som er bruker for å behandle epilepsi og bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest soIeiI

Datteren min som nå går på Ritalin , skal først prøve ut Concerta , så får vi se !

Har ikke hørt noe om den du skrev ;o)

Leste om det nettopp på psykiatri.

Kan hende det er skrevet mer om det fra amerikansk hold enn herover.

Hender de er raskere ute.

Kan hende Nils Håvard Dahl på psykiatri-forum har greie på forskningsresultater, undersøkelser osv på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-617194
Del på andre sider

Annonse

serendipity

Nei ; det er så sjelden jeg leser ukeblader , at det har jeg ikke fått med meg.

Men jeg leser fast STÅ PÅ bladene fra AD/HD foreningen , og håper de kommer med all nyttig informasjon ;o)

Takk for tipset ...

Det gjør de sikkert. Det var ialleafll en mor med et ADHD barn, som hadde forandre seg ganske mye (til det roligere) med kiropraktor hjelp. Men jeg leste ikke så nøye, og det virket som om det var bare en kiropraktor som bedrev dette (men det er mulig jeg ikke skjønte det riktig, eller leste det riktg)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-617210
Del på andre sider

serendipity

Nei..

Hva stod det der?

Bladde gjennom Hjemmet en uke og der var det en som hadde lese- og skrive vansker som hadde blitt mye bedre med Omega3, men det er nå noe annet enn adhd. Men interessant likevel!

Det var en kiropraktor i OSlo (tror) jeg som hadde forandret hverdagen til en gutt (og hans familie selvfølgelig) til det langt bedre. Og faktis bedre etter bare en behadlig. Det kan jo være noe i det han sier. Se forøvrig det jeg skrev til vin. Vet ikek om dette er noe alel kiropraktorer prakitserer, virket ikke slik.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-617218
Del på andre sider

Gjest soIeiI

Kan ikke se fordelen med dette preparatet kontra ritalin når en ser på virknings / bivirkningslisten på dette preparatet . Min sønn bruker ritalin med stor virkning og ikke bivirkning . ..

Hvis det funker er det greit.

Jeg tror jeg ville prøvd Lamictal først, men er enig i at bivirkningslista er lang. Stort sett er det lite bivirkninger ved den, men preparatet er godt utprøvd ved andre lidelser så en vet mye om bivirkningene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-617420
Del på andre sider

Hvis det funker er det greit.

Jeg tror jeg ville prøvd Lamictal først, men er enig i at bivirkningslista er lang. Stort sett er det lite bivirkninger ved den, men preparatet er godt utprøvd ved andre lidelser så en vet mye om bivirkningene.

Det er ikke bare det at bivirkningslista er lang , men den er ganske alvorlig. Ritalin har lang fartstid både i bruk og utprøving som er direkte rettet mot adhdproblematikk. Har derfor vansker for å skjønne argumentasjonen din her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-618006
Del på andre sider

Gjest soIeiI

Det er ikke bare det at bivirkningslista er lang , men den er ganske alvorlig. Ritalin har lang fartstid både i bruk og utprøving som er direkte rettet mot adhdproblematikk. Har derfor vansker for å skjønne argumentasjonen din her.

Jeg henviser til et innlegg skrevet av nhd. At du heller vil prøve et amfetaminpreparat på barnet ditt enn et godt utprøvd antiepileptisk medikament får stå for din regning.

Hvis dere ikke opplever noen bivirkninger med amfetaminpreparater så er jo det fint og flott, men alle har ikke den positive opplevelsen.

Noen unger går veldig ned i vekt eller blir zombier, eventuelt tåler de stoffet dårlig på annen måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-618099
Del på andre sider

Annonse

Jeg henviser til et innlegg skrevet av nhd. At du heller vil prøve et amfetaminpreparat på barnet ditt enn et godt utprøvd antiepileptisk medikament får stå for din regning.

Hvis dere ikke opplever noen bivirkninger med amfetaminpreparater så er jo det fint og flott, men alle har ikke den positive opplevelsen.

Noen unger går veldig ned i vekt eller blir zombier, eventuelt tåler de stoffet dårlig på annen måte.

"stå for din egen regning" jøss... Nedsatt matlyster er og ett av bivirkningene for lamictal.men Uansett så synest jeg at det som er viktig med et medikament er virkning kontra bivirkning . Det er veldig synd der hvor alt er prøvd og ingenting funker , men en må trå varsomt med negativitet ang medisinering av adhd barn da en må tenke på at det er mange som har hatt god hjelp av dette .

Det har vært mange useriøse debatter ang adhd ,medisinering og problematikk og ser at foreldre blir dobbelt belastet av den grunn.

Dette er jo ett av de usynlige " handicapene , noe som gjør det enda vanskeligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-618294
Del på andre sider

Gjest soIeiI

"stå for din egen regning" jøss... Nedsatt matlyster er og ett av bivirkningene for lamictal.men Uansett så synest jeg at det som er viktig med et medikament er virkning kontra bivirkning . Det er veldig synd der hvor alt er prøvd og ingenting funker , men en må trå varsomt med negativitet ang medisinering av adhd barn da en må tenke på at det er mange som har hatt god hjelp av dette .

Det har vært mange useriøse debatter ang adhd ,medisinering og problematikk og ser at foreldre blir dobbelt belastet av den grunn.

Dette er jo ett av de usynlige " handicapene , noe som gjør det enda vanskeligere.

Jeg har selv en "usynlig" lidelse og mine foreldre måtte også ta et valg da jeg var tenåring om jeg skulle bruke medisiner eller ikke.

BUP presset hardt på og hadde vi hørt på dem så hadde jeg gått på medisiner 15 til resten av livet. Fordi jeg valgte å slutte fant jeg ut at jeg ikke trengte disse medisinene hele livet, kun i perioder.

Jeg er enig i at det viktigste er at barnet fungerer godt og ikke har plagsomme bivirkninger, men en må vurdere ulike legemidler opp mot hverandre.

Ritalin er nødvendigvis ikke svaret for alle unger.

Når foreldre blir så opprørte for at en setter spørsmålstegn ved at man medisinerer barn med amfetaminpreparater tror jeg det kommer av de ikke er fortrolige med det valget de har gjort for sine barn.

Da må de gå i seg selv, ikke klage på at folk er kritiske.

Du ser ikke slike reaksjoner når bruken av antidepressiva for eksempel diskuteres..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-618299
Del på andre sider

Jeg har selv en "usynlig" lidelse og mine foreldre måtte også ta et valg da jeg var tenåring om jeg skulle bruke medisiner eller ikke.

BUP presset hardt på og hadde vi hørt på dem så hadde jeg gått på medisiner 15 til resten av livet. Fordi jeg valgte å slutte fant jeg ut at jeg ikke trengte disse medisinene hele livet, kun i perioder.

Jeg er enig i at det viktigste er at barnet fungerer godt og ikke har plagsomme bivirkninger, men en må vurdere ulike legemidler opp mot hverandre.

Ritalin er nødvendigvis ikke svaret for alle unger.

Når foreldre blir så opprørte for at en setter spørsmålstegn ved at man medisinerer barn med amfetaminpreparater tror jeg det kommer av de ikke er fortrolige med det valget de har gjort for sine barn.

Da må de gå i seg selv, ikke klage på at folk er kritiske.

Du ser ikke slike reaksjoner når bruken av antidepressiva for eksempel diskuteres..

Foreldre er nok ikke opprørte pga at de gir medisiner som hjelper barna deres . Man blir lei av fordommer og stadige negative tilbakemeldinger , man har kjempet for sine barn i så mange år og så skal en jaggu måtte fortsette etter at ting begynner å falle på plass.

Mange ser for seg uhemmet bruk av medisiner men slik er det faktisk ikke .

Har du barn med diagnosen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-618417
Del på andre sider

Gjest soIeiI

Foreldre er nok ikke opprørte pga at de gir medisiner som hjelper barna deres . Man blir lei av fordommer og stadige negative tilbakemeldinger , man har kjempet for sine barn i så mange år og så skal en jaggu måtte fortsette etter at ting begynner å falle på plass.

Mange ser for seg uhemmet bruk av medisiner men slik er det faktisk ikke .

Har du barn med diagnosen?

"Man blir lei av fordommer og stadige negative tilbakemeldinger".

Er det en negativ tilbakemelding når man peker på at det fins alternative måter å behandle adhd på?

"Mange ser for seg uhemmet bruk av medisiner men slik er det faktisk ikke"

Jeg tror heller ikke det er slik i Norge, men på enkelte skoler i USA feks. er diagnostiseringen og medisineringen av adhd barn blitt så normalt at over halvparten av ungene har diagnosen. Ikke all sykeliggjøring er til det beste.

"Har du barn med diagnosen?"

Nei, men gjør det at jeg ikke kan få lov til å ytre mine synspunkter?

Jeg er utdannet sosialarbeider og har selv som tenåring fått en diagnose som kan grupperes under "organisk hjernelidelse".

Jeg ser ikke noe galt i å bruke Ritalin feks. i behandlingen, jeg vil bare peke på at det fins andre medikamenter og andre tiltak som hjelper.

Hvis deres valg fungerer for dere så er selvfølgelig ingenting bedre enn det.

Det viktigste er at barnet får utvikle seg på en god måte sammen med andre. Hvis Ritalin, Lamictal er forutsetningen - så ser jeg ikke noe galt med å bruke det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-618430
Del på andre sider

"Man blir lei av fordommer og stadige negative tilbakemeldinger".

Er det en negativ tilbakemelding når man peker på at det fins alternative måter å behandle adhd på?

"Mange ser for seg uhemmet bruk av medisiner men slik er det faktisk ikke"

Jeg tror heller ikke det er slik i Norge, men på enkelte skoler i USA feks. er diagnostiseringen og medisineringen av adhd barn blitt så normalt at over halvparten av ungene har diagnosen. Ikke all sykeliggjøring er til det beste.

"Har du barn med diagnosen?"

Nei, men gjør det at jeg ikke kan få lov til å ytre mine synspunkter?

Jeg er utdannet sosialarbeider og har selv som tenåring fått en diagnose som kan grupperes under "organisk hjernelidelse".

Jeg ser ikke noe galt i å bruke Ritalin feks. i behandlingen, jeg vil bare peke på at det fins andre medikamenter og andre tiltak som hjelper.

Hvis deres valg fungerer for dere så er selvfølgelig ingenting bedre enn det.

Det viktigste er at barnet får utvikle seg på en god måte sammen med andre. Hvis Ritalin, Lamictal er forutsetningen - så ser jeg ikke noe galt med å bruke det.

Nå skrev jeg generellt jeg da , men det er vanskelig for andre å sette seg inni det å ha et barn med adhd problematikk.

Du skriver at du er sosialarbeider,( selv er jeg medisinsk utdannet) , men skjønner ikke hva det har med dette å gjøre...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-618602
Del på andre sider

Gjest soIeiI

Nå skrev jeg generellt jeg da , men det er vanskelig for andre å sette seg inni det å ha et barn med adhd problematikk.

Du skriver at du er sosialarbeider,( selv er jeg medisinsk utdannet) , men skjønner ikke hva det har med dette å gjøre...

Når du spør om jeg har barn med adhd diagnose regner jeg med at du gjør det for å komme med en påstand om at: Da kan jeg umulig skjønne meg på denne problemstillingen.

Jeg har interesse for dette temaet, har lest en del om det og har sett ulike varianter av det gjennom arbeid og personlige opplevelser.

At du diskvalifiserer alle andre enn adhd-foreldre og medisinere fra denne diskusjonen er jo synd.

Hvem vet: Kanskje jobber jeg innen barnevernet, snart?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-618698
Del på andre sider

Når du spør om jeg har barn med adhd diagnose regner jeg med at du gjør det for å komme med en påstand om at: Da kan jeg umulig skjønne meg på denne problemstillingen.

Jeg har interesse for dette temaet, har lest en del om det og har sett ulike varianter av det gjennom arbeid og personlige opplevelser.

At du diskvalifiserer alle andre enn adhd-foreldre og medisinere fra denne diskusjonen er jo synd.

Hvem vet: Kanskje jobber jeg innen barnevernet, snart?

Jeg har ikke diskvalifisert noen jeg , bare prøvd å forklart deg litt om hvordan det faktisk er . Hvis du skulle arb. i barnevernet så råder jeg deg til å lytte og vise litt forståelse for det å vere foreldre til funksjonshemmede barn.Faktisk så sitter vi foreldre med store kunnskaper ang våre barns lidelser, igjen : adhd er en veldig vid diagnose med mye tilleggsproblematikk

Det er faktisk en stor sorg i seg selvå ha et barn som sliter så fælt til tider.

En har som foreldre kjempet i mange år og enden på visen er at en må kjempe mot det såkalte hjelpeapparatet også.Fordommer har en møtt mye av.

Her har en mange ( angriper IKKE deg nå ) som har lest ditt og datt og som derfor mener osv. Prøver å forklare vedkommende ting og situasjoner , men de kommer med : jamen det er jo bare .. Hadde det vert bare , bare så hadde en vel ikke hatt adhd heller ??

Gjengs for de fleste foreldre med adhd barn er at de møter "ovenfra og ned " holdninger fra andre , her både fagfolk og vanlige folk.

Synd at du tar alt som kritikk og ikke er mottakelig for litt "inside info" men kanskje du føler at jeg tråkker på dine faglige tær?

En klok mann sa engang : det er ikke uten grunn at en er utstyrt med TO ører og bare en munn. :-) Vettuge ord i mange sammenhenger det .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105947-lamictal-mot-adhd/#findComment-618824
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...