Gå til innhold

Hvit dagmamma igjen/Irene


nitni

Anbefalte innlegg

Hei

Takk for tidligere svar ang. hvit dagmamma.

Men har et spørsmål til:

Nå er det jo slik at for å opparbeide seg svangerskapsperm. med lønn må man jo ha denne forsikringa i tillegg.

Jeg kommer til å velge den på 2,5%.

Den må tegnes 10 mnd. før en eventuell termin.

Hva om jeg tegner den nå og det viser seg on 14.dager at jeg er gravid, hva da?

Kan jeg tegne denne forsikringa nå allerede, mens jeg er ansatt i min nåværende jobb, i tilfelle jeg ikke starter opp som dagmamma før om 1 1/2 mnd?

Vil jeg da ikke få utbetalt lønn under perm?

Jeg har jo jobbet/hatt inntekt med skatt i 10 år nå, vil ikke dette bli tatt hensyn til?

Er de helt konsekvente på dette?

Normalt er jo kravet at man må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd,

uavhengig om man skifter jobb, hvorfor er det da andre regler hvis man går rett fra en jobb til å være hvit dagmamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Takk for tidligere svar ang. hvit dagmamma.

Men har et spørsmål til:

Nå er det jo slik at for å opparbeide seg svangerskapsperm. med lønn må man jo ha denne forsikringa i tillegg.

Jeg kommer til å velge den på 2,5%.

Den må tegnes 10 mnd. før en eventuell termin.

Hva om jeg tegner den nå og det viser seg on 14.dager at jeg er gravid, hva da?

Kan jeg tegne denne forsikringa nå allerede, mens jeg er ansatt i min nåværende jobb, i tilfelle jeg ikke starter opp som dagmamma før om 1 1/2 mnd?

Vil jeg da ikke få utbetalt lønn under perm?

Jeg har jo jobbet/hatt inntekt med skatt i 10 år nå, vil ikke dette bli tatt hensyn til?

Er de helt konsekvente på dette?

Normalt er jo kravet at man må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd,

uavhengig om man skifter jobb, hvorfor er det da andre regler hvis man går rett fra en jobb til å være hvit dagmamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hei! Opptjening av fødselspenger er 6 av de siste 10 mndr, og her teller all slags arbeid med, samt sykepenger, dagpenger, fødselspenger m.v.

Det du sikter til er hvor mye du får utbetalt i fødselspenger, og det regnes ut forskjelling for arbeidstakere og næringsdrivende.

Du kan ikke tegne tilleggsforsikring for selvstendig næringsdrivende før du faktisk er blitt det. Men dersom det går mindre enn 10 mndr fra du tegner forsikringen til barnet er født, får du utbetalt det som er vanlig, nemlig 65% av den pensjonsgivende årsinntekten. Og det blir jo ikke så mye hvis man bare tar hensyn til dagmammajobben, hvis ikke du har mange barn du passer. Det kan jo da tenkes at du likevel havner i den situasjon at engangsstønaden er det som lønner seg for ditt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hei! Opptjening av fødselspenger er 6 av de siste 10 mndr, og her teller all slags arbeid med, samt sykepenger, dagpenger, fødselspenger m.v.

Det du sikter til er hvor mye du får utbetalt i fødselspenger, og det regnes ut forskjelling for arbeidstakere og næringsdrivende.

Du kan ikke tegne tilleggsforsikring for selvstendig næringsdrivende før du faktisk er blitt det. Men dersom det går mindre enn 10 mndr fra du tegner forsikringen til barnet er født, får du utbetalt det som er vanlig, nemlig 65% av den pensjonsgivende årsinntekten. Og det blir jo ikke så mye hvis man bare tar hensyn til dagmammajobben, hvis ikke du har mange barn du passer. Det kan jo da tenkes at du likevel havner i den situasjon at engangsstønaden er det som lønner seg for ditt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Opptjening av fødselspenger er 6 av de siste 10 mndr, og her teller all slags arbeid med, samt sykepenger, dagpenger, fødselspenger m.v.

Det du sikter til er hvor mye du får utbetalt i fødselspenger, og det regnes ut forskjelling for arbeidstakere og næringsdrivende.

Du kan ikke tegne tilleggsforsikring for selvstendig næringsdrivende før du faktisk er blitt det. Men dersom det går mindre enn 10 mndr fra du tegner forsikringen til barnet er født, får du utbetalt det som er vanlig, nemlig 65% av den pensjonsgivende årsinntekten. Og det blir jo ikke så mye hvis man bare tar hensyn til dagmammajobben, hvis ikke du har mange barn du passer. Det kan jo da tenkes at du likevel havner i den situasjon at engangsstønaden er det som lønner seg for ditt vedkommende.

Takk for svar.

Hva om jeg tegner forsikring 10 mnd. før en termin, og så fødes barnet 2mnd. for tidlig,

hva da?

Mister man da retten til 100% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Opptjening av fødselspenger er 6 av de siste 10 mndr, og her teller all slags arbeid med, samt sykepenger, dagpenger, fødselspenger m.v.

Det du sikter til er hvor mye du får utbetalt i fødselspenger, og det regnes ut forskjelling for arbeidstakere og næringsdrivende.

Du kan ikke tegne tilleggsforsikring for selvstendig næringsdrivende før du faktisk er blitt det. Men dersom det går mindre enn 10 mndr fra du tegner forsikringen til barnet er født, får du utbetalt det som er vanlig, nemlig 65% av den pensjonsgivende årsinntekten. Og det blir jo ikke så mye hvis man bare tar hensyn til dagmammajobben, hvis ikke du har mange barn du passer. Det kan jo da tenkes at du likevel havner i den situasjon at engangsstønaden er det som lønner seg for ditt vedkommende.

Takk for svar.

Hva om jeg tegner forsikring 10 mnd. før en termin, og så fødes barnet 2mnd. for tidlig,

hva da?

Mister man da retten til 100% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irene Grøneng

Takk for svar.

Hva om jeg tegner forsikring 10 mnd. før en termin, og så fødes barnet 2mnd. for tidlig,

hva da?

Mister man da retten til 100% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Takk for svar.

Hva om jeg tegner forsikring 10 mnd. før en termin, og så fødes barnet 2mnd. for tidlig,

hva da?

Mister man da retten til 100% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...