Gå til innhold

Leddene verker..

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare hva dette betyr:

Ledder: lett oppdrivning i PIP-ledder samt DIP-ledder der måtelig Plp.ømhet. Even lett palp.ømhet over abduktor pollikis longus bilateralt.

Aksler u.a .. Albuer u.a. . Lett palp.ømhet over levator scapula. Ingen palp.ømhet over cips.

Hofter u.a.. Kneledder u.a.. Fotledder lett palp.ømhet over lateral epikonyl.

Måtlig palp.ømhet over MTP 5 bilateral.

Bedømmning:

Pas. Har lette tendinitter, just for tilfellet ikke så mye at hun skulle klare fibromyalgikriterier. Har også letter oppdrivning i PIP-ledder som ved arthrose i hendene samt fibromyalgi.

Alt dette har rheumatolog skrevet etter kun å blitt undersøkt fysisk. Jeg plages mye med smerter i leddene i føtter, knær , skuldre, nakke og fingrene. Har ofte hatt betennelse i brystmuskelen (Thorax??) Når jeg får vondt i skulder/fingre/hender så sier legen at det er betennelse og at det er lite å gjøre med det..

Jeg reagere på mange medisiner slik at jeg kan ikke bruke betennelsedempende medisner.

Kan det utføres andre undersøkelser enn den rent fysiske… eks. røntgen, biopsi, blodprøver etc.

Kan jeg be om/forlange å bli innlagt på en rheumatologisk avd. på sykehus for å bli skikkelig utredet? Da livet mitt mildest talt er elendig for tida….

hilsen uføretrygdet kvinne på 40 ..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10598-leddene-verker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen forklare hva dette betyr:

Ledder: lett oppdrivning i PIP-ledder samt DIP-ledder der måtelig Plp.ømhet. Even lett palp.ømhet over abduktor pollikis longus bilateralt.

Aksler u.a .. Albuer u.a. . Lett palp.ømhet over levator scapula. Ingen palp.ømhet over cips.

Hofter u.a.. Kneledder u.a.. Fotledder lett palp.ømhet over lateral epikonyl.

Måtlig palp.ømhet over MTP 5 bilateral.

Bedømmning:

Pas. Har lette tendinitter, just for tilfellet ikke så mye at hun skulle klare fibromyalgikriterier. Har også letter oppdrivning i PIP-ledder som ved arthrose i hendene samt fibromyalgi.

Alt dette har rheumatolog skrevet etter kun å blitt undersøkt fysisk. Jeg plages mye med smerter i leddene i føtter, knær , skuldre, nakke og fingrene. Har ofte hatt betennelse i brystmuskelen (Thorax??) Når jeg får vondt i skulder/fingre/hender så sier legen at det er betennelse og at det er lite å gjøre med det..

Jeg reagere på mange medisiner slik at jeg kan ikke bruke betennelsedempende medisner.

Kan det utføres andre undersøkelser enn den rent fysiske… eks. røntgen, biopsi, blodprøver etc.

Kan jeg be om/forlange å bli innlagt på en rheumatologisk avd. på sykehus for å bli skikkelig utredet? Da livet mitt mildest talt er elendig for tida….

hilsen uføretrygdet kvinne på 40 ..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10598-leddene-verker/#findComment-54808
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære Olaug.

Reumatologen finner hovedsaklig ikke mye galt ved undersøkelse av leddene dine.Han finner lett hevelse i noen av fingerleddene hvor du også har smerter.Han el.hun tolker det som betennelser.Diagnbosen Fibromyalgi kan ikke stilles.Undersøkelsen kan gi mistanke om slitasjegikt i hendene.En rekke andre undersøkelser og prøver kan evnt.taes,men dette må vurderes av legen din og reumatologen.Du kan be om,men ikke forlange å bli lagt inn på en reumatologisk avdeling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10598-leddene-verker/#findComment-48119
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære Olaug.

Reumatologen finner hovedsaklig ikke mye galt ved undersøkelse av leddene dine.Han finner lett hevelse i noen av fingerleddene hvor du også har smerter.Han el.hun tolker det som betennelser.Diagnbosen Fibromyalgi kan ikke stilles.Undersøkelsen kan gi mistanke om slitasjegikt i hendene.En rekke andre undersøkelser og prøver kan evnt.taes,men dette må vurderes av legen din og reumatologen.Du kan be om,men ikke forlange å bli lagt inn på en reumatologisk avdeling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10598-leddene-verker/#findComment-54995
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...