Gå til innhold

Var dette psykose?


Jente1976

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en skremmende opplevelse da jeg var 18 år og hadde et rusproblem (ecstacy, amfetamin, hasj, piller):

Det var noen uker siden jeg hadde tatt noen andre rusmidler, men en kveld tok jeg tre aporex piller.

Jeg tror det var dagen etter, eller muligens to dager etter at jeg våknet opp og følte meg "rar".

Begynte å gå rundt i sirkel inne i stua, og hver gang jeg paserte vinduet måtte jeg liksom kommentere en eller annen gjenstand jeg så utenfor.

Gikk og fortalte meg selv navnene på alle jeg kjenner fordi det føltes som om jeg snart skulle glemme alt rundt meg.

Jeg trodde plutselig jeg så kameraten min sin bil utenfor (han bor egentlig mange mil unna), bare fordi det var en bil med samme farge (men som så helt annerledes ut).

Når jeg gikk ute blandt folk hadde jeg kjempeangst og følte at alle så på meg og kunne se at jeg var annerledes.

Jeg følte at det var to verdener. Jeg var på den ene siden og det var en glassvegg mellom meg og de andre. Uansett hvor mye de ville, kunne de aldri klart å nå inn til meg følte jeg. Ingen ville klare å få meg over til den "normale" verden igjen.

Jeg hadde "rare" tanker, som at jeg så for meg hvordan neglrøttene mine så ut inni til minste detalj.

Fikk pannikk på toget og spurte om de kunne kjøre med dørene åpne slik at jeg kunne komme meg ut hvis noe skjedde.

I tillegg hadde jeg halucinasjoner. Det "var" en haug meg fluer som svirret rundt i det øvre synsfeltet mitt hele tiden.

Jeg skjønte at det ikke skulle være der og at jeg var "rar" og ikke meg selv, men var livredd. Var redd jeg hadde blitt "sånn".

Vet ikke hvordan andre oppfattet meg, men jeg husker at jeg snakket ganske normalt med folk.

Jeg hadde kontakt med en i helsevesenet som jeg fortalte alt til, og i løpet av den samtalen husker jeg at vedkommende spurte meg om jeg visste hva psykose var. Hadde aldri hørt ordet før den gangen.

I løpet av en uke gikk tilstanden over av seg selv heldigvis. Har tenkt litt tilbake på dette når jeg senere i livet har fått spørsmål om jeg noen gang har vært psykotisk.

Var dette en reaksjon på aporex pillene eller de andre stoffene? (en slags flash back)?

Var det en tilstand som ligger i grenselandet til psykose, eller var jeg rett og slett psykotisk?

Leste litt tdligere her at man er ikke psykotisk hvis man skjønner selv at det man ser, hører, føler ikke er virkelighet.

Jeg spør likevel, for dette var en så sterk opplevelse for meg at jeg gjerne vil høre hva andre mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres i hvert fall ut som du hadde en rekke psykotiske symptomer.

Det er noe paradoksalt med definisjonen på en 'skikkelig' psykose, slik jeg har forstått den. Hvis pasienten har psykotiske symptomer, men benekter at disse er symptomer på sykdom, er han psykotisk. Sier pasienten imidlertid: Ja, jeg er nok psykotisk - så kan han ikke være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...