Gå til innhold

Vannkopper

Anbefalte innlegg

Gjest Elisabeth2

Hei

Jeg har noen spørsmål ang. vannkopper.

Min datter på 4 år fikk 3 utslett på handa for 2 mnd. siden, da sa legen at det var vannkopper og det gikk sin gang. Nå har hun fått det igjen, masse utslett og kløe denne gangen - typiske vannkopper (har ikke vært hos lege, for det var så veldig typisk vannkopper) Går det an ? Eller var det ikke vannkopper sist ?

Jeg har jo hatt vannkopper som barn og hadde Helvetesild da jeg var gravid, kan jeg lettere få det en gang til nå som vi har det i huset ? Får man det mange ganger ? Den gangen var det TO leger som så på det og var sikre på at det var Helvetesild, men det var absolutt ingen smerter å spore, kjente ingenting.

Noen svar på noe ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106238-vannkopper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Den første episoden med blemmer i hendene er mest sannsynlig det vi kaller "hånd, fot og munn-sykdom".Selve blemmene for denne sykdommen er vanskelig å skille fra vannkopper. Vannkopper sees oftest på store deler av kroppen, men enkelte ganger har man kun få blemmer.

Helvetes-ild kan man få i lang tid etter en vannkoppe-infeksjon. Svært sjelden at dette ikke gir smerter. Vannkopper er et virus som "lagres" i nerveknuter, og som ved nedsatt immunforsvar, slitenhet eller stress kan dukke opp igjen som en helvetes-ild. Personer med helvetesild kan smitte andre så de får vannkopper. Vvnnkopper er svært sjelden å få to ganger. Oftest dreier det seg da om feil diagnose en av gangene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106238-vannkopper/#findComment-621914
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...