Gå til innhold

Kan jeg bli steril??


Valentina

Anbefalte innlegg

Kjære doktor Moen

For noen dager siden fant jeg ut at jeg har en urinveis infeksjon. Denne infeksjonen har jeg gått med ihvertfall fire måneder. Det var vanskelig å tolke symptomene på en tidlig tidspunkt, da jeg hadde andre plager; sopp, herpes. I den siste måneden har jeg hatt vondt i eggstokkene, og når jeg tenker meg om kan det ha vært enda lenger.. Da jeg var hos legen fikk jeg en tablett- kur som jeg skal gå på i ti dager, dette fordi innfeksjonen kan ha spredt seg til eggstokkene. Da legen kjente på eggstokkene var den ene veldig vond og den andre mindre vond.

Jeg er forøvrig 22 år gammel.

Mitt spørsmål er altså om denne infeksjonen som kanskje er i eggstokkene, kan gjøre at jeg blir steril? Eller om den gjør at jeg kan få problemer med å bli gravid; nedsatt fruktbarhet? Hvordan kan jeg med sikkerhet finne ut om det er en infeksjon i eggstokkene? Kan en ultralyd undersøkelse være lurt?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære doktor Moen

For noen dager siden fant jeg ut at jeg har en urinveis infeksjon. Denne infeksjonen har jeg gått med ihvertfall fire måneder. Det var vanskelig å tolke symptomene på en tidlig tidspunkt, da jeg hadde andre plager; sopp, herpes. I den siste måneden har jeg hatt vondt i eggstokkene, og når jeg tenker meg om kan det ha vært enda lenger.. Da jeg var hos legen fikk jeg en tablett- kur som jeg skal gå på i ti dager, dette fordi innfeksjonen kan ha spredt seg til eggstokkene. Da legen kjente på eggstokkene var den ene veldig vond og den andre mindre vond.

Jeg er forøvrig 22 år gammel.

Mitt spørsmål er altså om denne infeksjonen som kanskje er i eggstokkene, kan gjøre at jeg blir steril? Eller om den gjør at jeg kan få problemer med å bli gravid; nedsatt fruktbarhet? Hvordan kan jeg med sikkerhet finne ut om det er en infeksjon i eggstokkene? Kan en ultralyd undersøkelse være lurt?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Hvis du har hatt eggleder betennelse kan eggledern bli tette, da kan du få vanskligheter med å bli gravid..

Man kan ikke sjekke om de er tette med vanlig ultralyd, det må en annen undersøkelse til som er litt mer avasert. Jeg veit ikke så mye om hva man gjør, men vet i hvert fall at de sprøyter noe væske inn i kroppen din og ser om det renner igjennom egglederne.

Moen har sikkert en bedre forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Hvis du har hatt eggleder betennelse kan eggledern bli tette, da kan du få vanskligheter med å bli gravid..

Man kan ikke sjekke om de er tette med vanlig ultralyd, det må en annen undersøkelse til som er litt mer avasert. Jeg veit ikke så mye om hva man gjør, men vet i hvert fall at de sprøyter noe væske inn i kroppen din og ser om det renner igjennom egglederne.

Moen har sikkert en bedre forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Her må vi rydde litt opp i begrepene:

· En urinveisinfeksjon kan ikke bre seg til eggleder eller eggstokker.

· Det er ikke eggstokkene som blir betente, det er egglederne (som transporterer egget til livmoren).

· Eggstokkene er vanligvis ømme.

· Ved egglederbetennelse vil man gjerne ha feber, magesmerter og evt utflod. En prøve på CRP vil ofte gi positivt utslag og hvite blodlegemer vil øke i antall. Ultralyd er sjelden til nytte for diagnose. Bare en laparoskopi ('kikkhullsoperasjon' i narkose) vil med sikkerhet gi diagnose.

· Etter en eggelederbetennelse vil 15% være sterile.

Jeg synes du skal ta det med ro. Du har fått medisin i 10 dager og mer kan du ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Her må vi rydde litt opp i begrepene:

· En urinveisinfeksjon kan ikke bre seg til eggleder eller eggstokker.

· Det er ikke eggstokkene som blir betente, det er egglederne (som transporterer egget til livmoren).

· Eggstokkene er vanligvis ømme.

· Ved egglederbetennelse vil man gjerne ha feber, magesmerter og evt utflod. En prøve på CRP vil ofte gi positivt utslag og hvite blodlegemer vil øke i antall. Ultralyd er sjelden til nytte for diagnose. Bare en laparoskopi ('kikkhullsoperasjon' i narkose) vil med sikkerhet gi diagnose.

· Etter en eggelederbetennelse vil 15% være sterile.

Jeg synes du skal ta det med ro. Du har fått medisin i 10 dager og mer kan du ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...