Gå til innhold

p-piller og bivirkninger


Gjest kinedahl

Anbefalte innlegg

Gjest kinedahl

Hei! Jeg er en jente på 17 og et halvt år som begynte på p-piller, "trionetta", for halvannen uke siden.

I går fikk jeg synsforstyrrelser som etter en 10min førte til at jeg fikk migrene.(Jeg har migrene fra før, men har aldri hatt synsforstyrrelser før.)

Mitt spørsmål er da om dette kan ha noe med p-pillen å gjøre?

I brukerveiledningen står det at man skal ta kontakt med lege hvis man skulle merke plutselige synsforstyrrelser, kraftig hodepine etc...,da dette kan være tidlige symptomer på blodpropp.

Jeg ringte til en lege hvor man kan være anonym (tlf 81002244), og hun sa at det mest sannsynlig bare var migrene og at jeg skulle fortsette med pillene. Men hvis det gjentok seg skulle jeg stoppe. Hun sa også at jeg burde ta kontakt med en gynekolog.

Så nå spør jeg deg: HVA SKAL JEG GJØRE???

Håper du har tid til å svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kinedahl

Hei! Jeg er en jente på 17 og et halvt år som begynte på p-piller, "trionetta", for halvannen uke siden.

I går fikk jeg synsforstyrrelser som etter en 10min førte til at jeg fikk migrene.(Jeg har migrene fra før, men har aldri hatt synsforstyrrelser før.)

Mitt spørsmål er da om dette kan ha noe med p-pillen å gjøre?

I brukerveiledningen står det at man skal ta kontakt med lege hvis man skulle merke plutselige synsforstyrrelser, kraftig hodepine etc...,da dette kan være tidlige symptomer på blodpropp.

Jeg ringte til en lege hvor man kan være anonym (tlf 81002244), og hun sa at det mest sannsynlig bare var migrene og at jeg skulle fortsette med pillene. Men hvis det gjentok seg skulle jeg stoppe. Hun sa også at jeg burde ta kontakt med en gynekolog.

Så nå spør jeg deg: HVA SKAL JEG GJØRE???

Håper du har tid til å svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte p-pillen ortho-tri-cyclen i 24 dager. (foerste gang jeg har brukt p-piller )

Jeg fikk migrene hver dag, synsforstyrrelser, kvalm ,oppkast osv.

kunne ikke gjoere noe , var saa syk..

jeg slutta etter 24 dager for og se om migrenen gikk over og det gjorde den.

legen min sa at det var estrogenen i p-pillen som framskyndet migrenen til meg.

jeg skal naa begynne med p-piller med mindre estrogen.

jeg anbefaler deg og stoppe opp

med pillen i ca.2 uker og se om migrenen gaar over..

jeg er forresten 21.

lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte p-pillen ortho-tri-cyclen i 24 dager. (foerste gang jeg har brukt p-piller )

Jeg fikk migrene hver dag, synsforstyrrelser, kvalm ,oppkast osv.

kunne ikke gjoere noe , var saa syk..

jeg slutta etter 24 dager for og se om migrenen gikk over og det gjorde den.

legen min sa at det var estrogenen i p-pillen som framskyndet migrenen til meg.

jeg skal naa begynne med p-piller med mindre estrogen.

jeg anbefaler deg og stoppe opp

med pillen i ca.2 uker og se om migrenen gaar over..

jeg er forresten 21.

lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det anbefales ikke å gi p-pille til kvinner som har migrene med 'forvarsler' som synsforstyrrelser eller føleforstyrrelser da man mener de kan ha økt risiko for hjerneslag. Så jeg vil anbefale deg å finne annen prevensjon (minipille kan brukes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det anbefales ikke å gi p-pille til kvinner som har migrene med 'forvarsler' som synsforstyrrelser eller føleforstyrrelser da man mener de kan ha økt risiko for hjerneslag. Så jeg vil anbefale deg å finne annen prevensjon (minipille kan brukes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...