Gå til innhold

Psykisk hjelp- hvordan?


Spøreren

Anbefalte innlegg

ehhm litt pinlig spørsmål- tror det hadde hvert fint for meg å snakk med noen om noe. hvor skal jeg spørre etter faghjelp. sykehus? vil de kontakte foreldrene mine? jeg er under 18. vil det stå noensted? vil det koste noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vil ha samtale med en psykolog eller en psykiater så må du ta kontakt med faslegen din for å få en henvisning.

Når du er under 18 så skal dette være gratis og du skal få hjelp ved BUP. (Barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk)

Du må betale egenandel hos legen for å få henvisning. Det blir kanskje 150 kroner.

Hvis du ikke ønsker det så trenger ikke dine foreldre få vite noe. Leger og psykologer har taushetsplikt.

Foreldre kan riktignok ofte være ganske mye greiere enn en tror, så om du har mulighet til å snakke åpent med dem om det så bør du det.

Det vil stå i din legejournal at du får psykiatrisk hjelp.

Jeg syns ikke du skal skamme deg eller være flau for at du tar i mot hjelp når du trenger det. Det er et tegn på modenhet og ansvar for egen helse og eget liv at du gjør det!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips bare...

Du må kontakte fastlegen din og få henvendelse til bup eller lignede.

Foreldrene dine har rett på å få vite en del etter du er fylt 16, men de har taushetsplikt.

Når du er under 18 koster det ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte legen din på hjemstedet, han vil kunne hjelpe deg videre til et evt. sykehus.

Du kan ogå snakke med læreren din viss du går på skole.

En del kommuner har også kontaktsenter for ungdommer på helsestasjon.

Ingen vil kontakte foreldrene dine uten ditt samtykke.

Legen koster litt penger, egenandel. De andre er gratis.

Du kan også ringe div. hjelpetelefoner som jeg desverre ikke har nummeret til i farten, men det er sikkert noen som kan gi deg de her inne. Vent litt så kommer nok noen med de

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakte fastlegen din og få henvendelse til bup eller lignede.

Foreldrene dine har rett på å få vite en del etter du er fylt 16, men de har taushetsplikt.

Når du er under 18 koster det ikke noe.

Hvor har du det fra at foreldrene har "rett til å vite en del etter at en er 16"?

Regler om taushetsplikt finnes i Helsepersonell-loven:

(Se kapittel 5, 6 og 7)

http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-064.html

Les også i Psykisk helsevernloven:

(Kapittel 2)

Barn OVER 16 behandles stort sett som voksne.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-002.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpetelefoner til bare å snakke med noen om det:

Mental helse:

810 30030

Dette er en døgnåpen telefonlinje.

Kontakt med hjelpeapparatet:

Selv om du er under 18, så kan ikke foreldrene dine få beskjed om noe, da bryter behandlerne taushetsplikten og da kan du anmelde de til politiet. Kan være streng straff for slikt noe.

Det er mange du kan snakke med: legen din, helsesøster, en prest eller læreren på skolen din. For å få henvisning til psykolog, må du nok til lege. Men legen har også streng taushetsplikt, og for å føle deg ekstra trygg, kan du si klart ifra om at du ikke vil at foreldrene dine skal få vite noe.

Er det fordi du er flau over noe, at du ikke vil at foreldrene dine skal vite noe, så er det ditt eget valg om du vil at de skal vite noe.

Men det kan jo hende du blir positivt overrasket over foreldrene dine, da, at de forstår mere enn du i utgangspunktet tror.

Men det er som sagt helt og holdent ditt eget valg.

Legen din spør nok da om hvorfor du vil ha henvisning, for det må jo han skrive noe om i journalen sin, og så må det stå noe på den henvisningen som han/hun sender til psykolog. Men det behøver ikke være så omfattende, det du sier, du kan f.eks. si at du har angst, eller at du føler deg deprimert eller hva det nå enn er du føler.

Det behøver m.a.o. ikke være så dyptgående, det du sier til legen, dersom da ikke legen spør mere, da bør du jo svare, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...