Gjest Magna Skrevet 23. november 2000 Del Skrevet 23. november 2000 Jeg har en mor som hadde store psykiske problemer og en far som hadde hjerte-karsykdommer. Jeg har selv angst/depresjon og tar i den forbindelse Efexor 150 mg og 30 mg Tolvon. Så langt tilbake jeg kan huske var min far syk. Jeg gikk i alle år og var redd han skulle dø. Som voksen vet jeg at jeg har arvet også disposisjonene for hjerte-karsykdom og har fått Zanthalasmer (vet ikke hvordan det skrives) over øyelokkene. Mitt kolestrolnivå vil jeg tro ligger på 6 og jeg er 48 år. Jeg er ikke spesielt redd for å få sykdommen selv, men begge mine foreldres sykdommer i min barndom har preget livet mitt forferdelig.....Jeg trener litt, dvs. 3-4 g. i uka, veier 70 kg og er 1.74cm høy. Kostholdet mitt er forholdsvis bra, jeg spiser litt sjokolade hver dag (der sitter den dårlige samvittigheten min), røyker eller drikker ikke. Er det noe mer jeg kan gjøre for å forhindre at jeg får fars sykdom. Far var med under hele 2.verdenskrig og jeg ser hans sykdom som post traumatisk stressyndrom. Eller er de medisinene jeg tar skadlige for meg ift. hjerte-karsykdom? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10667-arv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magna Skrevet 23. november 2000 Del Skrevet 23. november 2000 Jeg har en mor som hadde store psykiske problemer og en far som hadde hjerte-karsykdommer. Jeg har selv angst/depresjon og tar i den forbindelse Efexor 150 mg og 30 mg Tolvon. Så langt tilbake jeg kan huske var min far syk. Jeg gikk i alle år og var redd han skulle dø. Som voksen vet jeg at jeg har arvet også disposisjonene for hjerte-karsykdom og har fått Zanthalasmer (vet ikke hvordan det skrives) over øyelokkene. Mitt kolestrolnivå vil jeg tro ligger på 6 og jeg er 48 år. Jeg er ikke spesielt redd for å få sykdommen selv, men begge mine foreldres sykdommer i min barndom har preget livet mitt forferdelig.....Jeg trener litt, dvs. 3-4 g. i uka, veier 70 kg og er 1.74cm høy. Kostholdet mitt er forholdsvis bra, jeg spiser litt sjokolade hver dag (der sitter den dårlige samvittigheten min), røyker eller drikker ikke. Er det noe mer jeg kan gjøre for å forhindre at jeg får fars sykdom. Far var med under hele 2.verdenskrig og jeg ser hans sykdom som post traumatisk stressyndrom. Eller er de medisinene jeg tar skadlige for meg ift. hjerte-karsykdom? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10667-arv/#findComment-55038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 24. november 2000 Del Skrevet 24. november 2000 Svar til Magna. De medisiner du bruker influerer ikke på dine mulige disposisjoner for å utvikle hjerte-kar-sykdom.Det er ikke helt sikkert at du har arvet slike muligheter. Du anfører en kolesterolverdi på 6 mmol/liter, og at du har utviklet xanthelasmer. Som regel har personer som får slike øyeloksforandringer høyere kolesterolverdier. Jeg foreslår at du får utført en fullstendig analyse av de vanlige fettstoffende i blodet, bl.a. med de forskjellige kolesterol-fraksjonene. Hvis alle disse ligger innenfor normalverdienekan du glemme problemet. Skulle de være forhøyet, vil det kunne bli aktuelt å påvirke dem med et medikament. Ta dette op med din lege. Fortsett treningen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10667-arv/#findComment-48371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 24. november 2000 Del Skrevet 24. november 2000 Svar til Magna. De medisiner du bruker influerer ikke på dine mulige disposisjoner for å utvikle hjerte-kar-sykdom.Det er ikke helt sikkert at du har arvet slike muligheter. Du anfører en kolesterolverdi på 6 mmol/liter, og at du har utviklet xanthelasmer. Som regel har personer som får slike øyeloksforandringer høyere kolesterolverdier. Jeg foreslår at du får utført en fullstendig analyse av de vanlige fettstoffende i blodet, bl.a. med de forskjellige kolesterol-fraksjonene. Hvis alle disse ligger innenfor normalverdienekan du glemme problemet. Skulle de være forhøyet, vil det kunne bli aktuelt å påvirke dem med et medikament. Ta dette op med din lege. Fortsett treningen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10667-arv/#findComment-55247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.