Gå til innhold

Sove lenge-verre mht.depresjon?


Jake1365380469

Anbefalte innlegg

Jake1365380469

Sliter med depresjon( ikke så veldig mye nå) som var MYE verre for en stund siden.Bruker 40mg cipramil.

det nærmer seg eksamen, og vi har derfor ikke flere forelesninger. Dette har gjort at jeg har tillatt meg å sove lenger - ofte ikke våknet før 12tiden. Er dette dumt mht.tanker og depresjon? Jeg ligger godt an i eksamensforberedelsene, men føler at dagen "forsvinner" og får litt "skyldfølelse".

Bør jeg komme meg opp tidlig uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs jo litt når du legger deg, da..

Hvis du sover for lenge så får du kanskje problemer med å sovne neste natt?

Hvis du får gjort det du skal, så gjør det vel ikke så mye?

Man kan bli litt dorsk av å sove mye, men om du kommer deg ut en tur så hjelper det på.

Kjenner meg dessverre igjen i det du skriver..men jeg har fått en skrudd døgnrytme i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Spørs jo litt når du legger deg, da..

Hvis du sover for lenge så får du kanskje problemer med å sovne neste natt?

Hvis du får gjort det du skal, så gjør det vel ikke så mye?

Man kan bli litt dorsk av å sove mye, men om du kommer deg ut en tur så hjelper det på.

Kjenner meg dessverre igjen i det du skriver..men jeg har fått en skrudd døgnrytme i tillegg.

Lurte bare.

Vil eliminere alt som kan forsterke den j**** depresjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lønner seg helt klart å ha en normal og stabil døgnrytme. Du bør ikke la det bli noen vane å sove utover dagen, men heller komme deg opp i noenlunde normal tid og finne på noe fornuftig å gjøre (komme deg ut f.eks.). Det vil være mye bedre for depresjonen (egen erfaring!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Ja, det lønner seg helt klart å ha en normal og stabil døgnrytme. Du bør ikke la det bli noen vane å sove utover dagen, men heller komme deg opp i noenlunde normal tid og finne på noe fornuftig å gjøre (komme deg ut f.eks.). Det vil være mye bedre for depresjonen (egen erfaring!).

Takk for svar!!

Fint at du nevnte dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med, at for mye og for lite forderver alt...Er ikke bra å sove for mye, men det er heller ikke bra å sove for lite. Men hvis du sover for mye, så vil du merke det med å få vansker med å sove om kvelden, og kanskje våkne midt på natten etc.

Synes nok at du sover altfor lenge, jeg da. Er mye bedre å komme seg opp og ut, og gjøre noe, egtl. likegyldig hva, bare det er en aktivitet. Finn på noe gøy å gjøre, gjerne en fysisk aktivitet (bordtennis f.eks), sammen med studiekamerater. Da vil du ha mere overskudd til å studere senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jake1365380469

Har erfaring med, at for mye og for lite forderver alt...Er ikke bra å sove for mye, men det er heller ikke bra å sove for lite. Men hvis du sover for mye, så vil du merke det med å få vansker med å sove om kvelden, og kanskje våkne midt på natten etc.

Synes nok at du sover altfor lenge, jeg da. Er mye bedre å komme seg opp og ut, og gjøre noe, egtl. likegyldig hva, bare det er en aktivitet. Finn på noe gøy å gjøre, gjerne en fysisk aktivitet (bordtennis f.eks), sammen med studiekamerater. Da vil du ha mere overskudd til å studere senere.

Høres fornuftig ut!

Takk for godt råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For psyken er forutsigbarhet og faste rytmer beviselig det beste.

Man bør legge seg og stå opp til samme tid hver dag.

Med tanke på depresjonen er den hos mange verst om morgenen, derfor sitter mange oppe utover kveldene for da har de det litt bedre.

Noen depresjoner (stort sett "nevrotiske", dyshtymi) føler pasienter depresjonen tyngst på ettermiddag og kveld.

Ps. jeg vet om nødvenigheten av fast døgnrytme, men har det ikke selv :-(

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Søvn ut over 8 timer virker depressivt. Du bør derfor komme deg opp senest kl.08 om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For psyken er forutsigbarhet og faste rytmer beviselig det beste.

Man bør legge seg og stå opp til samme tid hver dag.

Med tanke på depresjonen er den hos mange verst om morgenen, derfor sitter mange oppe utover kveldene for da har de det litt bedre.

Noen depresjoner (stort sett "nevrotiske", dyshtymi) føler pasienter depresjonen tyngst på ettermiddag og kveld.

Ps. jeg vet om nødvenigheten av fast døgnrytme, men har det ikke selv :-(

mvh

Men hvordan er det med hensyn til helga da? Står opp 8 hver dag, men kunne gjerne tenke meg å sove lenger lørdag og søndag. De fleste gjør jo det.

Trener hver morgen og spiser sunt, så det skulle vel forbedre psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Søvn ut over 8 timer virker depressivt. Du bør derfor komme deg opp senest kl.08 om morgenen.

Vil det si at den følelsen man får om at man vil grave seg ned i dyna og sove leeenge kan være ett faresignal? (Må nevne at psykologen min vurderer om jeg er bipolar). Jeg får ofte den følelsen når jeg har vært "hyper" og føler jeg har gjort mye dumt.

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...