Gå til innhold

Overvektige folk som skal fortelle meg hva som er sundt ...

Anbefalte innlegg

Gjest er verste jeg vet.

Og det skjer rett som det er.

Ta f.eks henne på jobben min.

I 3 år (så lenge jeg har vært der) har hun vært på slanking.

Greit nok det,det plager ikke meg, men det som irriterer meg er at hun på død og liv skal fortelle meg hva man bør spise og hva man ikke bør spise.

Når på døgnet jeg ikke bør spise.

Hva som er slankende o.s.v

Snakker nesten ikke om annet.

Hva faen har hun med det da?

Jeg er 1.72 høy og veier 51-52 kilo og trenger absolutt ikke slike råd.

Dessuten kan jeg dessverre ikke se at hun har gått ned et gram på disse årene. Tvertimot.

I lunsjen liker jeg f.eks å spise varmmat isteden for brødskiver. Altså jeg spiser gjerne to middager i løpet av dagen.

Det kan da umulig være bra mener hun. Det virker som hun tror at maten er mer feitende bare den er varm.

Ha, ha ,ha hvem er feitest av oss to da har jeg lyst til å brøle ut, men jeg har da litt folkeskikk.

Dessuten mener hun at jeg ikke bør spise etter kl.17 på dagen for da blir man feit.

Ja, men jeg spiser mest om kvelden jeg, for det er da jeg er mest sulten. Og jeg får ikke sove uten at jeg har spist rett før jeg går og legger meg.

Huff og huff sier hun da, ikke bra.

Jeg prøver forsiktig og si at det er mengden mat gjennom hele døgnet som er viktig, ikke når du spiser det.

Men nei da, jeg tar jo selvfølgelig helt feil.

Har jo veldig lyst til å komme med noen råd jeg og da, men tør jeg ikke.

F. eks få på deg joggeskoa og kom deg ut å få lufta deg litt.

Hun får nemlig meg seg alt som foregår av serier og filmer på TV.

Ja, ja det er jo ingen stor sak dette her, men hun er dessverre ikke den eneste som holder på slik.

Jeg begynner å bli litt lei av det mildt sagt.

Noen som har opplevd det samme??

Fortsetter under...

serendipity

Det er vel bare å si i en høflig og hyggelig tone at du syntes du har det bra sånn dua har det, og at det fungerer greit for deg. Hva andre gjøre er du ikke så opptatt av.

Dua har det sikkert også bra, men jeg mente sff. du :-)

Gjest Pricilla

Ja, har ei på jobben. Hun gikk opp 20 kg da hun slutta å røyke for snart fire år siden.

HUn skryter over at hun er så slink på SATS og at hun aldri spiser fet mat osv. Hun har til og med mast på meg 100 ganger om at jeg bør bli med å trene (vi bor ikke så langt unna hverandre), jeg har ikke hatt lyst. Men nå har jeg meldt meg inn og trener ca. 2 - 3 ganger i uka, men har ikke sett henne der EN gang! Sa ejg ikke hadde sett henne der, men hun svarte at hun ikke hadde hatt tid i de siste ukene...

To jenter og jeg kjøpte baguetter til lunsj noen uker på rad hver dag, det fikk høre at var så usunt osv. at kroppen ble ødelagt av det, det var tomme kalorier og bla bla.. jeg spiser det jeg har lyst på når jeg vil, svarte jeg da. Da bare fnyste hun.

Jeg er ikke syltynn, men ikke tjukk heller. selv spiste hun eplebiter i cottagecheese og sånn dritt. Ikke f om jeg spiser sånn søppel!

Det værste alt er at kjerringa bare blir feitere og feitere, og allkevel skryter hun over at hun trener (noe hun gjør en gang i mnd.) går til jobben og spiser så sunt.. ja, ja.. det synes i hvert fall ikke!

Hun rådet meg til og med til å kjøpe en bok om kosthold, bare fordi ejg nevte at bikinisesongen snart er her. Hadde lsyt til å svare at jeg faktisk kommer inn i en bikini, hun måtte ha brukt presenning!

; )

Enkelte som må ha bekreftelse på at de er så flinke med kosthold og mosjon, særlig de det ikke synes på virker det som. Men det holder å skyte av det i 2 år da - nå er hele jobben lei!

Gjest et tips bare...

Ja, har ei på jobben. Hun gikk opp 20 kg da hun slutta å røyke for snart fire år siden.

HUn skryter over at hun er så slink på SATS og at hun aldri spiser fet mat osv. Hun har til og med mast på meg 100 ganger om at jeg bør bli med å trene (vi bor ikke så langt unna hverandre), jeg har ikke hatt lyst. Men nå har jeg meldt meg inn og trener ca. 2 - 3 ganger i uka, men har ikke sett henne der EN gang! Sa ejg ikke hadde sett henne der, men hun svarte at hun ikke hadde hatt tid i de siste ukene...

To jenter og jeg kjøpte baguetter til lunsj noen uker på rad hver dag, det fikk høre at var så usunt osv. at kroppen ble ødelagt av det, det var tomme kalorier og bla bla.. jeg spiser det jeg har lyst på når jeg vil, svarte jeg da. Da bare fnyste hun.

Jeg er ikke syltynn, men ikke tjukk heller. selv spiste hun eplebiter i cottagecheese og sånn dritt. Ikke f om jeg spiser sånn søppel!

Det værste alt er at kjerringa bare blir feitere og feitere, og allkevel skryter hun over at hun trener (noe hun gjør en gang i mnd.) går til jobben og spiser så sunt.. ja, ja.. det synes i hvert fall ikke!

Hun rådet meg til og med til å kjøpe en bok om kosthold, bare fordi ejg nevte at bikinisesongen snart er her. Hadde lsyt til å svare at jeg faktisk kommer inn i en bikini, hun måtte ha brukt presenning!

; )

Enkelte som må ha bekreftelse på at de er så flinke med kosthold og mosjon, særlig de det ikke synes på virker det som. Men det holder å skyte av det i 2 år da - nå er hele jobben lei!

Synes ikke folk skal fortelle andre hvordan de skal leve livet sitt på, uansett hvordan de ser ut selv.

Annonse

petter smart

Er stort sett enig med deg i at hun ikke bør prøve å lære deg noe da hun er feit og du tynn.

Men tynn er ikke det samme som sunn. Dere kan ha svært forskjellig forbrenning. Kanskje hadde du vært smellfeit hadde du hatt hennes kropp.

Varmmat er ikke sunnere enn det som er i den. Den blir ikke mindre sunn av at en varmer den opp.

Mengden mat en spiser er viktigst, men også når en spider den og hvor mange ganger en spiser.

Det har blitt gjennomført undersøkelser der folk fikk det samme å spise, noen tidlig og noen sent. De som spiste sent la mer på seg. Dette er logisk da forbrenningen går ned om natten slik at sen mat ikke forbrennes like effektivt som tidlig mat. I tillegg bør en spise mange måltider slik at forbrenningen holdes oppe over hele dagen.

Gjest det verste jeg vet.

Er stort sett enig med deg i at hun ikke bør prøve å lære deg noe da hun er feit og du tynn.

Men tynn er ikke det samme som sunn. Dere kan ha svært forskjellig forbrenning. Kanskje hadde du vært smellfeit hadde du hatt hennes kropp.

Varmmat er ikke sunnere enn det som er i den. Den blir ikke mindre sunn av at en varmer den opp.

Mengden mat en spiser er viktigst, men også når en spider den og hvor mange ganger en spiser.

Det har blitt gjennomført undersøkelser der folk fikk det samme å spise, noen tidlig og noen sent. De som spiste sent la mer på seg. Dette er logisk da forbrenningen går ned om natten slik at sen mat ikke forbrennes like effektivt som tidlig mat. I tillegg bør en spise mange måltider slik at forbrenningen holdes oppe over hele dagen.

Selvfølgelig har du rett i det.

Og jeg tror jeg lever ganske sundt.

Jeg trener på sats, jeg går turer i skog og mark. Jeg spiser salat til middagen i lunsjen .

Jeg prøver og spise sundt jeg også skjønner du.

Men jeg har ikke behov for å fortelle om det hele tida.

Og jeg dør ikke om jeg tar meg en sjokoladebit en gang iblandt.

Jeg mener at andre får leve slik de selv vil.

Og den dama lever et liv i sofakroken, det vet jeg .

Det får hun da gjøre akkurat som hun vil med.

Men jeg trenger ikke hennes råd. Skjønner??

Det går an å spise sunt selv om man er tynn. Jeg er ikke enig med din kollega i at du ikke må spise etter kl. 17, iallfall ikke om du legger deg sent.

Mosjon alene ser ikke ut til å hjelpe så mye. Jeg har en kollega som går og trimmer mye, men hun går ikke ned i vekt. Men selvfølgelig er hun sunnere enn meg som er mer makelig anlagt.

Gjest det verste jeg vet.

Selvfølgelig har du rett i det.

Og jeg tror jeg lever ganske sundt.

Jeg trener på sats, jeg går turer i skog og mark. Jeg spiser salat til middagen i lunsjen .

Jeg prøver og spise sundt jeg også skjønner du.

Men jeg har ikke behov for å fortelle om det hele tida.

Og jeg dør ikke om jeg tar meg en sjokoladebit en gang iblandt.

Jeg mener at andre får leve slik de selv vil.

Og den dama lever et liv i sofakroken, det vet jeg .

Det får hun da gjøre akkurat som hun vil med.

Men jeg trenger ikke hennes råd. Skjønner??

Du skriver. Hadde du hatt hennes kropp ville du kanskje vært smeillfeit.

Nei , hadde jeg hatt hennes kropp ville jeg nok vært mye slankere.

Fordi jeg spisere mer enn henne, og jeg spiser ikke mer usundt enn henne, og det viktigste tror jeg.

Jeg lever et aktivt liv.

Men jeg ville ha veid mer enn 51-52 kilo ja, for dette har jo mye med benbygning å gjøre også.

Gjest det verste jeg vet

Fordi jeg spisere mer enn henne, og jeg spiser ikke mer usundt enn henne, og det viktigste tror jeg.

Jeg lever et aktivt liv.

Men jeg ville ha veid mer enn 51-52 kilo ja, for dette har jo mye med benbygning å gjøre også.

Går litt fort noen ganger.

petter smart

Jeg lever et aktivt liv.

Hvordan du hadde blitt med hennes kropp vet ingen.

Men jeg kjenner folk som spiser lite og sunt og trimmer mye, men likevel henger flekset både her og der. Mens jeg kan spise alt jeg vil. Jeg har en kompis som er kroppsbygger (driver med fitness) og han skjønner ikke hvor jeg gjør av alt jeg stapper i meg. Hadde jeg hatt kroppen til noen som lett legger på seg hadde jeg veid minst 150 kg med samme matvaner som nå.

Annonse

Gjest det verste jeg vet

Hvordan du hadde blitt med hennes kropp vet ingen.

Men jeg kjenner folk som spiser lite og sunt og trimmer mye, men likevel henger flekset både her og der. Mens jeg kan spise alt jeg vil. Jeg har en kompis som er kroppsbygger (driver med fitness) og han skjønner ikke hvor jeg gjør av alt jeg stapper i meg. Hadde jeg hatt kroppen til noen som lett legger på seg hadde jeg veid minst 150 kg med samme matvaner som nå.

O.k jeg tror deg.

Men selv om du ikke trener, er du kanskje aktiv for det eller?

Har kanskje noe med alder å gjøre også.

Da jeg var 20 kunne jeg også spise absolutt alt jeg ville og så nok likevel ut som en flaggstang.

Hadde litt komplekser for dette.

Nå er jeg snart 37, og om vinteren er jeg mer sofasitter jeg også, og da legger jeg på meg 3-4 kilo. Men de renner av på få uker når jeg bare begynner å leve igjen.

Jepp. Svigersøster OG svigermor.

*stønn*

De mener begge de har alt for mange kilo til overs, og svigersøster kan nok godt gå ned noen. Men jeg er 1.65 høy og 52kg, trenger ikke disse kommentarene. Hele tiden! Ikke spis sånn, ikke spis sånn. "en skal ikke spise mat om kvelden" sier hun mens hun spiser potetgull og vi spiser skiver med normalt sunt pålegg på. Og forsøker å slanke seg, inntar bare light-produkter og klager hele tiden over vekta si, og spiser bare 2 måltider om dagen.

*sukk*

Gjest det verste jeg vet

Jepp. Svigersøster OG svigermor.

*stønn*

De mener begge de har alt for mange kilo til overs, og svigersøster kan nok godt gå ned noen. Men jeg er 1.65 høy og 52kg, trenger ikke disse kommentarene. Hele tiden! Ikke spis sånn, ikke spis sånn. "en skal ikke spise mat om kvelden" sier hun mens hun spiser potetgull og vi spiser skiver med normalt sunt pålegg på. Og forsøker å slanke seg, inntar bare light-produkter og klager hele tiden over vekta si, og spiser bare 2 måltider om dagen.

*sukk*

Det er akkurat det jeg mener.

Fryktelig iriterende.

Gjest verste jeg vet.

Hadde det vært greit dersom hun ikke var overvektig da?

Bare hvis jeg hadde vært overvektig og spurt henne om råd. For jeg hadde spurt hvis jeg hadde følt at jeg trengte det.

Og man må jo ha resultater og vise til før man utgir seg for å være ekspert.

Nå må jeg legge til at jeg synes damen på jobben min er veldig flott og pen altså, selv om hun er fyldig.

Mange fyldige er det synes jeg, hvis man ikke er smellfeit da. Skulle bare ønske at hun hadde skjønt det selv.

Hun er 42 år, ønsker seg av hele sitt hjerte mann og barn.

Men dessverre tuller hun bort livet sitt på å sitte i sofaen og telle kalorier.

Så egentlig synes jeg synd på henne, men jeg blir irritert når hun skal fortelle meg også hvordan jeg bør leve.

Hun trenger jo egentlig ett spark i rævva sjøl.

Men hadde jeg gitt henne det sparket, vet jeg at hun hadde eksplodert. Det har hun gjort mange ganger ovenfor andre kolleger.

Kizza1365380506

Jeg synes det høres ut som om hun er misunnelig på deg jeg.

Ja, det høres kjent ut du. Har hatt det sånn jeg og før jeg fikk problemer med stoffskiftet.

Det er veldig vanskelig å vite hvordan du skal behandle sånne folk. Sier du noe blir de jo fornærmet. Men om du ikke sier noe vil det jo fortsette. Kanskje du kan prøve å si det på en litt fin måte.

:o)

Folk snakker om det de er opptatt av, og hun er tydeligvis opptatt av slanking og kosthold.

Jeg forstår godt at det blir slitsomt i lengden.

En gang jeg spiste sjokolade på jobben, kom en kollega med kommentaren: -spiser du sjokolade? -du kan bli feit av det.

-Ja, og hva så? spør jeg.

-Du blir feit! sier han.

-Ja, og hva så? sier jeg igjen.

Det stoppet kjeften på han.

Han har da ingenting med om jeg blir feit eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...