Gå til innhold

Intervjupersoner søkes.


Gjest psykol45

Anbefalte innlegg

Gjest psykol45

Benytter du deg av internett til å snakke om dine personlige problemer? Chatter, mailer eller benytter du deg av internett på en annen måte for å jobbe med dine problemer? I så fall søkes du som intervjuperson til en hovedoppgave i psykologi omkring dette tema. Oppgaven fokuserer på hvorfor man søker seg til internett og hvilke erfaringer man har med å prate om sine personlige problemer på nettet. Alle typer problemer er relevante innenfor denne oppgaven.

Oppgaven gjennomføres via telefonintervju og full anonymitet garanteres. Dersom du er interessert ber jeg deg ta kontakt med meg via den mailaddressen som står nederst. Da vil jeg sende deg en mail tilbake med mer informasjon om hvordan intervjuene vil foregå.

Oppgaven skrives ikke i samarbeid med Doktor Online (DOL), men DOL har gitt sin tillatelse til å søke etter intervjupersoner på denne måten.

Jeg som skriver oppgaven er en psykologstudent som i disse dager holder på å avslutte en lang utdannelse med å skrive hovedoppgaven og som håper at du kan hjelpe meg med dine erfaringer med internett.

På forhånd takk.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest litt skeptisk

Jeg tror du vinner mer tillit om du skriver hva du heter og om benytter den e-mailadressa du har fått av skolen.

Hvordan kan folk vite om dette er seriøst?

Husk på at det er veldig private ting du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Madam

Jo... er litt skeptisk selv i grunn til slike anonyme forespørsel via internett.

Hvis det er gitt tilatelse fra DOL å søke etter intervju personer kan vel, NHD eller andre fra Dol bekrefte dette..?

Takk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hvordan kan et telefonintervju over telefon være fullstendig anonymt? Du vil kunne se hvilket nummer du snakker med, og det er bare å søke opp på nettet for å finne navnet.

Ikke si det er helt GARANTERT anonymt når det ikke er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan et telefonintervju over telefon være fullstendig anonymt? Du vil kunne se hvilket nummer du snakker med, og det er bare å søke opp på nettet for å finne navnet.

Ikke si det er helt GARANTERT anonymt når det ikke er det!

Det han mener med full anonymitet betyr vel at ingen andre enn _intervjueren_ får vite navnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykol45

Jo... er litt skeptisk selv i grunn til slike anonyme forespørsel via internett.

Hvis det er gitt tilatelse fra DOL å søke etter intervju personer kan vel, NHD eller andre fra Dol bekrefte dette..?

Takk :o)

Hei.

Din skepsis er fullt ut forstålig. Jeg hadde sikkert vært litt skeptisk selv dersom jeg hadde lest dette :)

Tillatelse til å bruke DOl til å rekruttere intervjupersoner er gitt fra teknisk avdeling på DOL. Jeg har nettopp sendt de en mail hvor jeg ber dem om å bekrefte det på en eller annen måte, i mellomtiden ber jeg deg bare legge denne forespørselen på minnet dersom du er interessert i å delta.

Vennlig hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest psykol45

Hvordan kan et telefonintervju over telefon være fullstendig anonymt? Du vil kunne se hvilket nummer du snakker med, og det er bare å søke opp på nettet for å finne navnet.

Ikke si det er helt GARANTERT anonymt når det ikke er det!

Hei.

Du har rett i at det ikke er 100% anonymt hvem som velger å delta, derimot vil alle opplsyninger bli behandlet anonymt. Det vil si at ingen identifiserbare opplysninger vil komme fram i selve oppgaven.

Beklager om jeg formulerte meg på en vanskelig måte.

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykol45

Jeg tror du vinner mer tillit om du skriver hva du heter og om benytter den e-mailadressa du har fått av skolen.

Hvordan kan folk vite om dette er seriøst?

Husk på at det er veldig private ting du spør om.

Hei.

Jeg skulle gjerne skrevet hva jeg heter, men jeg er redd for å komme i konflikt med personopplsyningsreglene på DOl hvor det jo heter at man ikke får lov til å oppgi navn eller mailaddresse. Siden det hadde vært umulig for meg å komme i kontakt med interesserte personer uten å legge igjen mailaddresse, var jeg nødt til å gjøre det på denne måten.

Når det gjelder mailaddressen, så er den valgt fordi jeg har lett tilgang til Hotmail. En eventuell addresse fra skolen hadde troligvis vært bundet til min stasjonære datamaskin, noe som hadde vært problematisk da jeg for tiden studerer i Sverige. Når jeg skal gjennomføre intervjuene drar jeg til Norge og dersom mailaddressen hadde vært bundet til min stasjonære datamaskin hadde jeg således ikke hatt tilgang til mail da jeg befant meg i Norge.

Ellers er jeg klar over at det er veldig private ting jeg spør om og jeg har derfor bedt DOL om å bekrefte at jeg har fått tilatelse til å legge ut dette.

Vennlig hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt skeptisk

Hei.

Jeg skulle gjerne skrevet hva jeg heter, men jeg er redd for å komme i konflikt med personopplsyningsreglene på DOl hvor det jo heter at man ikke får lov til å oppgi navn eller mailaddresse. Siden det hadde vært umulig for meg å komme i kontakt med interesserte personer uten å legge igjen mailaddresse, var jeg nødt til å gjøre det på denne måten.

Når det gjelder mailaddressen, så er den valgt fordi jeg har lett tilgang til Hotmail. En eventuell addresse fra skolen hadde troligvis vært bundet til min stasjonære datamaskin, noe som hadde vært problematisk da jeg for tiden studerer i Sverige. Når jeg skal gjennomføre intervjuene drar jeg til Norge og dersom mailaddressen hadde vært bundet til min stasjonære datamaskin hadde jeg således ikke hatt tilgang til mail da jeg befant meg i Norge.

Ellers er jeg klar over at det er veldig private ting jeg spør om og jeg har derfor bedt DOL om å bekrefte at jeg har fått tilatelse til å legge ut dette.

Vennlig hilsen meg.

Hvordan kan de på dol være sikre på at du studerer psykologi og skriver hovedoppgave om emnet?

Du bør kunne verifisere at du er den du gir deg ut for. Har veilederen din for eksempel godtatt denne måten å kontakte folk på?

Hvilke andre steder på nettet leter du opp folk?

Utvalget ditt blir uansett veldig skjevt når det skjer ved selvseleksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykol45

Hvordan kan de på dol være sikre på at du studerer psykologi og skriver hovedoppgave om emnet?

Du bør kunne verifisere at du er den du gir deg ut for. Har veilederen din for eksempel godtatt denne måten å kontakte folk på?

Hvilke andre steder på nettet leter du opp folk?

Utvalget ditt blir uansett veldig skjevt når det skjer ved selvseleksjon.

Hei.

>>Hvordan kan de på dol være sikre på at du studerer psykologi og skriver hovedoppgave om emnet?

- Det er dessverre ingen måte å sikre dette på som er praktisk gjennomførbar. Dersom dere hadde befunnet dere i samme by som meg (Gøteborg), så hadde intervjuene blitt foretatt på Psykologiska Institution. Det er imidlertid praktisk ikke-gjennomførbart. Når det gjelder hovedoppgaven kommer den til å bli sendt ut til interesserte deltagere i ettertid, men det hjelper lite akkurat nå :)

>>Du bør kunne verifisere at du er den du gir deg ut for. Har veilederen din for eksempel godtatt denne måten å kontakte folk på?

- Hvis du har noen gode ideer på hvordan jeg kan verifisere min identitet, så lytter jeg gjerne. Det eneste jeg kan bidra meg er at du fåt mitt navn dersom du sender meg en mail på gitt addresse. Dukan selv velge om du vil gi meg ditt navn. Utover det er det problematisk å få verifisert min identitet. Min veileder har forøvrig gått god for denne måten å rekruttere folk på.

>>Hvilke andre steder på nettet leter du opp folk?

- Per dags dato ingen andre steder på nettet. Jeg søker også folk i den byen hvor jeg bor, men dette gjøres ved å henge opp lapper på offentlige steder. Planen er å søke på svenske nettsteder også, men det har vært vanskelig å finne passende steder. Hvis du kjenner til noen svenske nettsteder som kan være relevante tar jeg gjerne imot et tips om disse.

>>Utvalget ditt blir uansett veldig skjevt når det skjer ved selvseleksjon.

- Enig. Det er et lite metodisk problem ved oppgaven, men siden det er en kvalitativ oppgave med et spesielt emne, hadde en slik problematikk vært ytterst vanskelig å unngå.

Vennlig hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt skeptisk

Hei.

>>Hvordan kan de på dol være sikre på at du studerer psykologi og skriver hovedoppgave om emnet?

- Det er dessverre ingen måte å sikre dette på som er praktisk gjennomførbar. Dersom dere hadde befunnet dere i samme by som meg (Gøteborg), så hadde intervjuene blitt foretatt på Psykologiska Institution. Det er imidlertid praktisk ikke-gjennomførbart. Når det gjelder hovedoppgaven kommer den til å bli sendt ut til interesserte deltagere i ettertid, men det hjelper lite akkurat nå :)

>>Du bør kunne verifisere at du er den du gir deg ut for. Har veilederen din for eksempel godtatt denne måten å kontakte folk på?

- Hvis du har noen gode ideer på hvordan jeg kan verifisere min identitet, så lytter jeg gjerne. Det eneste jeg kan bidra meg er at du fåt mitt navn dersom du sender meg en mail på gitt addresse. Dukan selv velge om du vil gi meg ditt navn. Utover det er det problematisk å få verifisert min identitet. Min veileder har forøvrig gått god for denne måten å rekruttere folk på.

>>Hvilke andre steder på nettet leter du opp folk?

- Per dags dato ingen andre steder på nettet. Jeg søker også folk i den byen hvor jeg bor, men dette gjøres ved å henge opp lapper på offentlige steder. Planen er å søke på svenske nettsteder også, men det har vært vanskelig å finne passende steder. Hvis du kjenner til noen svenske nettsteder som kan være relevante tar jeg gjerne imot et tips om disse.

>>Utvalget ditt blir uansett veldig skjevt når det skjer ved selvseleksjon.

- Enig. Det er et lite metodisk problem ved oppgaven, men siden det er en kvalitativ oppgave med et spesielt emne, hadde en slik problematikk vært ytterst vanskelig å unngå.

Vennlig hilsen meg.

Hvis du får din veileder til å sende en mail webmaster ved doktoronline fra sin universitetsadresse med bekreftelse og webmaster kunne bekrefte at dette så seriøst ut, så er det en start.

Ellers kan du sjekke ut sider som Lommelegen: http://www.lommelegen.no/forum/

Generelt: http://www.startsiden.no/helse/psykisk_helse/

Håper du ikke tar det som kritikk at jeg lurte på om dette var noe å stole på.

Lykke til med oppgaven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykol45

Hvis du får din veileder til å sende en mail webmaster ved doktoronline fra sin universitetsadresse med bekreftelse og webmaster kunne bekrefte at dette så seriøst ut, så er det en start.

Ellers kan du sjekke ut sider som Lommelegen: http://www.lommelegen.no/forum/

Generelt: http://www.startsiden.no/helse/psykisk_helse/

Håper du ikke tar det som kritikk at jeg lurte på om dette var noe å stole på.

Lykke til med oppgaven!

Hei.

Ideen med å få min veileder til å kontakte webmaster var god, det skal jeg få han til å gjøre.

Jeg tok absolutt ikke dine tilbakemeldinger som kritikk, men snarere som fornuftige synspunkter. På nettet er det generellt sett fornuftig å være litt skeptisk :)

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har etter at NHD har gitt sitt svar angående ditt innlegg her, tatt ut en link, om ting som det kanskje kan være nyttig for deg å vite. Jeg forstår reglene her slik, at dersom du ikke har meldt denne forskningen din til datatilsynet, så bør du absolutt gjøre det.

Jeg syntes ellers at dette hørtes interessant ut, men jeg blir ikke med på det, dersom ikke de tingene som NHD etterlyser foreligger: godkjennelse fra forsningsetisk komite og datatilsynet.

Link til lov om helseregister:

http://www.lovdata.no/all/tl-20010518-024-006.html#29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...