Gå til innhold

Operasjon av svulst på binyre (haster)

Anbefalte innlegg

Vi har vært gjennom en forferdelig tid mannen min og jeg. For en tid tilbake begynte han å hangle en del, trøtt og sliten. For en måned siden ble han akutt innlagt medisinsk avdeling etter å ha vært utrolig dårlig med skyhøyt blodtrykk og svettetokter.

Det tok nesten en uke før de fant ut hva han led av. Etter å ha fått beskjed om at det dreide seg om en svulst i magen,fikk vi den tunge beskjeden om at dette var ondartet etter alle prøver å dømme. Så fikk vi beskjed om at kirurgene mente det var binyresvulst og at denne i de fleste tilfeller ikke var ondartet. Så kom kontrabeskjeden om at ettersom han hadde altfor høye kalsiumnivåer i kroppen var det en stor mulighet for at det var ondartet likevel og at det kunne tyde på at det likevel var ondartet og kunne ha spredt seg til skjelettet. Det ble øyeblikkelig rekvirert røntgen av skjelett, og der fant de heldigvis ingenting.

Det er nå gått en måned siden han ble innlagt. Torsdag 22.ble han operert. Kirurgen hadde gitt ham beskjed om at han nok kom til å bli utskrevet etter 2-5 dager. Han hadde fjernet en svulst på 7x9 cm og han mente den så fin ut,men at vi må vente i 3 uker før vi får endelig svar.

Nå synes jeg det begynner å røyne på. Dette er 6. dagen etter operasjon og han har ennå ikke kommet seg. Det vil si, han har hatt en og annen dag som har vært noenlunde bra, de andre dagene er han bare trøtt og vil sove, eller så har han store svettetokter. De har tatt flere prøver av ham og kan ikke finne at noe er galt og kan heller ikke svare oss på hvorfor han har disse toktene. En mulig årsak,sier de, kan være seponeringen av morfin og at kroppen ikke helt har kommet seg. Men er dette vanlig? Tar det virkelig så lang tid før han skal komme seg? Imellomtiden går jeg hjemme her og føler meg nærmest som et nervevrak, og jeg føler meg overhodet ikke ivaretatt av sykehuspersonellet. Jeg gruer meg for hver ny dag jeg ringer og spør hvordan det går. Dette er grusomt.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Skjønner at dette er vanskelig. Det er viktig at dere kommuniserer godt med den legen somhar hovedansvaret. Muligens er legene også usikre, da er det ikke så lett å gi råd eller prognoser. I og med at svulsten produserer hormoner eler signalstoffer som påvirker mineraler og blodtrykk, er min første tanke at dette IKKE er ondartet, men at en av kjertlene i binyren har vokst. Jeg vil likeledes tro at det er ganske normalt å føle seg utmattet etter en slik operasjon i seg selv. Kroppen hans er i tillegg tilvendt store endringer i blodtrykk og hormoner. Når svulsten, og det denne medfører av plager plutselig blir fjærnet, vil jeg tro at kroppen "prøver" å opprettholde det høye nivået fra før operasjonen. Slik er kroppens reguleringsmekanismer; den prøve å holde alt stabilt. Slik sett kan en si at de "anfallene" han opplever er kroppens "krampetrekning". Så er det slik at noen av signalstoffene fra binyrene likner de stresshormonene som produseres ved angst. Derfor kan det kanskje forklares at han er i en "ond" sirkel. Regner med at hele "systemet" hans vil roe seg i løpet av noen uker.

Skjønner at dette er vanskelig. Det er viktig at dere kommuniserer godt med den legen somhar hovedansvaret. Muligens er legene også usikre, da er det ikke så lett å gi råd eller prognoser. I og med at svulsten produserer hormoner eler signalstoffer som påvirker mineraler og blodtrykk, er min første tanke at dette IKKE er ondartet, men at en av kjertlene i binyren har vokst. Jeg vil likeledes tro at det er ganske normalt å føle seg utmattet etter en slik operasjon i seg selv. Kroppen hans er i tillegg tilvendt store endringer i blodtrykk og hormoner. Når svulsten, og det denne medfører av plager plutselig blir fjærnet, vil jeg tro at kroppen "prøver" å opprettholde det høye nivået fra før operasjonen. Slik er kroppens reguleringsmekanismer; den prøve å holde alt stabilt. Slik sett kan en si at de "anfallene" han opplever er kroppens "krampetrekning". Så er det slik at noen av signalstoffene fra binyrene likner de stresshormonene som produseres ved angst. Derfor kan det kanskje forklares at han er i en "ond" sirkel. Regner med at hele "systemet" hans vil roe seg i løpet av noen uker.

Tusen takk for svar!

Mannen min ble utskrevet i går. Han fikk da snakke med kirurgen som opererte ham (for første gang etter operasjonen), som syntes han fort hadde kommet seg etter anfallene. Kirurgen kunne gi ham omtrent de samme svarene som du har gitt oss her.

Det virker som han har kommet seg bra. Svetter ennå litt når han sover, men det er svært lite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...