augustine1365380528 Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Hei! Jeg er en kvinne på snart 34 år, jeg er 172 cm og ca 88 kg. Jeg har astma og har derfor en PEF måler av typen Mini-Wright Peak Flow Meter hjemme. Jeg har fått ganske motstridene beskjed om hvilke verdi jeg bør ligge på, altså hva som er normalt for en frisk person med mine "forutsetninger".Jeg ber derfor om svar på dette. Jeg har også fått beskjed om at jeg har nedsatt lungefunksjon. Hva betyr det? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106936-pef-verdier-og-lungefunksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 PEF-verdier kan variere fra personer med samme kjønn, alder og høyde, men det er regnet ut ca-verdier, og til dine data kan 450 til 460 være et rimelig mål. Det som er viktig med PEF-mlinger, er at de ikke forandrer seg vesentlig.Og ikke minst, at du ikk sammenlikner deg med andre, som nevnt over. En astmatiker vil ha ujevne tall i dårlige peroder, og det betyr at du skal endre medisineringen din. Dette har du kanskje lært av din lege? Det er dette som er meningen med å måle PEF hjemme, nettopp at du kan endre medisineringen i dårlige perioder, ta dobbel dose av inhalasjonssteroidene (den brune eller orange medisinen) til du føler deg bra igjen, og så holde på enda noen uker slik at du er sikker på at bedringen vedvarer. Det finnes masse informasjon om astmaskoler og astmaundervisning, du kan ta kontakt med det sykehuset nærmest deg som har egen lungeavdeling, så vil du sikkert få beskjedom hvor du kan henvende deg for å få mer informasjon. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106936-pef-verdier-og-lungefunksjon/#findComment-629756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 PEF-verdier kan variere fra personer med samme kjønn, alder og høyde, men det er regnet ut ca-verdier, og til dine data kan 450 til 460 være et rimelig mål. Det som er viktig med PEF-mlinger, er at de ikke forandrer seg vesentlig.Og ikke minst, at du ikk sammenlikner deg med andre, som nevnt over. En astmatiker vil ha ujevne tall i dårlige peroder, og det betyr at du skal endre medisineringen din. Dette har du kanskje lært av din lege? Det er dette som er meningen med å måle PEF hjemme, nettopp at du kan endre medisineringen i dårlige perioder, ta dobbel dose av inhalasjonssteroidene (den brune eller orange medisinen) til du føler deg bra igjen, og så holde på enda noen uker slik at du er sikker på at bedringen vedvarer. Det finnes masse informasjon om astmaskoler og astmaundervisning, du kan ta kontakt med det sykehuset nærmest deg som har egen lungeavdeling, så vil du sikkert få beskjedom hvor du kan henvende deg for å få mer informasjon. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106936-pef-verdier-og-lungefunksjon/#findComment-629757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 PEF-verdier kan variere fra personer med samme kjønn, alder og høyde, men det er regnet ut ca-verdier, og til dine data kan 450 til 460 være et rimelig mål. Det som er viktig med PEF-mlinger, er at de ikke forandrer seg vesentlig.Og ikke minst, at du ikk sammenlikner deg med andre, som nevnt over. En astmatiker vil ha ujevne tall i dårlige peroder, og det betyr at du skal endre medisineringen din. Dette har du kanskje lært av din lege? Det er dette som er meningen med å måle PEF hjemme, nettopp at du kan endre medisineringen i dårlige perioder, ta dobbel dose av inhalasjonssteroidene (den brune eller orange medisinen) til du føler deg bra igjen, og så holde på enda noen uker slik at du er sikker på at bedringen vedvarer. Det finnes masse informasjon om astmaskoler og astmaundervisning, du kan ta kontakt med det sykehuset nærmest deg som har egen lungeavdeling, så vil du sikkert få beskjedom hvor du kan henvende deg for å få mer informasjon. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106936-pef-verdier-og-lungefunksjon/#findComment-629758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.