Pia82 Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Hei Jeg har hatt anoreksi, og måtte da på toalettet ganske ofte. Jeg drakk da mye, både vann/lett-brus/te, og trodde dette var grunnen. Nå har jeg nesten normal vekt, men har fortsatt problemer med hyppig vannlating. Jeg drikker ikke mye (en kopp te om morgenen og ellers litt vann), men må likevel på do så ofte at det går ut over livskvaliteten. Tidlig på dagen kan det gå opp til fire timer mellom hvert dobesøk, men utover ettermiddagen og kvelden må jeg på do minst en gang i timen. Dette er svært plagsomt, særlig hvis jeg skal noe, og etter hvert har jeg begynt å tenke sånn på at jeg ikke vil bli trengt at jeg garantert blir det. Det er for eksempel umulig for meg å gå på kino uten å måtte på do minst en gang midt i filmen. Jeg våkner også ca. tre ganger om natten for å gå på do. Jeg har prøvd knipeøvelser og liknende,og jeg har prøvd å nesten ikke drikke noe, men ingenting hjelper noe særlig. Er dette et vanlig problem å ha etter en har hatt alvorlig anoreksi? Er det noe jeg kan gjøre med det? Kan det skyldes noe annet som for eksempel urinveisinfeksjon el.l? Det er som om jeg aldri får tømt blæren for jeg må på do med en gang jeg har vært på do. Det svir ikke når jeg tisser, men av og til er jeg litt sår og det kommer bittelitt blod på dopapiret. (Sikkert bare fordi jeg går på do minst 15 ganger hver dag). Jeg håper dere kan hjelpe meg for nå orker jeg ikke å planlegge livet mitt etter dobesøk lenger! Da jeg hadde anoreksi hadde jeg også problemer med lavt blodsukker (første gang jeg kom til legen hadde jeg 1,5), og jeg føler meg fortsatt litt svimmel i blant. Kan det være at jeg har vent meg til ekstreme ting under anoreksien og at dette ikke har gått vekk enda? Vil det forsvinne? Jeg har opp mot normal vekt nå (BMI på 18) og det er over et år siden jeg begynte å legge på meg igjen så det har i tilfell tatt utrolig lang tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107016-hyppig-vannlating/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Selvfølgelig må en blærekatarr utelukkes først. Ta med en urinprøve til legen din, det tar noen minutter å få svar. En annen årsak kan være at du har såkalt urge-vannlating. Dette skyldes at det er for kraftige signaler til blæremusklene om å trekke seg sammen. Behandling for dette kan være spesielle øvelser der du må tilvenne blæren større volum, ved å lære å slappe av. Legen din vil trolig kunne gi deg er slikt program. Det finnes også en medisin, Detrusitol, som gjør at blære-musklene slapper av. Produsenten sier at medisinen bør brukes fast, men har erfaring med at den godt kan brukes innimellom, f.eks på dager da men skal gjøre aktiviteter der do-besk er vanskelig å planlegge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107016-hyppig-vannlating/#findComment-627377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.