nakkesleng1365380529 Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 For 14 måneder siden ble jeg utsatt for en skade i nakken ved at jeg ble slengt opp og bakover slik at jeg landet på nakkens venstre side som førte til en kraftig knekk. Etter noen timer fikk jeg voldsomme smerter i nakken og jeg stivnet slik at jeg ikke klarte å dreie hodet i noen retning.Fikk også nedsatt kraft i venstre arm med smerter som strålte fra nakken og ned i fingrene. Har vært på røntgen og MR-undersøkelse uten at det ble påvist noen skade. Jeg var etter skaden sykemeldt i over 2 måneder, i denne tiden fikk jeg fysikalsk behandling og ble noe bedre. Etterhvert ble jeg plaget av vedvarende hodepine og kvalme. 6 måneder etter skaden fikk jeg akutt problem med hode og nakke, våknet en morgen med ekstremt kraftig hodepine, nakkestivhet, svimmelhet, taleproblemer og kvalme med oppkast. Ble også ekstremt trøtt og sov i flere døgn. Ble etter dette igjen sykemeldt med mer fysikalsk behandling, og jeg begynte å trene styrke. Jeg hadde svekket muskulatur på venstre siden av nakken og øvre del av rygg. Treninga har hjulpet meg mye og jeg unngår å stivne. Men jeg har fremdeles store problemer med vedvarende hodepine. Jeg er nå igjen sykemeldt da jeg igjen har fått akutt problem med nakke og hode i form av smerter, svimmelhet, trøtthet og kvalme og oppkast. Smertene er sterkest der jeg fikk nakkeskaden. En lege mener at jeg har fått en nakkeslengskade og at problemene slik jeg har beskrevet vil vende tilbake og at jeg har fått en svakhet i nakken. En annen lege, fastlegen, er ikke så villig til å sette hode- og nakkeproblemene mine i sammenheng med skaden etter fallet. Har aldri hatt liknende problemer tidligere. Jeg ønsker med dette et svar med en vurdering av mine symptomer. Jeg har ikke vært til noen spesialist for videre utredning, burde jeg det? Jeg er 30 år, vernepleier og ellers frisk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107322-nakkeskade/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Ettermin mening bør du utredes videre. Har selv god erfaring med å la en manuell terapeut gjennomføre en grundig sjekk. Negativ MR-svar KAN noen ganger skyldes at riktig nivå ikke er undersøkt; slik du beskriver smerten er det overgang nakke-brystregion som er skadet. Skaden kan teoretisk sitte under der bildene er tatt. For ordens skyld bør et bilde av hjernen også vurderes; sideveis sleng kan gi skader som på sikt KAN gi lett hodepine, kvalme og konsentrasjonsvansker. Prøv å ha en god kommunikasjon med fastlegen din; fremhev at det er velværet/smertene dine som ønskes bedret, ikke evt. forsikrings-penger eller ønske om sykemelding/uføretrygd e.l 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107322-nakkeskade/#findComment-632081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ton1234 Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Ettermin mening bør du utredes videre. Har selv god erfaring med å la en manuell terapeut gjennomføre en grundig sjekk. Negativ MR-svar KAN noen ganger skyldes at riktig nivå ikke er undersøkt; slik du beskriver smerten er det overgang nakke-brystregion som er skadet. Skaden kan teoretisk sitte under der bildene er tatt. For ordens skyld bør et bilde av hjernen også vurderes; sideveis sleng kan gi skader som på sikt KAN gi lett hodepine, kvalme og konsentrasjonsvansker. Prøv å ha en god kommunikasjon med fastlegen din; fremhev at det er velværet/smertene dine som ønskes bedret, ikke evt. forsikrings-penger eller ønske om sykemelding/uføretrygd e.l Hei, Min kone hadde en mopedulykke i 1987 hvor hun slo hodet sideveis mot fortauskanten. Fikk heldigvis en ryggsekk i mellom. Hun hadde etter dette lignende symptomer som du beskriver. Situasjonen med smerter i hodet og etterhvert nakke, rygg, skuldre og armer ble bare verre og verre. Kvalme oppkast og uvelhet ved kjøring. De siste 3 - 4 år mer eller mindre konstant med lysømfiendlighet, tinitus og konstant trykk i hodet. MR-scanning på Ullevål Sykehus i 97/98 viste ingenting annet enn slitasje. Ny scanning på Rikshospitalet i 2002 (selv etter at foreløpig diagnose fra en dr. ved RF-klinikken/Smerteklinikken i Oslo var kjent) viste ikke noe. Vi kom i 1999 i kontakt med RF-klinikken/Smerteklinikken i Oslo. Forsøkte såkalt denervering med radiofrekvens for å ta vekk smerter uten at dette ga varig virkning. I januar i år fikk hun endelig diagnose da hun ble undersøkt av en doktor fra Ulm i Tyskland. Skadde leddbånd mellom nakkehvirvel C1 og C2. Disse leger seg ikke selv. Fører til ustabilitet i selve hodefestet. Hun var nå nærmest konstant sengeliggende. Vi reiste i slutten av mars iår til Buhl i Tyskland hvor hun ble operert og avstivet mellom C0 og C3 med platina-plater og skruer. (De blir der for godt).Dette for egen regning da det ikke dekkes av Rikstrygdeverket. (ca 130.000kr). Hun har en rehabiliteringstid på opptil 2 år foran seg, men har allerede opplevd en bemerkelsesverdig bedring. Tinitus, hodesmerter og trykk er for det meste borte. Ulempen er at bevegelighet, - vridning på hodet sideveis og opp/ned er 50 % redusert. Rikstrygdeverket hevder dette er eksperimentell behandling og det dekkes ikke. Vi opplevde i Tyskland at kirurgen opererer 3 pasienter pr dag. Behandlingen dekkes av Sykekassen i Tyskland. Denne doktoren har holdt på med dette i 20 år og har utviklet eget verktøy som har redusert operasjonstiden. Flere hevder han er verdens beste på dette området. Vi har opplevd et norsk helsevesen som virker totalt uvitende på dette området. Imidlertid så har min kone også det siste året gått til behandling hos manuell terapaut (som spesialisten her henviser deg til) som mener å ha kunnet påvise samme diagnose som den tyske doktoren ga. Saken er at du bør utredes så fort som mulig. Jo lengre du går med smertene dess mer setter de seg. Håper for din del at du ikke har denne diagnosen. Jeg har sjekket reglene her og derfor ikke skrevet navn på leger. Vår E-postadresse er: [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107322-nakkeskade/#findComment-632714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pellesen Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Jeg har selv en whiplashskade etter påkjørsel bakfra i 1990. Ingenting synes på røntgenbilder/CT/MR, men plagene er der like fordømt. Smerter i nakken, stiv nakke, hodepine, strålingssmerter i arm og ben. Tradisjonell lege satte på meg nakkekrave i noen uker samt smertestillende - som virket greit så lenge jeg ikke gjorde noe fysisk. Men jeg ble straks verre etter noe tyngre aktivitet. Jeg dro så til kiropraktor, som konstaterte låsing i øvre del av ryggraden, dro opp disse - og jeg fikk ny nakke! Jeg går fremdeles til jevnlig behandling for å holde situasjonen under kontroll, og må følge opp med trening for å styrke muskelaturen. Skaden har skjedd - og kommer alltid til å være der. Men er absolutt til å leve med. Ta deg en tur til en kiropraktor. Vil de ikke behandle skaden din - kan de sikkert gi deg gode råd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107322-nakkeskade/#findComment-638765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.