Gå til innhold

Hvordan foregår inseminasjoner?


Gjest insemineringsklargjøring

Anbefalte innlegg

Gjest insemineringsklargjøring

Trenger man like mye hormonstimulering som ved prøverørsforsøk? Hvordan foregår prosedyren? Hvor mange ganger kan må få inseminasjon før man blir anbefalt IVF? Tusen takk for hjelpen, og det er fint å få svar fra ALLE som har vært gjennom det. Tusen takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest idagerjeganonym

Jeg har en venninne som lurer på inseminasjon. Mannen er ikke steril, men sædcellene mangler retningsans.

Hvor kan man få utført dette? Hvor lang er ventetiden? Hvor mye koster det? Må man igjennom mye "utredning"?

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest x-woman :)

Hei, jeg har akkurat vært gjennom en inseminasjon, men det gikk gale så jeg skal ha IVF neste gang. ( tror det er vanlig å bare prøve en-to ganger ).Ved inseminasjon så stimuleres kvinnen med sprøyter som heter puregon som skal taes i ca 12 dgr hvis jeg husker riktig. Underveis blir du kontrollert med ultralyd for å se hvordan folliklene dine utvikler seg. Du skal ha eller to follikler som skal være på ca18mm før man kan sette i gang med inseminasjonen.

Når du får beskjed om at folliklene er store nok skal du sette en eggløsnings-sprøyte og 48timer etterpå skal mannen din ha levert sæd og den blir ført opp i livmoren din.Etterpå brukte jeg noen vaginale kapsler som skulle hjelpe egget til å feste seg.

Det er lettere å få komme til til inseminasjon p.g.a at det er enklere prosedyrer.Men man må ha vært til utredning først, og alt må være klart.

Når det gjelder pris så er det mye rimeligere. Det ble ikke så mye rimeligere for meg ( ca.6000 + lege timene ), men det var fordi jeg trengte mer stimulering enn vanlig. De regner 3000kr for å være vanlig.

Ved inseminasjon slipper man å nedreguleres ved spray slik at man slipper unna litt hormoner og det kommer godt med for man blir ganske " på styr" med de andre man må ta.

Hvis legen din mener at din situasjon er såpass grei at det er verdt å prøve inseminasjon istedenfor IVF så ville jeg gjort det. Sjansen er mindre enn ved IVF men prosedyren er ikke så omfattende.

Jeg ønsker deg lykke til, og er det noe mer du lurer på er det bare å spørre fra en "fersk" èn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som lurer på inseminasjon. Mannen er ikke steril, men sædcellene mangler retningsans.

Hvor kan man få utført dette? Hvor lang er ventetiden? Hvor mye koster det? Må man igjennom mye "utredning"?

Veldig takknemlig for svar!

Heisann du kan jo se på svaret jeg har skrevet over også. Men hvis ikke veninnen din og mannen har vært til utredning så må de det før de kan sette i gang.

Hvis de ønsker å bruke en privat klinikk er det kortere ventetid og det er faktisk ikke så veldig dyrere har jeg sett. Ellers bruker dere det sykehuset som er nærmest der dere bor eller der dere er villig til å reise. ( man kan jo sjekke ventetiden rundt om kring nå :), såå ) .

I bergen er det ca 3mnd ventetid for behandling av IVF, men det vil nok være litt mindre med inseminasjon.

Det tar desverre littlengre tid om man ikke har vært hos en spesialist. Hvor lang tid er vanskelig å si, men det er vel ikke uvanlig med to-tre mnd ihvertfall. Men det finnes jo private klinikker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som lurer på inseminasjon. Mannen er ikke steril, men sædcellene mangler retningsans.

Hvor kan man få utført dette? Hvor lang er ventetiden? Hvor mye koster det? Må man igjennom mye "utredning"?

Veldig takknemlig for svar!

Jeg ville bare legge til at hvis man allerede vet hva som er i veien og man vet at det kan løses enkelt med inseminasjon, slik som det virker i veninnen din sitt tilfelle, så tror jeg det ikke skal så mye utredning og venting til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idagerjeganonym

Heisann du kan jo se på svaret jeg har skrevet over også. Men hvis ikke veninnen din og mannen har vært til utredning så må de det før de kan sette i gang.

Hvis de ønsker å bruke en privat klinikk er det kortere ventetid og det er faktisk ikke så veldig dyrere har jeg sett. Ellers bruker dere det sykehuset som er nærmest der dere bor eller der dere er villig til å reise. ( man kan jo sjekke ventetiden rundt om kring nå :), såå ) .

I bergen er det ca 3mnd ventetid for behandling av IVF, men det vil nok være litt mindre med inseminasjon.

Det tar desverre littlengre tid om man ikke har vært hos en spesialist. Hvor lang tid er vanskelig å si, men det er vel ikke uvanlig med to-tre mnd ihvertfall. Men det finnes jo private klinikker....

Men prøverør er det vel ennå 2 års ventetid på? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men prøverør er det vel ennå 2 års ventetid på? Eller?

2 års ventetid? det har ikke jeg hørt noe om. I Bergen er det ca 3mnd. etter utredning. 2 år var nå veldig mye....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men prøverør er det vel ennå 2 års ventetid på? Eller?

Det var mye lengre køer før den høye egenandelen kom. Da var 18-20 mnd ikke uvanlig for ICSI, tror rundt 12 mnd var vanlig for IVF. Det er mange som har trukket seg fra køen på grunn av egenandelen så køene har blitt mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...