Gå til innhold

Grove celleforandringer


Miromurr

Anbefalte innlegg

Usj...

På 6 ukers kontrollen etter fødsel, tok legen celleprøve som viste seg å ha moderate celleforandringer. Jeg ble henvist til sykehusets poliklinikk for nærmere undersøkelse. Der foretok de en konisering (?) Prøvene fra denne viste at jeg hadde grove celleforandringer. Skal til ny undersøkelse i desember.

Celleforandringer kan etter det jeg har forstått komme og gå?

Men når det er konstantert grove celleforandringer er det kun fjerning som er forsvarlig?

Kan man si noe om at når det har kommet så langt som til grove forandringer så har man en prosentvis større risiko for at det skal utvikle seg til kreft?

Hvor mye kan man egentlig drive å fjerne fra livmortappen, før det blir vanskelig/umulig å gjennomføre et svangerskap?

Prøver å si til meg selv at det sikkert går greit... Men det er ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usj...

På 6 ukers kontrollen etter fødsel, tok legen celleprøve som viste seg å ha moderate celleforandringer. Jeg ble henvist til sykehusets poliklinikk for nærmere undersøkelse. Der foretok de en konisering (?) Prøvene fra denne viste at jeg hadde grove celleforandringer. Skal til ny undersøkelse i desember.

Celleforandringer kan etter det jeg har forstått komme og gå?

Men når det er konstantert grove celleforandringer er det kun fjerning som er forsvarlig?

Kan man si noe om at når det har kommet så langt som til grove forandringer så har man en prosentvis større risiko for at det skal utvikle seg til kreft?

Hvor mye kan man egentlig drive å fjerne fra livmortappen, før det blir vanskelig/umulig å gjennomføre et svangerskap?

Prøver å si til meg selv at det sikkert går greit... Men det er ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er sannsynligvis en konisering du skal til, sist var det nok bare vevsprøve som ble tatt.

Vevsforandringer hvor det anses å være en risiko for videre utvikling til kreft betegnes som dysplasi. I ca 10% av tilfellene vil dysplasi over en årrekke (mer enn 10 år?) kunne utvikle seg til kreft. For å hindre det vil man foreta en liten operasjon hvor man fjerner den ytterste del av livmorhalsen (konisering). Det vil ikke medføre forandringer i menstruasjoner eller mulighet for graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er sannsynligvis en konisering du skal til, sist var det nok bare vevsprøve som ble tatt.

Vevsforandringer hvor det anses å være en risiko for videre utvikling til kreft betegnes som dysplasi. I ca 10% av tilfellene vil dysplasi over en årrekke (mer enn 10 år?) kunne utvikle seg til kreft. For å hindre det vil man foreta en liten operasjon hvor man fjerner den ytterste del av livmorhalsen (konisering). Det vil ikke medføre forandringer i menstruasjoner eller mulighet for graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...