Gå til innhold

Må man ta vitamintilskudd som gravid?


ronja røverdatter

Anbefalte innlegg

ronja røverdatter

Jeg tok vitamineraler som kapsler kjøpt i helsekostbutikk tidligere i svangerskapet. Men så fikk jeg ganske store problemer med treg avføring/forstoppelse, og fikk beskjed om å slutte med kapslene siden det var jern i dem. Har derfor ikke tatt noe tilskudd på ca. 1 måned.

Spiser ganske sunt og variert: grovt brød, kornblandinger, youghurt, oster, sk.melk, kjøtt, fisk, grønnsaker og mye frukt m.m.

Bør jeg likevel begynne å ta vitamineraler igjen? Er det noen spesielle "stoffer" som er ekstra viktige?

Så lenge legen ikke har sagt noe om at jeg mangler jern, behøver jeg vel ikke å ta det? (Det er ikke noen spes. prøver som må tas?) Magen har blitt bedre nå, derfor har jeg liten lyst til å begynne å ta jern igjen.

Jeg er i uke 22, hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ronja røverdatter

Jeg tok vitamineraler som kapsler kjøpt i helsekostbutikk tidligere i svangerskapet. Men så fikk jeg ganske store problemer med treg avføring/forstoppelse, og fikk beskjed om å slutte med kapslene siden det var jern i dem. Har derfor ikke tatt noe tilskudd på ca. 1 måned.

Spiser ganske sunt og variert: grovt brød, kornblandinger, youghurt, oster, sk.melk, kjøtt, fisk, grønnsaker og mye frukt m.m.

Bør jeg likevel begynne å ta vitamineraler igjen? Er det noen spesielle "stoffer" som er ekstra viktige?

Så lenge legen ikke har sagt noe om at jeg mangler jern, behøver jeg vel ikke å ta det? (Det er ikke noen spes. prøver som må tas?) Magen har blitt bedre nå, derfor har jeg liten lyst til å begynne å ta jern igjen.

Jeg er i uke 22, hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta en blodprøve for å få sjekket jernlagrene dine - blodprosenten er ikke nok! Min blodprosent har vært kjempefin begge svangerskap mens jernlagrene har vært bunnskrapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta en blodprøve for å få sjekket jernlagrene dine - blodprosenten er ikke nok! Min blodprosent har vært kjempefin begge svangerskap mens jernlagrene har vært bunnskrapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Om din blodprosent är bra så behöver du inte äta järntabletter. Fråga din doktor nästa gång om de kan ta om provet försäkerhets skull. Det värkar som du äter vanlig sund kost och då får du i dig de vitaminer som du behöver. Tänk på att det behövs lite extra vitaminer och järn när man är gravid. Järnrik kost är; kött, ärtor,brunost och bröd. C-vitamin, som finns i frukt, grönsaker och rotfrukter, förbättrar järnupptaget medan te och kli kan försämra det. Extra tillskott av folsyra rekomenderas. Om blodprosenten sjunker , så finns det andra järntabletter som du kan prova. Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...