Gå til innhold

Hva betyr denne diagnosen?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke navn i dag
Skrevet

Når du er dypt inne i en psykose med vrangforestillinger og er paranoid. I tillegg svært aggressiv.

Hva betyr det for noe?

Jeg skrev for litt siden her inne om min mor og spurte om schizofreni fordi det var det jeg trodde hun led av.

Nå har jeg spurt min far hva som egentlig ble diagnosen hennes og dette var svaret jeg fikk.

Men hva betyr det?

Blir man bra igjen av sånt?

Diagnosen fikk hun for mange år siden da jeg var barn. Hun ble tvangsinnlagt og medisinert i bøtter og spann. Etterhvert kom hun hjem igjen, men det går jo slett ikke bra, har aldri gjort det heller.

Hun drikker en god del alkohol og jeg vet ike hva slags medisiner hun tar.

Det jeg lurer på er vel egentlig hva den diagnosen hun fikk den gangen innebærer?

Og om hun - som hun selv hevder - er helt bra igjen nå?

Gjest Stjernemor
Skrevet

Det virker jo ikke som om hun fungerer tilfredsstillende (for seg selv eller for familien) utifra det du forteller. Så BRA er hun nok ikke.

Psykose med vrangforestillinger og paranoide trekk har det vært skrevet mye om her før. Noen kan ha bare en slik episode, for andre kan det bli tilbakevendende episoder og for enkelte ganske kronisk. Hvis jeg husker rett. (Ta et søk kanskje?)

Tror at å finne korrekt medisin eller en kombinasjon av medisiner er det viktigste i slike tilfeller. Og å sørge for at pasienten tar medisinen.

Kan du ikke ta en telefon til legen hennes da. Som barn av pasienten må du vel ha lov til å være bekymret. Si som sant er at du føler du ikke får nok opplysninger av din far. At han kanskje ikke skjønner det bra nok til å videreformidle.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Det virker jo ikke som om hun fungerer tilfredsstillende (for seg selv eller for familien) utifra det du forteller. Så BRA er hun nok ikke.

Psykose med vrangforestillinger og paranoide trekk har det vært skrevet mye om her før. Noen kan ha bare en slik episode, for andre kan det bli tilbakevendende episoder og for enkelte ganske kronisk. Hvis jeg husker rett. (Ta et søk kanskje?)

Tror at å finne korrekt medisin eller en kombinasjon av medisiner er det viktigste i slike tilfeller. Og å sørge for at pasienten tar medisinen.

Kan du ikke ta en telefon til legen hennes da. Som barn av pasienten må du vel ha lov til å være bekymret. Si som sant er at du føler du ikke får nok opplysninger av din far. At han kanskje ikke skjønner det bra nok til å videreformidle.

Min mor og min far er skilte og har ingen kontakt med hverandre, så hun er helt alene.

Problemet med å spørre legen hennes er at for det første så vet jeg ikke hvilken lege hun går til - hun bytter lege i ett kjør. For det andre så virker hun nokså normal for de som bare treffer henne i et kort tidsrom en gang imellom. Men for meg som står litt nærmere så ser jeg jo at hun er helt utafor.

Men hun mener selv at hun er totalt i orden og det ikke feiler henne noenting, det er resten av verden det er noe alvorlig galt med. Men jeg har skjønt at hun ser og hører mye rart som ikke skjer i virkeligheten og det skal ingenting til før hun kommer alvorlig ut av balanse.

Men tusen takk for at du svarte!

Gjest CatePus
Skrevet

Denne linken var veldig bra. Tusen takk skal du ha!

Bare hyggelig å kunne hjelpe! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...