Gå til innhold

God og gammel gåte, men kanskje ikke så enkel likevel?

Anbefalte innlegg

petter smart

Tre turister var på tur og bodde noen dager hos en bonde. Da de skulle reise, spurte de ham hvor mye han skulle ha for oppholdet. Bonden skulle ha 30 kroner, altså 10 kroner fra dem hver. Det fikk han, og så reiste turistene videre.

I ettertid kom bonden til å tenke på at 30 kroner kanskje var i meste laget, og derfor sendte han gårdsgutten Nils etter turistene med 5 kroner som de skulle få igjen. Men Nils var en slu fyr - han tenkte som så: Hvis han beholdt to av de fem kronene, ble det sikkert ikke merket. Og så gav han hver av turistene 1 krone.

Hver turist har nå betalt 9 kroner til bonden. 3 x 9 kroner = 27 kroner. Gårdsgutten har 2 kroner, og det blir tilsammen 29 kroner. Men hvor i all verden er den siste kronen?

Fortsetter under...

Bonden fikk 30 kr.

Han gav 5 til gårdsgutten som skulle gi de tilbake til gjestene.

Bonden har nå 25 kr.

Gårdsgutten tar to kroner selv, og gir de tre turistene én hver.

Bonden har nå 25, gårdsgutten har 2 og turistene har tilsammen 3.

25+2+3 = 30 til sammen.

Prøvde å diskutere meg fram til svaret men jeg la svaret under feil gåte. Prøver igjen:

Har vært borti denne før, men da handlet det noe om prisen på en flaske med og uten kork eller noe slikt.

Mener å huske at det var et enkelt og oppklarende svar, men hva var det???

Uansett; 25 kr. (som bonden beholdt) :3 = 8,33. Ved å få tilbake 1 krone hver blir det 9,33. Dermed har de betalt tilsammen 27,99. Med gårdsguttens 2 kroner går det jo nesten i hop.

Likevel skjønner jeg det ikke....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...