Gå til innhold

Til lege

Anbefalte innlegg

Kjære girly. Stoffskifteprøvene dine er normale.fT4 ligger i nedre normalområdet.TSH som er den mest sensitive prøven er normal.Det er riktig at man ved lavt stoffskifte har lett for å legge på seg.Tabletter får man primært nåpr prøvene viser lavt stoffskifte.Hvis pasienten ligger i nedre normalområdet,men har klare symptomer på lavt stoffskifte,kan også medisiner(Thyroxin-Na)vurderes.Blodprosenten din er normal.Lav blodprosent gir gjerne slapphet.Symptomene du nevner kan peke i retning av et lavt stoffskifte.

Takk for svar jeg fikk der av deg. Så dette vil si at jeg har lavt stoffskifte? Ville du ha gidd ein pasient som var normalvektig slike tablettar?

Siden jeg spiser utrolig lite? Vil desse tablettene hjelpe slika t jeg kan spise mer uten å legge på meg? Håper på svar. Ut fra prøvene, kan du se om jeg har lavt stoffskifte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10782-til-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære girly. Stoffskifteprøvene dine er normale.fT4 ligger i nedre normalområdet.TSH som er den mest sensitive prøven er normal.Det er riktig at man ved lavt stoffskifte har lett for å legge på seg.Tabletter får man primært nåpr prøvene viser lavt stoffskifte.Hvis pasienten ligger i nedre normalområdet,men har klare symptomer på lavt stoffskifte,kan også medisiner(Thyroxin-Na)vurderes.Blodprosenten din er normal.Lav blodprosent gir gjerne slapphet.Symptomene du nevner kan peke i retning av et lavt stoffskifte.

Takk for svar jeg fikk der av deg. Så dette vil si at jeg har lavt stoffskifte? Ville du ha gidd ein pasient som var normalvektig slike tablettar?

Siden jeg spiser utrolig lite? Vil desse tablettene hjelpe slika t jeg kan spise mer uten å legge på meg? Håper på svar. Ut fra prøvene, kan du se om jeg har lavt stoffskifte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10782-til-lege/#findComment-55611
Del på andre sider

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til girly

Hvis stoffskifteverdiene ligger innenfor normalområdet har du pr. definisjon ikke lavt stoffskifte. Som nevnt i svaret fra min kollega vil man vurdere thyroxinbehandling utifra en totalvurdering av symptomer i tillegg til de nevnte prøvefunn. Det vil etter min mening være naturlig å kontrollere verdiene dine igjen om noen tid hvis de ligger i nedre del av referanseområdet, f eks om 3-6 mndr.

Ved for høyt stoffskifte vil man kunne gå ned i vekt, men thyroxin brukes ikke som medisin "for å kunne spise mer".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10782-til-lege/#findComment-56014
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...