Gå til innhold

Hvordan hjelpe kompisen min?


dolly duck

Anbefalte innlegg

Jeg har en kompis som sliter med angst og paranoia, det dreie seg i hovedsak for at han er redd for at andre skal drepe ham. I tillegg har han hatt en meget turbulent barndom, han har vært utsatt for omsorgssvikt i og med at foreldrene er alkoholikere. Han sliter også mye psykiske fordi han ikke har selvtillit eller tro på seg selv og tror han aldri blir kvitt problemene sine. Fastlegen hans har visst skrevet ut noen tabletter, jeg antar det er en slags lykkepille eller noe i den dur. Jeg mener han burde gå til psykolog, men ettersom hen er over 18 får han ikke noe av kostnadene dekket, og han har derfor ikke råd til det. Er det mulig å bli frisk av "bare" medikamenter, og i så fall risikerer vel han å bli avhengig? Jeg vil gjerne hjelp ham, og jeg råder ham til å bearbeide problemene sine, men han sier bare at han ikke er sterk nok. Hva kan jeg gjøre for ham? Hva ville du rådet ham til å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg ville, som du, rådet han til å få psykologisk hjelp.

Det koster ikke mer enn 1350 kr per kalenderår. Det er mulig å søke sosialkontoret om dekning av dette beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medikamenter alene er det vel liten tjangs for at hjelper, men kombinert med terapi er det en god behandlingsform.

Stå på! Ikke gi opp, men prøv å få vedkommende til å søke hjelp. Du er en god venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor1365380387

Jeg ville, som du, rådet han til å få psykologisk hjelp.

Det koster ikke mer enn 1350 kr per kalenderår. Det er mulig å søke sosialkontoret om dekning av dette beløpet.

Koster ikke mer en 1350 kr.

Du får nesten det til å høres ut som det er "billig".

Man skal tross alt ha de 1350kr og da håper jeg ikke angsten er pga økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Koster ikke mer en 1350 kr.

Du får nesten det til å høres ut som det er "billig".

Man skal tross alt ha de 1350kr og da håper jeg ikke angsten er pga økonomi.

1350 kroner for ukentlig terapi i et år synes jeg er svært billig.

Det tilsvarer 20 tjuepakninger røyk, eller tre ukers forbruk hos en vanlig røyker.

Hos frisøren koster det over 200 kroner per gang for mindre enn 10 minutters arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor1365380387

1350 kroner for ukentlig terapi i et år synes jeg er svært billig.

Det tilsvarer 20 tjuepakninger røyk, eller tre ukers forbruk hos en vanlig røyker.

Hos frisøren koster det over 200 kroner per gang for mindre enn 10 minutters arbeid.

Ok at din sammenlikning gjør det til å virke billig.

Men dette er en tjeneste som burde værst subsidiert mer slik at man ikke trenger å bekymre seg over hva det koster.

Du skal huske på at man skal da betale 200 kr hver uke til du oppnår 1350kr og det er et stort hugg i budjettet.

Så slipper man å betale resten av året greit nok,men det koster uansett.

Du kan heller ikke sammenlikne dette med frisør/røyk det er noe man kan velge bort.

Trenger man hjelp så skal man ikke måtte velge.

Men uansett så forstår jeg sammenlikningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Ok at din sammenlikning gjør det til å virke billig.

Men dette er en tjeneste som burde værst subsidiert mer slik at man ikke trenger å bekymre seg over hva det koster.

Du skal huske på at man skal da betale 200 kr hver uke til du oppnår 1350kr og det er et stort hugg i budjettet.

Så slipper man å betale resten av året greit nok,men det koster uansett.

Du kan heller ikke sammenlikne dette med frisør/røyk det er noe man kan velge bort.

Trenger man hjelp så skal man ikke måtte velge.

Men uansett så forstår jeg sammenlikningen din.

Alvorlig talt! Hvis det stemmer at ukentlig terapi bare koster 1350 kr for et helt år, er jo det et kjempeflott tilbud til de som trenger det! Og det er jo allerede kraftig subsidiert!

Regnestykket ditt er feil: 1350 : 52 = 25 kr - og det har da alle råd til!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Koster ikke mer en 1350 kr.

Du får nesten det til å høres ut som det er "billig".

Man skal tross alt ha de 1350kr og da håper jeg ikke angsten er pga økonomi.

Det er rart hvordan pasientene selv skiller mellom psykisk og fysisk sykdom når det gjelder å bruke penger på tilfriskning.

Brekker en benet, finnes det vel ingen som vurderer å IKKE gjøre noe med det siden de ikke har råd! Noen ganger må en ta seg råd enten en har det eller ikke. Det løser seg i marsjen.

Å ikke søke hjelp for psykiske problemer fordi en ikke har råd til 1350 kroner er jo temmelig dumt. Lar en problemene utvikle seg for langt, får en ihvertfall garantert større økonomiske problemer etter en tid.

De som virkelig har dårlig råd får også dekket disse 1350 som du må ut med før frikortet hos sosialkontoret.

Og så er det vel slik at det er lett å si at en ikke har råd, når sannheten er at en egentlig ikke tør eller ikke har lyst!

Jeg har en venninne som synes jeg er så heldig som har 'råd til' å bruke alternativ medisin. Det har ikke hun stakkar. Det hun ikke tenker på er at hun røyker, det gjør ikke jeg. Hun bruker hundringser hos frisøren med jevne mellomrom. Det gjør ikke jeg. Hun MÅ ha nye klær selv om de gamle er bra nok i mine øyne. Det slipper jeg å bruke penger på. Hun MÅ ha ei flaske vin eller to hver helg. Det kanj eg greie meg uten, selv om jeg synes det er koselig med et par glass nå og da.

ALLE velger hva de vil bruke det de har av penger på, selv om det er lite.

Jeg kjenner til folk (medpasienter fra DPS) som faktisk lever av sosialhjelp. Må si jeg blir overrasket over hva de tar seg råd til noen ganger. Det gjelder særlig dette med klær som ikke jeg er så opptatt av.

Og DA må det vel være viktigere å spandere noen grunker på sin psykiske helse. For mister du DEN mister du hele livet ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juniregn

Alvorlig talt! Hvis det stemmer at ukentlig terapi bare koster 1350 kr for et helt år, er jo det et kjempeflott tilbud til de som trenger det! Og det er jo allerede kraftig subsidiert!

Regnestykket ditt er feil: 1350 : 52 = 25 kr - og det har da alle råd til!!!!!

DERSOM man får time, ja, hos en psykolog som har refusjonsrett!!! Kjære hr. psykiater og andre - jeg skulle gjerne ha hatt psykologhjelp, men da må jeg vente i 2-3 år på time hos en som jeg får dekket via trygdekontoret! Selv har jeg betalt 250 kroner timen - og det var billig - hos en psykolog som dessverre skulle videreutdanne seg - så nå er jeg alene i verden, igjen.

Jeg har en venninne som er selvmordskandidat, men dessverre, bydelen her i Oslo har enda sykere pasienter de må ta først! De ga henne en liste på ca. hundre psykologer og psykiatere og ba henne ringe rundt selv. Lista er forlengst foreldet for flere av dem, og alle de andre er det lange ventelister hos! SLIK fungerer psykiatrien her i Oslo i hvert fall. Så de 1 350,- - er ingenting mot det uoverstigelige hinderet det er å faktisk få time hos en med refusjonsrett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor1365380387

Alvorlig talt! Hvis det stemmer at ukentlig terapi bare koster 1350 kr for et helt år, er jo det et kjempeflott tilbud til de som trenger det! Og det er jo allerede kraftig subsidiert!

Regnestykket ditt er feil: 1350 : 52 = 25 kr - og det har da alle råd til!!!!!

hver time koster 200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

hver time koster 200 kr.

Ikke hvis det stemmer at en betaler 1300 kr for ukentlig terapi i ett år. Det er jo 52 uker i året....

Hvis du betaler 200 kr pr time hver uke i ett år, blir jo det 10400 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor1365380387

Ikke hvis det stemmer at en betaler 1300 kr for ukentlig terapi i ett år. Det er jo 52 uker i året....

Hvis du betaler 200 kr pr time hver uke i ett år, blir jo det 10400 kr.

Jamenn kjære deg da.

Man betaler 1350 i egenandel og så får man frikort.

Man må da betale 200 kr hver time frem til man har betalt 1350.

Det vil si at hvis du går der hver uke så er det 800 kr ut den første mnd.

Skjønte du det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamenn kjære deg da.

Man betaler 1350 i egenandel og så får man frikort.

Man må da betale 200 kr hver time frem til man har betalt 1350.

Det vil si at hvis du går der hver uke så er det 800 kr ut den første mnd.

Skjønte du det nå?

Har du en økonomi som er såpass sårbar at 800 kr i måneden i 2 måneder er uholdbart så har du antagelig rett på støtte fra sosialkontoret.

Eventuelt kan du høre med trygdekontoret om du har rett på å slippe egenandel pga lav inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lottemor1365380387

Har du en økonomi som er såpass sårbar at 800 kr i måneden i 2 måneder er uholdbart så har du antagelig rett på støtte fra sosialkontoret.

Eventuelt kan du høre med trygdekontoret om du har rett på å slippe egenandel pga lav inntekt.

Takk for info.

Men det er ikke meg dette dreier seg om.

Jeg komenterte bare det at hvis en har angst pga dårlig økonomi så hjelper det jo ikke akuratt at man må betale der også.

Men takk for tipset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamenn kjære deg da.

Man betaler 1350 i egenandel og så får man frikort.

Man må da betale 200 kr hver time frem til man har betalt 1350.

Det vil si at hvis du går der hver uke så er det 800 kr ut den første mnd.

Skjønte du det nå?

Jeg går på en dagavdeling der det er 200 kroner_dagen_til man når egenandelstaket. Jeg søkte sosialkontoret og fikk det dekket. Av det jeg hørte så virket det som om alle de andre gjorde det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor1365380387

Jeg går på en dagavdeling der det er 200 kroner_dagen_til man når egenandelstaket. Jeg søkte sosialkontoret og fikk det dekket. Av det jeg hørte så virket det som om alle de andre gjorde det også.

Det er jo kjempe fint at det fungerte slik for deg.

Jeg bare synes at en slik tjeneste ikke skal koste mer en feks en første gangs sum.

Det er livsnødvendig for noen og jeg vet det er en del som ikke benytter seg av det for de har ikke råd.

Men hva vet jeg,mulig de får dekt det.

Det er kanskje ikke mange som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempe fint at det fungerte slik for deg.

Jeg bare synes at en slik tjeneste ikke skal koste mer en feks en første gangs sum.

Det er livsnødvendig for noen og jeg vet det er en del som ikke benytter seg av det for de har ikke råd.

Men hva vet jeg,mulig de får dekt det.

Det er kanskje ikke mange som vet.

Jeg er forsåvidt enig med deg. Det er jo ikke samme praksis på alle sosialkontorer rundt omkring. Det var ei som fortalte at ei fra sosialkontoret sa til henne at hun ikke fikk hjelp, og hun hadde ikke søkt om støtte engang. Her er de kjempegreie og hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jamenn kjære deg da.

Man betaler 1350 i egenandel og så får man frikort.

Man må da betale 200 kr hver time frem til man har betalt 1350.

Det vil si at hvis du går der hver uke så er det 800 kr ut den første mnd.

Skjønte du det nå?

Ja, jeg skjønner hva du mener. Men poenget mitt var at om en trenger ukentlig terapi i et helt år, så blir gjennomsnittstimen veldig billig (25 kr) hvis en ser hele året under ett.

Og, ja, du må ut med 800 kr første måneden. Andre måneden vil du da betale to fulle timer (200 kr + 200 kr) - så vil tredje time koste 150 kr - og deretter er det gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...