Gjest Forsiktig.... Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Takk for siste svar, Har imidlertid mer jeg må spørre om ang Hepatitt.. Letere å spørre her man er anonym enn min lege.Dette er for meg et veldig vanskelig tema å ta opp med han. Men har nå fortalt ham om denne mannlige vennen min med Hepatitt B. Kort fortalt: Har kjent han noen måneder, han har vært en misbruker av illegale rusmidler som Amfetamin og Kokain (trolig også litt Extacy).Ikke i sprøyte form og heller ikke mye..ikke så mye at det syntes,som han sier.. Han har og fortalt at han har solgt slike stoffer og har sonet ca 8 mnd for dette. Har vært ute av miljøet og ikke brukt noen stoffer på over 2 år. Han har hatt Hepatitt B ca 3 år sier han. Dette ble han smittet med av en tidligere kjæreste som brukte sprøyter, som han sier han ikke var klar over.. Jeg er naturlig skeptisk til hva han forteller,men jeg skal sjekke alt ut og sørge for at jeg selv ikke blir smittet med noe i hvert fall. Han er nå i ferd med å ta en høyskole utdannelse og er har vært under et behandlings opplegg det siste året. Han har hele tiden vært ærlig i forhold til meg, tror jeg da. Men han sa jo ikke alt dette de første gangene vi snakket sammen. Sikkert ikke enkelt sett fra hans ståsted heller. Folk dømmer og fordømmer. Jeg har jo vært slik selv egentlig vet svært lite om narkotika. OG jeg er vel i utgangspunktet og skeptisk til hva han sier, om jeg kan stole på hans ord. Men har man noe valg? Vi har ikke hatt noe fysisk forhold på denne tiden, kun en klem og noen små kyss. Han er faktisk ganske så mange år yngre enn meg, men jeg tror faktisk vi kan få et fint forhold. Om det enn bare blir som elskere,det vil tiden vise. MEN å ha ham som en elsker er ikke noe man bare gjør for en natt sånn sett. I og med denne smitte faren må jeg ta alle forholdsregler! Om jeg ikke er sikkert på hva som er farlig her vil jeg aldri kunne slappe av i hans nærhet. Vi har et nært forhold som jeg faktisk tror kan bli veldig bra. Sist jeg sendte inn spørsmål var det vedr Hepatitt B. Hans form er som han sier en som ikke kan smitte partnere, siden den er rolig "kapslet"inn. Har visstnok hatt 2 forhold siste 3 år og ingen av de er smittet til tross for ubeskyttet sex. DET VANSKELIGE nå er: han fikk nylig beskjed om at han har fått Hepatitt C også ! Ble forståelig nok veldig nedtrykt av det. Men vi har nå funnet ut at vi allikevel skal forsøke utvikle et forhold over tid. Dette innebærer selvfølgelig også sex. Jeg har da noen spørsmål som jeg inderlig håper legen kan forklare meg grundig: Fakta her er da: Han har Hepatitt B og C, jeg er frisk og skal ta 1.vaksine mot Hepatitt B tirsdag 10 juni Dette er ikke en mann jeg møter daglig, kun møtt han noen ganger men vi planlegger å møtes en helg snart.trolig 20-22 juni. Samt en dag neste uke kanskje. *Kan det være mulig å få Hepatitt C via seksuell smitte? (ubeskyttet sex, uten kondom) som han sier han har fått dette på...Men det var jo B til å begynne med og ble senere C. Er dette vanlig at det kan gå fra B til C ?? *Han sier han kan få behandling for Hep C,Interferon behandling,som er ganske tøff for kroppen. Han vil ikke ta den ennå. Virker så sunn og frisk, ser ikke ut som det feiler han EN ting!!Han har heller aldri følt seg syk sier han ! Etter hva jeg har lest kan han leve et helt greit liv med dette, ikke sikkert han vil bli syk på noe vis. Vet om skrumplever og lever kreft,men det er mer sjelden.Dessuten kan lever transplanteres. *Jeg skal vaksinere meg mot Hepatitt B til uken. Dette er jo 3 vaksiner over ca 6 mnds tid. Har en auto immun sykdom, men har sjekket ut med mine leger at dette er ufarlig vaksine for meg. *NÅR er jeg sikkert på å ikke bli smittet? Da mener jeg først: er det trygt nok å kysse? Ha sex med kondom? SMITTER DET FRA KROPPS VÆSKER SOM SPYTT (kyss),SEKRET FRA PENSIS?? *Bør jeg ta blodprøver underveis i vaksinasjons programmet for å vite at jeg har blitt fullt beskyttet, eller immun kan vel kalle det? *Når kan man ha sex uten kondom ? Etter 1. eller 2. vaksine eller 3... eller kskj aldri? *Hep C smitter etter hva jeg vet KUN VIA BLOD?.er det korrekt? Men her er det jo og B varianten å tenke på... Det er faktisk MYE å tenke på for meg som egentlig er veldig redd alt slikt som dette. Men nå klarer jeg ikke vende ryggen til han eller hva jeg tror kan bli et veldig fint forhold. På forhånd tusen takk for svar ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107939-hepatitt-og-smitte-fare/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til! Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Sjekk www.hepatitisforeningen.dk og du vil finne svarene du søker. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107939-hepatitt-og-smitte-fare/#findComment-635992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisz Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hepatitt B og C er to ulike virus. Det finnes vaksine mot hepatitt B, men ikke C. Hepatitt C kan også smitte via seksuell kontakt, så selv om du får hepatitt B-vaksine bør dere alltid bruke kondom for å unngå smitte av hepatitt C. Hepatitt B kan ikke gå over til hepatitt C. Det er to ulike virus. Selv om han er kronisk bærer av hepatitt B, betyr ikke dette at han ikke kan smitte andre. Smitterisikoen er der selv om han har kronisk form. En lever kan som du sier transplanteres, men dette er en langvarig prosess, og man kan ikke garantere at man får ny lever. Mange faktorer spiller inn her. Interferonbehandling gir ofte tilbakefall etter endt behandling. Lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107939-hepatitt-og-smitte-fare/#findComment-636038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
villrede2 Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Hepatitt B og C er to ulike virus. Det finnes vaksine mot hepatitt B, men ikke C. Hepatitt C kan også smitte via seksuell kontakt, så selv om du får hepatitt B-vaksine bør dere alltid bruke kondom for å unngå smitte av hepatitt C. Hepatitt B kan ikke gå over til hepatitt C. Det er to ulike virus. Selv om han er kronisk bærer av hepatitt B, betyr ikke dette at han ikke kan smitte andre. Smitterisikoen er der selv om han har kronisk form. En lever kan som du sier transplanteres, men dette er en langvarig prosess, og man kan ikke garantere at man får ny lever. Mange faktorer spiller inn her. Interferonbehandling gir ofte tilbakefall etter endt behandling. Lykke til:-) Liz....TUSEN TAKK for ditt svar,- og lykke til kan jeg VIRKELIG trenge...jeg er redd,,,veldig, men dette er bare noe jeg MÅ gjennom uansertt vennen,,,kjemi og kjærlighet.. Klem fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107939-hepatitt-og-smitte-fare/#findComment-636145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
villrede2 Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Hepatitt B og C er to ulike virus. Det finnes vaksine mot hepatitt B, men ikke C. Hepatitt C kan også smitte via seksuell kontakt, så selv om du får hepatitt B-vaksine bør dere alltid bruke kondom for å unngå smitte av hepatitt C. Hepatitt B kan ikke gå over til hepatitt C. Det er to ulike virus. Selv om han er kronisk bærer av hepatitt B, betyr ikke dette at han ikke kan smitte andre. Smitterisikoen er der selv om han har kronisk form. En lever kan som du sier transplanteres, men dette er en langvarig prosess, og man kan ikke garantere at man får ny lever. Mange faktorer spiller inn her. Interferonbehandling gir ofte tilbakefall etter endt behandling. Lykke til:-) Takk....føles kskj farligere enn det er dette? jeg har ingen erfaring med hverken hepatitt eller rusmidler,han er en annen generasjon og ser vel litt anderledes på slikt.Men han har kommet på rett vei, jeg ønsker ikke kutte han ut heller,ønsker bare vi skal få det bra sammen på alle måter. Er det farlig å kysse når man har Hepatitt B ? jeg skal vaksinere meg til uken.men når er det trygt nok å kysse liksom...føler meg virkelig helt i villrede her...ønsker liksom ikke å dø heller for å etabelere et forhold. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107939-hepatitt-og-smitte-fare/#findComment-636767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Det var mange spørsmål om et komplisert forhold. Noe kan jeg svare på men ikke alt. Hepatitt C smitter meget sjelden med sex. Men det er beskrevet og det er ikke mulig å utelukke at slikt kan skje. Det går an å sjekke om han har mye eller lite virus i kroppen, og overføringsfaren er til en stor grad korrelert med mengde virus. Slike undersøkelser utføres ved de fleste viruslaboratorier. Hepatitt B og C er to forskjellige virus, slik at det er ikke mulig at "hepeatitt B går over til hepatitt C eller omvendt" Når det gjelder hepatitt B så kan det smitte ved kyss eller andre nærkontroll uten at man skal ha sex. I familier f. eks. sprer det ofte uten sex. Når det gjelder vaksinasjon, er det helt riktig at det er tre vaksiner som utgjør fullvaksinasjon. Jeg tror at siden du har en autoimmunsykdom så fungerer ikke ditt immunsystem 100% normalt. Det er derfor meget nyttig å kontrollere at du virkelig produserer beskyttende antistoffer etter vaksinasjon. Det kan sjekkes i en vanlig blodprøve. Hvor fort du kan være sikker? Når du har dannet antistoffer. Ca 95% av de vaksinerte har antistoffer etterfullvaksinering. Kanskje 60-70% har etter to vaksinedoser men det er kanskje noe mer usikkert i ditt tilfelle. Er du beskyttet kan du ha sex uten kondom, med de små forbehold jeg nevnte for hepatitt C. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107939-hepatitt-og-smitte-fare/#findComment-636880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest villrede2..vettskremt Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Det var mange spørsmål om et komplisert forhold. Noe kan jeg svare på men ikke alt. Hepatitt C smitter meget sjelden med sex. Men det er beskrevet og det er ikke mulig å utelukke at slikt kan skje. Det går an å sjekke om han har mye eller lite virus i kroppen, og overføringsfaren er til en stor grad korrelert med mengde virus. Slike undersøkelser utføres ved de fleste viruslaboratorier. Hepatitt B og C er to forskjellige virus, slik at det er ikke mulig at "hepeatitt B går over til hepatitt C eller omvendt" Når det gjelder hepatitt B så kan det smitte ved kyss eller andre nærkontroll uten at man skal ha sex. I familier f. eks. sprer det ofte uten sex. Når det gjelder vaksinasjon, er det helt riktig at det er tre vaksiner som utgjør fullvaksinasjon. Jeg tror at siden du har en autoimmunsykdom så fungerer ikke ditt immunsystem 100% normalt. Det er derfor meget nyttig å kontrollere at du virkelig produserer beskyttende antistoffer etter vaksinasjon. Det kan sjekkes i en vanlig blodprøve. Hvor fort du kan være sikker? Når du har dannet antistoffer. Ca 95% av de vaksinerte har antistoffer etterfullvaksinering. Kanskje 60-70% har etter to vaksinedoser men det er kanskje noe mer usikkert i ditt tilfelle. Er du beskyttet kan du ha sex uten kondom, med de små forbehold jeg nevnte for hepatitt C. Okay tusen takk! Min konklusjon er da at han MÅ ha hatt C varianten hele tiden.kskj ikke vært klar over det,eller så snakker han ikke sant. Dette høres helt forferdelig ut.Jeg kan ikke forestille meg å få en slik sykdom,må vel nesten føles som å ha "pest"?Dette vet jeg virkelig ikke om jeg ønsker å gå inn i,må ihvertfall overveies veldig nøye. Ønsker ikke å ende opp med denne sykdommen selv. Om noen har flere synspunkter eller råd er jeg takknemlig... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107939-hepatitt-og-smitte-fare/#findComment-636897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skremt av sånne som deg!!! Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Hepatitt B og C er to ulike virus. Det finnes vaksine mot hepatitt B, men ikke C. Hepatitt C kan også smitte via seksuell kontakt, så selv om du får hepatitt B-vaksine bør dere alltid bruke kondom for å unngå smitte av hepatitt C. Hepatitt B kan ikke gå over til hepatitt C. Det er to ulike virus. Selv om han er kronisk bærer av hepatitt B, betyr ikke dette at han ikke kan smitte andre. Smitterisikoen er der selv om han har kronisk form. En lever kan som du sier transplanteres, men dette er en langvarig prosess, og man kan ikke garantere at man får ny lever. Mange faktorer spiller inn her. Interferonbehandling gir ofte tilbakefall etter endt behandling. Lykke til:-) Det er ikke anbefalt å bruke kondom i forhold hvor den ene har hepatitt C! (Det står tydelig på alle verdens mest oppdaterte forum og sies av alle verdens SPESIALISTER på hepatitt C. I Danmark har de nå TV kanmpanje på hvordan hepatitt a,b,og c smitter. Her i landet trengst det desperat lignende ting!!! Men en trenger ikke ha sex når en har mens og hep. c! Da kan en smitte hvis den andre også blør! Ikke spre fordommer og skrem folk!!!! Og du forsiktige burde ta til deg lærdom fra de som vet. Virket ikke linken til den danske hepatittforeningen på ditt internett???! Hep. B smitter via blod og væsker. Hep. C smitter via blod. Ikke via vanlig sex uten blod! Og ikke via andre kroppsvæsker for den saks skyld! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107939-hepatitt-og-smitte-fare/#findComment-639551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
villrede2 Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Det var mange spørsmål om et komplisert forhold. Noe kan jeg svare på men ikke alt. Hepatitt C smitter meget sjelden med sex. Men det er beskrevet og det er ikke mulig å utelukke at slikt kan skje. Det går an å sjekke om han har mye eller lite virus i kroppen, og overføringsfaren er til en stor grad korrelert med mengde virus. Slike undersøkelser utføres ved de fleste viruslaboratorier. Hepatitt B og C er to forskjellige virus, slik at det er ikke mulig at "hepeatitt B går over til hepatitt C eller omvendt" Når det gjelder hepatitt B så kan det smitte ved kyss eller andre nærkontroll uten at man skal ha sex. I familier f. eks. sprer det ofte uten sex. Når det gjelder vaksinasjon, er det helt riktig at det er tre vaksiner som utgjør fullvaksinasjon. Jeg tror at siden du har en autoimmunsykdom så fungerer ikke ditt immunsystem 100% normalt. Det er derfor meget nyttig å kontrollere at du virkelig produserer beskyttende antistoffer etter vaksinasjon. Det kan sjekkes i en vanlig blodprøve. Hvor fort du kan være sikker? Når du har dannet antistoffer. Ca 95% av de vaksinerte har antistoffer etterfullvaksinering. Kanskje 60-70% har etter to vaksinedoser men det er kanskje noe mer usikkert i ditt tilfelle. Er du beskyttet kan du ha sex uten kondom, med de små forbehold jeg nevnte for hepatitt C. Vel uansett,jeg fant ut å droppe hele forholdet.Var for mange usikkerhets momenter her..MEN at det smitter ved et kyss høres ikke logisk ut,det er ikke hva min lege ved Rikshospitalet sier ihvertfall! Der er de eksperter på immunologi.Jeg skal uansett til kontroll snart og vil da ta en test for Hepatitt.alt som har skjedd med denne mannen er et par kyss. Så jeg regner med at det gikk greit.MEN Hepatitt må være en fryktelig sykdom å leve med...Dette ble en bitterkjøpt erfaring det er sikkert ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107939-hepatitt-og-smitte-fare/#findComment-641010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
villrede2 Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Det er ikke anbefalt å bruke kondom i forhold hvor den ene har hepatitt C! (Det står tydelig på alle verdens mest oppdaterte forum og sies av alle verdens SPESIALISTER på hepatitt C. I Danmark har de nå TV kanmpanje på hvordan hepatitt a,b,og c smitter. Her i landet trengst det desperat lignende ting!!! Men en trenger ikke ha sex når en har mens og hep. c! Da kan en smitte hvis den andre også blør! Ikke spre fordommer og skrem folk!!!! Og du forsiktige burde ta til deg lærdom fra de som vet. Virket ikke linken til den danske hepatittforeningen på ditt internett???! Hep. B smitter via blod og væsker. Hep. C smitter via blod. Ikke via vanlig sex uten blod! Og ikke via andre kroppsvæsker for den saks skyld! Dr Onlines lege skremte meg ja.. Men alt i alt fant jeg ut at jeg ikke tør innlede noe seriøst forhold til denne mannen. Synd det kunne blitt fint. Men jeg er livredd og ville antagelig alltid tenkt på smittefaren,,,og hvilken glede kunne jeg da ha av sex og nærkontakt med han...Dette ble en skikkelig erfaring ihvertfall, og jeg har lært MYE ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107939-hepatitt-og-smitte-fare/#findComment-641011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.