Gå til innhold

NHD - om borderlinetilstander & psykopati


firebird1365380441

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Jeg lurer litt på noe av det du skrev som svar til innlegget fra "mysti" og håper du kan svare.

Når du skriver at enkelte alvorlige borderlinetilstander kan grense opp til psykopati, hva mener du egentlig da?

Mulig dette er et dumt spørsmål, men det føles viktig å få svar på det ettersom jeg har borderline og var , i en periode på flere år, veldig psyk.

Jeg var aggressiv, truende, noen ganger fysisk utagerende og ble faktisk testet for dyssosial personlighetsforstyrrelse. Legene kom fram til at jeg hadde/har en alvorlig borderline tilstand den gangen. Det er i dag snart 4 år siden.Egentlig er hele den perioden veldig uvirkelig for meg nå. Jeg fatter ikke hva det var som drev meg til å gjøre så mye dumt og å ødelegge for mange folk rundt meg.

Etter lang behandling i kognitiv adferdsterapi hos en psykiater, sier legene nå at hvis jeg hadde kommet inn i psykiatrien i dag, ville jeg aldri ha fått diagnosen borderline. Mer sannsynelig et post traumatisk stress syndrom.

Det jeg funderer og grubler mye på, er hvordan det kan ha seg at folk med dyssosial pf(psykopati ikke kan bli "friske", mens jeg (og sikkert en hel del andre mennesker) med en såkalt "alvorlig borderline tilstand" kan bli bedre og til og med friske...??

Hvor går i så fall egentlig grensen mellom en alvorlig bpf og psykpati?

Kan man bli så psyk som det jeg var og likevel "bare" ha borderline?

Jeg kan ikke helt se for meg at man er på grensen til å kunne kalles psykopat i en begrenset tidsperiode.

Selv følte jeg meg i alle fall som en psykopat ettersom jeg ikke greide å bremse raseriet mitt.

Kan enkelte medisiner som f.eks bezodiasepiner gi aggressjon og utagerende adferd?

Jeg fikk mye av det i en periode , ofte kombinert med largactil eller nozinan.

Kan denne "uklare" grensen mellom en alvorlig bpf og psykopati føre til feildiagnostiseringer?

Det ville i så fall være temmelig ille, ettersom å bli stemplet som psykopat når en ikke er det, kan bli ganske så heavy.

Dette ble et lenger innlegg enn hva jeg hadde trodd, men jeg håper likevel på svar.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trrrish

ja, det er veldig fælt å feilaktig bli diagnostisert som psykopat:-(

(vet ikke svaret på det andre) hadebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung jente-76

Hei.. jeg har fått diagnosen borderliner med et snev av antisosial personlighetsforstyrrelse(psykopat).. de trodde først jeg hadde bopolar2, men disse tre diagnosene har noe av de samme likhetstrekk over seg.. jeg fikk forklart av min lege at jeg er absolutt ikke psykopat for det, men noen personlighetsforsyrrelser har en liten dragning over i hverandre. her kan du lese litt på nettsiden: http://nettpsykologene.no/personlig.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...