Gå til innhold

Lavt stoffskifte? - målte normalverdier, men mange symptomer

Anbefalte innlegg

For ca 2 år siden følte jeg meg veldig slapp og tiltaksløs og oppsøkte min fastlege av den grunn. Med tanke på lavt stoffskifte ble blodprøver målt. T4: 15 og TSH: 1,0.

Etter hva jeg kan forstå ligger disse vediene innenfor normalområdene.

I den syste tiden har jeg vært plaget av kraftig forstoppelse. Av den grunn har min lege tatt nye blodprøver ang. stoffskifte (venter på svar). I tillegg til treg mage og forstoppelse er jeg fryktelig sliten og tiltaksløs om dagen, lettere deprimert, til tider små synsforstyrrelser. Jeg har også hårtap og tynt hår, dette er ikke kjent i min familie. Jeg forsøker å spise sunt og lite, men går opp i vekt.

Hva kan disse plagene komme av hvis det skulle vise seg at fritt T4 og TSH fortsatt ligger innenfor normalverdiene?

Fortsetter under...

Nok jern i blodet?

Får du i deg nok fiber?

Yoghurt/kefir/kulturmelk kan hjelpe

Og svisker eller sviskesaft.

Mener å huske at jernverdiene er ok. Ja, spiser faktisk mye fiber og yougurt. Derfor på meg ganske overraskende at jeg får forstoppelse. Har i perioder spist opptil 15 knekkebrød daglig.

Det er visst ikke alltid en blodprøve "avslører" lavt stoffskifte, så det finnes andre måter å måle verdiene på.

http://www.endocrineweb.com/tests.html

Hvilke andre metoder er allment akeseptert og blir brukt av leger i Norge?

I motsetning til å fryse er jeg veldig varm. Taler det for at jeg ikke har lavt stoffskifte?

Gjest CatePus

Hvilke andre metoder er allment akeseptert og blir brukt av leger i Norge?

I motsetning til å fryse er jeg veldig varm. Taler det for at jeg ikke har lavt stoffskifte?

Beklager, jeg vet ikke så mye om dette!

"Som supplerende undersøkelser kan/vil legen av og til ordinere ytterligere blodprøver til måling av abnorme eggehvitestoffer, såkalte antistoffer, som reagerer med skjoldbruskkjertelen. Noen ganger, spesielt hvis det samtidig er en stor struma (forstørrelse av skjoldbruskkjertelen), vil legen også henvise deg til en såkalt billeddiagnostisk undersøkelse, thyreoideascintigrafi eller ultralydsundersøkelse."

Dette er hentet fra

http://www.aaserod.com/modules.php?name=Hypothyreose

Du kan jo ta en tur innom der og se om du blir klokere?

:)

Annonse

Beklager, jeg vet ikke så mye om dette!

"Som supplerende undersøkelser kan/vil legen av og til ordinere ytterligere blodprøver til måling av abnorme eggehvitestoffer, såkalte antistoffer, som reagerer med skjoldbruskkjertelen. Noen ganger, spesielt hvis det samtidig er en stor struma (forstørrelse av skjoldbruskkjertelen), vil legen også henvise deg til en såkalt billeddiagnostisk undersøkelse, thyreoideascintigrafi eller ultralydsundersøkelse."

Dette er hentet fra

http://www.aaserod.com/modules.php?name=Hypothyreose

Du kan jo ta en tur innom der og se om du blir klokere?

:)

Regner da med at de måler anti-TPO. Jeg vet egentlig ikke om TPO blir målt på blodprøvene som ble tatt nå. Hvis T4 og TSH ligger i normalområdet skal jeg i hvertfall undersøke TPO. Har lest om flere hvor T4 og TSH ligger i normalområde men hvor kropper produserer masse antistoffer - anti-TPO. Tror dett kalles skjult stoffskifteproblem. Kan eventuelt andre med høye anti-TPO-verdier besvare meg?

Kizza1365380506

Det kan virke som om du lider av lavt stoffskifte. Det kan godt være mulig at du burde begynne på thyroxin. Jeg hadde noenlunne like målinger som deg og jeg hadde ikke antistoffer. Men endokrinologen jeg var hos satte meg allikevel på thyroxin og nå er målingene helt normale. Jeg går på en veldig lav dose thyroxin.

Dersom du har målt antistoffene og allikevel ikke er sikker på hva du skal gjøre så kan du få tatt røntgenbilde av skoldbruskkjertelen. Jeg var på et foredrag med thyroidea foreningen på Haukeland og de har kommet langt innen dette området.

Mvh

Det kan virke som om du lider av lavt stoffskifte. Det kan godt være mulig at du burde begynne på thyroxin. Jeg hadde noenlunne like målinger som deg og jeg hadde ikke antistoffer. Men endokrinologen jeg var hos satte meg allikevel på thyroxin og nå er målingene helt normale. Jeg går på en veldig lav dose thyroxin.

Dersom du har målt antistoffene og allikevel ikke er sikker på hva du skal gjøre så kan du få tatt røntgenbilde av skoldbruskkjertelen. Jeg var på et foredrag med thyroidea foreningen på Haukeland og de har kommet langt innen dette området.

Mvh

Et par spørsmål:

Hva avslørte ditt røngtenbilde?

Har du merket merkvedig forskjell på allmenntilstanden din? Er du mindre trett, sliten og tiltaksløs? Mindre deprimert?

Kan du si litt om hva som forandret seg etter at du begynte på medisin?

Kizza1365380506

Et par spørsmål:

Hva avslørte ditt røngtenbilde?

Har du merket merkvedig forskjell på allmenntilstanden din? Er du mindre trett, sliten og tiltaksløs? Mindre deprimert?

Kan du si litt om hva som forandret seg etter at du begynte på medisin?

Selvfølgelig kan jeg det.

Mine symptomer var depresjon, vektøking, svimmelhet, urolige ben, varme føtter, hukommelsessvikt, konsentrasjonsvansker, jeg "mistet ord" dvs jeg snakket og klarte ikke finne de rette ordene for å beskrive hva jeg mente, dovne armer i våken tilstand, jernmangel, diare (dette er ikke normalt snarere tvert imot), lite tiltakslyst, fryser lett, tørr hud, sårbarhet dvs jeg tålte veldig lite. Dette er de symptomene jeg kan knytte direkte til sykdommen.

Etter at jeg begynte med thyroxin har jeg sakte men sikkert blitt bedre. Jeg har tatt av 10 kg, jeg fryser ikke så mye, konsentrasjonen er blitt bedre, huden er bedre, jeg er kun hoven i hendene om kveldene, armene sovner ikke så lett, jeg er lettere i humøret, jeg er overhode ikke svimmel, magen har stabilisert seg, jernmagelen er blitt bedre.

Det jeg kan si jeg fortsatt sliter med er depresjoner og angst men det kan være av andre årsaker. Kanksje det er depresjonene som har utløst stoffskifteproblemene? De andre symptomene kommer og går i perioder men aldri så voldsomt som jeg hadde før jeg begynte med thyroxin (Levoxin heter med. nå).

Jeg har ikke tatt røntgenbilde av skjoldbrusk kjertelen men jeg vet at de tar "skivebilder" som viser om det er sykdommer i kjertelen. Du kan lese om det på sidene til Thyroidea foreningen: www.stoffskiftet.org

Det ble en lang avhandlig dette. Men bare spørr om du lurer på noe mer

:o)

Mvh

Selvfølgelig kan jeg det.

Mine symptomer var depresjon, vektøking, svimmelhet, urolige ben, varme føtter, hukommelsessvikt, konsentrasjonsvansker, jeg "mistet ord" dvs jeg snakket og klarte ikke finne de rette ordene for å beskrive hva jeg mente, dovne armer i våken tilstand, jernmangel, diare (dette er ikke normalt snarere tvert imot), lite tiltakslyst, fryser lett, tørr hud, sårbarhet dvs jeg tålte veldig lite. Dette er de symptomene jeg kan knytte direkte til sykdommen.

Etter at jeg begynte med thyroxin har jeg sakte men sikkert blitt bedre. Jeg har tatt av 10 kg, jeg fryser ikke så mye, konsentrasjonen er blitt bedre, huden er bedre, jeg er kun hoven i hendene om kveldene, armene sovner ikke så lett, jeg er lettere i humøret, jeg er overhode ikke svimmel, magen har stabilisert seg, jernmagelen er blitt bedre.

Det jeg kan si jeg fortsatt sliter med er depresjoner og angst men det kan være av andre årsaker. Kanksje det er depresjonene som har utløst stoffskifteproblemene? De andre symptomene kommer og går i perioder men aldri så voldsomt som jeg hadde før jeg begynte med thyroxin (Levoxin heter med. nå).

Jeg har ikke tatt røntgenbilde av skjoldbrusk kjertelen men jeg vet at de tar "skivebilder" som viser om det er sykdommer i kjertelen. Du kan lese om det på sidene til Thyroidea foreningen: www.stoffskiftet.org

Det ble en lang avhandlig dette. Men bare spørr om du lurer på noe mer

Mvh

Tusen takk for informativt svar. Når du nevner talevansker så hender det at jeg blander ord. Det har jeg ikke gjordt tidligere. Trodde talevansker i forbindelse med stoffskifte dreide seg om stamming eller problemer med uttaelse. Jeg blander ord, som f.eks kokeplanne i steden for stekepanne.

Har forresten kjøpt termometer for å begynne å måle temperaturen 3 ganger om dagen. 36.1 til morgen i dag når jeg våknet.

Kizza1365380506

Tusen takk for informativt svar. Når du nevner talevansker så hender det at jeg blander ord. Det har jeg ikke gjordt tidligere. Trodde talevansker i forbindelse med stoffskifte dreide seg om stamming eller problemer med uttaelse. Jeg blander ord, som f.eks kokeplanne i steden for stekepanne.

Har forresten kjøpt termometer for å begynne å måle temperaturen 3 ganger om dagen. 36.1 til morgen i dag når jeg våknet.

Det er helt riktig den typen talefeil, helt typisk. Og temperaturen den hadde jeg helt glemt. Jeg hadde mye lavere temperatur før lå på 36 - 36,5 nå er den 37 - 37,5.

Synes du skal få deg en henvisning jeg.

Det er helt riktig den typen talefeil, helt typisk. Og temperaturen den hadde jeg helt glemt. Jeg hadde mye lavere temperatur før lå på 36 - 36,5 nå er den 37 - 37,5.

Vel, målte temperaturen 5 minutter etter at jeg våknet i dag. Den var på 36,1. Har målt flere ganger i løpet av dagen, og da har den vært på 36,6 - 36,9. (Jeg har imidlertid tatt litt ginseng for å prøve å "våkne" litt)

Annonse

Kizza1365380506

Vel, målte temperaturen 5 minutter etter at jeg våknet i dag. Den var på 36,1. Har målt flere ganger i løpet av dagen, og da har den vært på 36,6 - 36,9. (Jeg har imidlertid tatt litt ginseng for å prøve å "våkne" litt)

Hvis du vil høre min ærlige mening så synes jeg du absolutt skulle få en spesialist for ny vurdering. Med så mange plager og symptomer du har så burde du absolutt bli vurdert på ny.

Om spesialisten ikke vil sette deg på medisin så vet du med deg selv at du har gjort det du kunne. Forsvinner ikke plagene ville jeg tatt kontakt med legen etter 5-6 mnd for ny måling og sett om verdiene var endret.

Lykke til og for din skyld håper jeg det blir en fin symptomfri sommer for deg!

Mvh

Hei igjen, bare noen få spørsmål jeg håper å få besvart.

Er det vanlig at kroppstemperaturen er så mye som en halv grad lavere når man sover og om morgenen?

Hva er lav kroppstemperatur om morgenen?

Jeg har en del amalgan i tennene, en annen ting jeg har tenkt på er amalganforgiftning som har en del av de samme symptomene.

RSy

Kizza1365380506

Hei igjen, bare noen få spørsmål jeg håper å få besvart.

Er det vanlig at kroppstemperaturen er så mye som en halv grad lavere når man sover og om morgenen?

Hva er lav kroppstemperatur om morgenen?

Jeg har en del amalgan i tennene, en annen ting jeg har tenkt på er amalganforgiftning som har en del av de samme symptomene.

RSy

Ja, kroppstemperaturen er alltid litt lavere om morgenen. Da har vi sovet og kroppen er ikke kommet skikkelig i gang ennå. Mål temperaturen sånn ca. kl 17.00 og se hva den er da. Men mål ett par dager.

Jeg har ikke greie på kvikksølvforgiftning. Det eneste jeg har hørt er at nye forskning ikke sier at kvikksølvet i tennene er så skadelig som man trodde før.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...