Gå til innhold

NHD - hvorfor blir enkelte aggressive av benzodiasepiner?


firebird1365380441

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Hvorfor er det slik at enkelte mennesker blir aggressive av benzo preparater?

Er det snakk om en slags overfølsomhet eller noe lignende som atypisk rus( ved alkohol)?

Har det blitt gjort noen ny forskning på dette området og hva viser i så fall den?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det er en såkalt 'omvendt virkning'. (Er et bedre uttrykk for det, men husker ikke hva det er)

Dette ser en blant annet ved Ritalinbehandling hos hyperaktive. Sentralstimulerende midler gir jo normalt sett overaktivitet som virkning, men hos de som er hyperaktive fungerer det mer beroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette ganske enkelt har å gjøre med at benzodiasepiner gjør at hemninger svekkes. Disse preparatene har mange fellestrekk med virkningene av alkohol.

Folk som i utgangspunktet har dårlig impulskontroll vil få denne ytterligere svekka av disse preparatene og kan utføre aggressive handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drops1365380397

Hei. Dette kalles "Rebound" effekt. Går ut på at ved bruk utover 2-3 uker kan man se en forværring av angst, uro og aggressivitet. Og det kan etter lengre tids bruk bli virkelig ille, med hallusinasjoner, paranoia og vrangforestillinger.

Hvorfor dette skjer er jeg ikke nok psykofarmakolog til å utale meg om, blir bare spekulasjoner. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av benzo OG antidepressiva kan benzo gi et slikt utslag. Altså i tillegg til antidepressive medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Kanskje det er en såkalt 'omvendt virkning'. (Er et bedre uttrykk for det, men husker ikke hva det er)

Dette ser en blant annet ved Ritalinbehandling hos hyperaktive. Sentralstimulerende midler gir jo normalt sett overaktivitet som virkning, men hos de som er hyperaktive fungerer det mer beroligende.

Takk til dere alle for svar.

Jeg ble en del klokere!

Ha en fin sommer, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...