kjellr Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Jeg er en mann på 53 år. Jeg er 185 cm høy og veier vel 80 kg. Fra jeg var rundt 30 trente jeg ganske mye i vel 10 år. Bl a har jeg 3 t 25 min på helmaraton. Siden har det vært mer ujevnt med treninga, men jeg regner meg for å være i forholdsvis god form. For 4-5 år siden fikk jeg problemer når jeg skulle jogge. Så snart pulsen skulle over 120-130 ville det bare svartne. Da må jeg bare roe ned. Dette skjedde imidlertid ikke når jeg gikk på ski eller bare gikk - selv om pulsen kunne være ganske høy. Jeg var på belastningsEKG på UITØ, men da skjedde ikke noe. Jeg har også vært på ultralyd hvor hjerte og halspulsårer er sjekket, men alt er fint. Siden er det bare blitt verre. Nå kommer symptomene når pulsen passerer 100-110. Det er imidlertid ett fenomen som gjør det hele mer merkelig. I alle disse årene har jeg gått mye på fjellturer - både på fot og på ski. Da merker jeg aldri noe. For et par uker siden var jeg på den høyeste fjelltoppen i Troms - over 1800 m. En ganske tung tur som tok 13 1/2 time og med tildels temmelig høy puls. Jeg merker altså ikke noe når jeg får ryggsekk på ryggen!!! Jeg står nå på venting for ny undersøkelse på UITØ, men synes dette problemet er så spesielt at noen burde ha vært borti lignende før. Det er tatt en del prøver - hvilke har jeg ikke oversikt over. Blodtrykk og blodprosent er helt fint og har vært det hele tiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108037-hjerteproblem-eller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Dette er nok et "problem for indremedisinere". Vil derfor kun komme med noe "andre typer" synspunkter. Siden problemer er avhengig av trykk eller ikke trykk mot brystkassen/krageben, kan det kanskje være en ide å sjekke blodkarene som går fra overkropp og mot halsen. Noen har anatomiske avvik som klemmer på disse karene. Når du løper hever du kanskje skuldrene, mens en sekk gir større plass under kravebenet. Dette må utelukkes ved spesielle typer røntgen eller ultralyd av karene. Snakk med dine leger om dette. Vanlige ting som væske og elektrolytt-forskyvninger må selvsagt tenkes på, kanskje er du mer "slurvete" med dette ved enkelte typer anstrengelser. Hard fysisk aktivitet bør du unnvære før problemet er avklart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108037-hjerteproblem-eller/#findComment-636226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjellr Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Dette er nok et "problem for indremedisinere". Vil derfor kun komme med noe "andre typer" synspunkter. Siden problemer er avhengig av trykk eller ikke trykk mot brystkassen/krageben, kan det kanskje være en ide å sjekke blodkarene som går fra overkropp og mot halsen. Noen har anatomiske avvik som klemmer på disse karene. Når du løper hever du kanskje skuldrene, mens en sekk gir større plass under kravebenet. Dette må utelukkes ved spesielle typer røntgen eller ultralyd av karene. Snakk med dine leger om dette. Vanlige ting som væske og elektrolytt-forskyvninger må selvsagt tenkes på, kanskje er du mer "slurvete" med dette ved enkelte typer anstrengelser. Hard fysisk aktivitet bør du unnvære før problemet er avklart. Takk for svaret. Du sier det er noe for en indremedisiner. Betyr det at jeg må stille spørsmålet på nytt til annen forumgruppe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/108037-hjerteproblem-eller/#findComment-641738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.