Gå til innhold

avflatet sf-mål


niti

Anbefalte innlegg

Sf-målet mitt har ikke økt siden uke 29-30 (er nå i uke 34). Jeg ble henvist til ny ultralyd i uke 32, hvor det ble påvist 12% avvik i vekst. Når jeg var på ultralyd sa legen at jeg skulle komme tilbake om 4 uker, men tidligere dersom sf-målet ikke økte.

Jeg var i går hos allmenlegen og fikk 1 cm. vekst på sf-kurven (27,5 cm). Denne legen har tidliger målt en del høyere enn jordmor og legen på sykehuset har gjort.

Hvis legen har målt for høyt denne gang også, så vil det si at det ikke har vært noe vekst den siste måneden. Er det da for lenge å vente 2 uker til neste ultralyd på sykehuset?

Hva kan være galt, siden barnet ikke vokser? Er dette farlig for barnet?

Blodgjennomstrømningen (Doppler?) var fin.

(Legen på sykehus skulle sende et brev ang. vekstavviket til min faste lege, men dette hadde han ikke fått. Han visste ikke at jeg hadde vært på ultralyd i og med at jordmor henviste meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sf-målet mitt har ikke økt siden uke 29-30 (er nå i uke 34). Jeg ble henvist til ny ultralyd i uke 32, hvor det ble påvist 12% avvik i vekst. Når jeg var på ultralyd sa legen at jeg skulle komme tilbake om 4 uker, men tidligere dersom sf-målet ikke økte.

Jeg var i går hos allmenlegen og fikk 1 cm. vekst på sf-kurven (27,5 cm). Denne legen har tidliger målt en del høyere enn jordmor og legen på sykehuset har gjort.

Hvis legen har målt for høyt denne gang også, så vil det si at det ikke har vært noe vekst den siste måneden. Er det da for lenge å vente 2 uker til neste ultralyd på sykehuset?

Hva kan være galt, siden barnet ikke vokser? Er dette farlig for barnet?

Blodgjennomstrømningen (Doppler?) var fin.

(Legen på sykehus skulle sende et brev ang. vekstavviket til min faste lege, men dette hadde han ikke fått. Han visste ikke at jeg hadde vært på ultralyd i og med at jordmor henviste meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Att Sf målet inte växer så mycket under en period kan bero på många saker. -12 % är ingen stor viktavvikelse. Jag tycker att det hörs betryggande ut att doppler undersökningen var bra. Det visar att barnet har det bra och får tillräckligt med näring och oxygen i genom navelsträngen. Om de hade tyckt att något verkat onormalt eller avvikande hade de inte låtit dig vänta 4 veckor tills nästa ultraljud. En del barn är mindre än andra men växer i deras egen takt. Din doktor får ju snart anteckningen från ultraljudet och kan då läsa vad de sett. Jag tycker inte att du skall oroa dig över detta utan att du tryggt kan vänta 2 veckor tills nästa ultraljud. Om du känner lite fosterbevegelser som kan vara ett tecken på att barnet inte får tillräckligt med oxigen, skall du kontakta din doktor för en undersökning. Jag önskar dig lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...